Perheyrityksen arvot eivät muutu

|

Lääniä riittää. Savilahden Autolla on tarvittaessa mahdollista laajentaa liiketoimintaa, sillä yhtiön omistuksessa on myös nykyisen liikepaikan viereinen maa-alue.

Sota-aikana perustetun autoliikkeen nykyisyyteen peilautuu mielenkiintoisia yksityiskohtia.

JARNO LAATIKAINEN

Toukokuun alussa 80 vuotta täyttänyt Jyväskylän Autotarvike omistaa Mikkelissä ja Savonlinnassa toimivan Savilahden Auto Oy:n. Liki 20 vuotta sitten tehdyn yrityskaupan myötä Jyväskylän Autotarvikkeesta kasvoi kolmen kaupungin käsittävä Volkswagen-jälleenmyyjä.
Jatkosodan aikana perustettu yritys aloitti kesällä 1942 Volkswagenien myyntitoiminnot ja harjoittaa sitä edelleen.
– Olemme Suomen vanhin jälleenmyyjä, mutta emme vanhoillisin, letkauttaa Jyväskylän Autotarvikkeen toimitusjohtaja Seppo Huhtasaari.

Sota-aikana ja sen jälkeisinä vuosina elettiin niukkoja aikoja ja myytävistä autoista oli suurta pulaa. Asiakkaita oli jonoksi saakka ja kauppaa tehtiin paljolti pärstäkertoimen mukaisesti. Oli totaaliset myyjän markkinat. Nyt vallitsevasta maailmantilanteesta on helppo löytää joitakin yhtymäkohtia 1940-luvun tilanteeseen.

Vaikka sota ei onneksi koettele isänmaatamme, ovat Ukrainan kriisi ja koronapandemia aiheuttaneet syviä uusien autojen toimitusvaikeuksia. Luovutusajat ovat venyneet pitkiksi, ja joitakin malleja saa odottaa yli vuodenkin.
Huhtasaari pitää tilannetta luonnollisesti hankalana, mutta toisaalta kiittelee samaan hengenvetoon asiakkaita ymmärtäväisyydestä.

Tilauskannasta 80 vuotta täyttäneen konsernin tekeminen ei ole kiinni. Huhtasaari kertoo peräti 640 auton olevan tilausputkessa. Taloudellisesti korona-aika ei tarkoittanut huonoa Mikkelin toimipaikan osalta.
– Viime vuonna Mikkelissä tehtiin yrityksen historian paras taloudellinen tulos, toimitusjohtaja kiittelee paikallista henkilökuntaansa.
Huhtasaari korostaa myös sitä, että eri paikkakunnilla toimivat liikkeet maksavat yhtiöidensä kautta edelleen veronsa omalle kotiseudulleen.
Liki 40 vuotta autoalalla erilaisissa myyntitehtävissä vaikuttanut Huhtasaari on luotsannut Jyväskylän Autotarviketta 16 vuoden ajan. Hän haluaa korostaa pitkät perinteet omaavan perheyhtiön merkitystä läpi myrskyn ja tyvenen.
– Tämä on heikosti ennustettava toimiala. Vuosien varrella on ollut lamaa, työttömyyttä, autoveron muutoksia ja vaikka mitä.
– Samanlaisia vuosia ei ole, mutta aina ollaan selvitty, toimitusjohtaja katsoo menneisiin vuosiin.

Parhaillaan henkilöautojen sähköistyminen mullistaa alaa. Huhtasaari ei olisi vielä pari vuotta sitten osannut ennakoida, kuinka nopeasti sähköautot valtaavat markkinaa.
– Ei taida olla enää autokauppakeskustelua, jonka yhteydessä ei puhuttaisi sähköautoista.
Kaikille sähköauto ei kuitenkaan käy. Myyjällä on iso vastuu asiakkaan autoilutarpeen kartoittamisessa. Sähköautojen hankintahintaa ei enää säikähdetä, vaan asiaa katsotaan nenää pidemmälle.
– Ihmiset osaavat laskea erinomaisesti, mikä tulee edullisemmaksi. Kysymys on kokonaisuudesta, Huhtasaari painottaa.

Perheyritys on satsannut paljon henkilökunnan viihtyvyyteen. Esimerkiksi työterveyspalvelut on pidetty kattavina. Huhtasaaren mukaan työntekijöiden vaihtuvuus on pientä ja yrityksen palkkalistoilta eläköidytään paljon.
– Ehkä meidät koetaan turvalliseksi työnantajaksi ja me taas työnantajana luotamme työntekijöihimme, Huhtasaari painottaa.
Huollon merkitys autotalon kokonaispalveluketjussa on suuri. Autot ovat yhä teknisempiä ja kun huolto- tai korjaustarve iskee, on rivien oltava suorina.
– Ajantasaisen korjaamolaitteiston ylläpitäminen nielee paljon euroja. Mutta se on välttämättömyys, sillä ilman toimivaa huoltoa ei ole tyytyväisiä asiakkaita, Huhtasaari lopettaa.

