Rengaspaineet mieluummin yli kuin alle

|

Tarkasta ilmanpaineiden ohella myös kulutuspinta. Kesärenkaissa olisi hyvä olla kulutuspintaa vähintään 3-4 mm vesiliirto-ominaisuuksien vuoksi. Lakisääteinen minimi on 1,6 mm.

Ajoturvallisuutta ja renkaiden pitkäikäisyyttä voi parantaa toimenpiteellä, johon kuluu vain muutama minuutti – lisäämällä ilmaa renkaisiin.

Talviaikaan rengaspainetta tarvitaan enemmän kuin kesällä, samoin kuorman ollessa tavallista raskaampi. Siitä huolimatta moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla, ajomukavuuden tai vaarallisten uskomuksien vuoksi.

Onko pienemmällä rengaspaineella mukavampi ajaa?
– Mukavampi ehkä, mutta vaarallisempi. Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä, kuin lastu laineilla. Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, muistuttaa Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.

Kuluttaako riittävä ilmanpaine renkaan keskipintaa?
– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa. Vetorenkaat kuluvat hieman keskipinta edellä, koska se keskipinta tekee enemmän työtä kiihdytyksessä. Jotta renkaat kuluisivat tasaisesti, kannattaa niiden paikkaa vaihtaa edestä taakse oikea-aikaisesti.

Pidentääkö oikea rengaspaine renkaan elinikää?
– Ilman muuta. Renkaan sivupinta pullistuu ulospäin sitä enemmän, mitä pienempi rengaspaine on. Sivupinta on renkaan heikoin kohta, ja oikea rengaspaine auttaa vähentämään pistoja, viiltoja ja rengasrikkoja. Jos rengas pyörii kuormaan verrattuna liian pienellä rengaspaineella, se muokkaantuu ajossa liikaa. Renkaan rakenne lämpenee, mikä saattaa aiheuttaa komponenttien välistä irtaumaa. Tarkistamalla rengaspaineen säännöllisesti voi maksimoida renkaan eliniän. Oikea rengaspaine helpottaa ajoneuvon hallintaa vähentäen myös turhaa ratin veivausta.

Pitääkö eturenkaiden painetta nostaa, jos autossa on peräkärry?
– Ei pidä, tämä on yksi sitkeä uskomus. Oli kyseessä sitten kuorma takaluukussa vaikkapa lomalle lähdettäessä tai peräkärryn kanssa ajaminen, taka-akselin paine on se, mitä tulee nostaa. Lisääntynyt vetoaisaan kohdistuva paino lisää taka-akselin kuormaa. Liian matala rengaspaine aiheuttaa väistötilanteessa autoon yliohjautuvuutta. Perä lähtee niin sanotusti irti ja kuormattua ajoneuvoa on sen jälkeen hankala hallita, Morri varoittaa.

Voiko pakettiauto vaatia jopa viisi baaria rengaspainetta?
– Pakettiauton vankempi rakenne aiheuttaa helposti harhaluulon, että rengas kantaa pienemmälläkin paineella. Kuitenkin saavuttaaksemme korkeimman mahdollisen kantavuuden eli sen, kuinka paljon ajoneuvoon voi ottaa tavaroita ja ihmisiä, pakettiautonrenkaiden painetasoissa pitäisi mennä jopa viiteen baariin tai ylikin. Hyvin usein, jos pakettiauton renkaissa ilmenee rakenneongelmia, syy on kuormitukseen nähden liian matala rengaspaine. Suurempi paine tuntuu ajettaessa alkuun kovahkolta, mutta jos mukavuutta korostetaan liian pienellä rengaspaineella – renkaan kestävyyden ja turvallisuuden kustannuksella – se ei kerta kaikkiaan kannata.

Voiko rengas irrota vanteeltaan?
– Kyllä, rengas voi todella pudota vanteeltaan ajon aikana. Kun lämpötila laskee kymmenen astetta, laskee renkaiden paine 0,1 baaria. Pakkanen myös kutistaa teräsvannetta. Kovalla pakkasella jäykkä rengas, jossa on liian pieni paine saattaa pudota vanteelta ajettaessa vauhdilla esimerkiksi katukiveyksen reunaan mutkassa. Vastaavasti lämpötilan kohotessa rengaspaineet nousevat. Ylipaineesta ei tarvitse murehtia – mieluummin yli kuin alle. Liian pieni paine kohottaa vierintävastusta, kuluttaa renkaiden lisäksi polttoainetta, ja ajo-ominaisuudet heikkenevät. Tämä pätee yhtä lailla kesällä kuin talvella, sanoo Morri.

Maukas paketti pistää miettimään

|
Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille. JARNO LAATIKAINEN Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin ...

SM-kisat tähdittävät kesäkautta

|
Motoparkin puitteet sopivat järjestäjien mielestä erinomaisesti yleisöystävällisen rallisprintin seuraamiseen.   JARNO LAATIKAINEN Autourheilupiireissä on yleisesti tiedossa mikkeliläisten osaaminen SM-rallien järjestäjänä. Viime keväänä ensimmäistä kertaa ...

Perheyrityksen arvot eivät muutu

|
Sota-aikana perustetun autoliikkeen nykyisyyteen peilautuu mielenkiintoisia yksityiskohtia. JARNO LAATIKAINEN Toukokuun alussa 80 vuotta täyttänyt Jyväskylän Autotarvike omistaa Mikkelissä ja Savonlinnassa toimivan Savilahden Auto Oy:n. ...

Miten biokaasun käy?

|
Biokaasusta ei ole tullut Mikkelille kultakaivosta, mutta omavaraisuus on uudessa nousussa. PETRI P. PENTIKÄINEN Kun energiatekniikan tutkija Mika Laihanen näytti Mikkelin tiedepäivillä kaaviota Suomen ...

Suxuki X-Cross: Ominaisuudet edellä

|
Nykymielikuva Suzukista Suomessa pohjautuu nelivetoon. Uusi S-Cross omaa tutun perustan, mutta on silti täysin uusi SUV. Mallistossa S-Cross sijoittuu loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin, ...