 

Suomen vanhin Volkswagen-jälleenmyyjä

R. Ruth -konsernin autoliiketoiminta sai alkunsa vuonna 1963, kun R. Ruth Oy osti 2.5.1942 perustetun Jyväskylän Autotarvike Oy:n osakekannan. Myöhemmin Volkswagenin rinnalle edustettaviksi merkeiksi otettiin myös Audi ja SEAT. Vuosituhannen vaihteessa yritys teki suuren laajennusinvestoinnin, joka toteutettiin kansainvälisen Volkswagen- ja Audi-myymälämiljöön mukaisesti.
Vuonna 2004 Jyväskylän Autotarvike Oy hankki Savilahden Auto Oy:n autoliikkeet Mikkelistä ja Savonlinnasta. Vuosina 2010–2011 autokonserni toimi myös Fiat-jälleenmyyjänä Jyväskylässä ja Mikkelissä.
Mikkelissä valmistui vuonna 2014 toimitilauudistus, ja sen myötä käyttöön otettiin uudet jälkimarkkinoinnin tilat sekä saneeratut autoliiketoimitilat.
Vuoden 2017 alussa Jyväskylän Autotarvike Oy:n Sorastajantien autoliike aloitti Hyundai-jälleenmyyjänä ja samana vuonna Mikkelin autoliike aloitti SEAT-jälleenmyynnin.

 

Perheyritys isoin kirjaimin

Konsernin emoyhtiö R. Ruth Oy on Robert Rut­hin jälkeläisten omistama sukuyritys. Yritys on 135-vuotisen historiansa sopeutunut ajan henkeen säilyttäen perinteistä nousevat arvot toiminnassaan.
Nykyisin emoyhtiö toimii lähinnä holding-yhtiönä, joka harjoittaa oman liiketoiminnan lisäksi myös laajaa liiketoimintaa omistamiensa konserniyritysten kautta, kuten Jyväskylän Autotarvikkeen ja Savilahden Auton esimerkit osoittavat.
Konserni toimii autokauppa-, kahvila-, ravintola-, hotelli ja kiinteistöliiketoiminnoissa sekä teknologia-alan sijoitustoiminnassa. Ryppään liikevaihto on noin 80 M€ ja se työllistää Suomessa noin 220 henkilöä neljällä eri paikkakunnalla.

Vaihtoautokaupan väliraha ei ole juuri kasvanut

|
Uusien autojen kohonneista hinnoista on riittänyt puhetta. Pienempään rooliin on jäänyt vaihtoautojen reippaasti kohonnut hintataso. JARNO LAATIKAINEN Kierros mikkeliläisissä autoliikkeissä osoittaa sen, että kuluttajat ...

Kauan kaivattu, kauan odotettu

|
Maailman suurin autonvalmistaja on ollut sähköautojen suhteen hiljaa. Nyt tilanne on toinen. JARNO LAATIKAINEN Vihdoin maailman suurimman autonvalmistajan puhdas sähköauto on hypisteltävänä, mutta minkälainen ...

Ison kissan jalanjäljillä

|
Kun lyötiin yhteen SUV, farmari ja coupé, syntyi uusi Citroen C5 X. JARNO LAATIKAINEN Iso Citroen on ollut yksi autoilevan maailman käsitteistä jo 1950-luvulla ...

Osuu ja uppoaa

|
Nuoren silmin traktorimönkijä voi olla mopoautoa houkuttelevampi. Varsinkin jos ulkonäkö on kuin uudella Segway Villainilla. JARNO LAATIKAINEN Ei, se ei ole takavuosien rantakirppu, mutta ...

Suomen vanhin rengasliike luottaa tulevaan

|
Rengasalan erikoisliike aikoo pysyä jatkossakin asiansa osaavana spesialistina. JARNO LAATIKAINEN Yksi Mikkelin vanhimmista yrityksistä, Kantolan Rengas Oy, täytti viime kuussa jo 95 vuotta. Otto ...

SKS-Rakennus laajentaa palvelujaan sähköasennuksiin

|
SKS-Rakennus ostaa Sähkö- ja pientalourakoinnin liiketoiminnan. Yrittäjä Santtu Koistinen kartuttaa ammattiosaamistaan oppisopimuksella. Valmisteilla on yrityskauppa, jossa firmansa Koistiselle myyvä kokenut mikkeliläisyrittäjä sitoutuu jatkamaan yrityksessä ...

Aurinkopaneeleita saa taas

|
Aurinkoenergian kuumat markkinat pitävät alan yrityksen kiireisenä talveen asti. PETRI P. PENTIKÄINEN Tämä vuosi on ollut mikkeliläiselle sähköalan asennusliike Sähkö-Soikkeli Oy:lle erikoista aikaa. Menneenä ...

Huonoina aikoina tarvitaan rohkeutta

|
40 vuotta toiminut tilitoimisto on nähnyt monet nousut ja laskut. PETRI P. PENTIKÄINEN Moni yrittäjä miettii parhaillaan, miten selvitä nousevien kustannusten ja säästöliekillä elävien ...