Testerit siirtyvät verkkoon

15.12.2021 Auto & Kone
Viat pihalle. Alkutalven kylmä jakso aiheutti vipinää korjaamoille. Huollon yhteydessä uutta akkua autoon asensi Motopajan Markku Tiainen.

Digitalisaation luoma mahdollisuus on iso asia alan yrittäjille.

Lokakuussa Mikkelin Motopaja siirtyi uudelle aikakaudelle, kun Bosch Car Service -autokorjaamoketjuun kuuluvan yrityksen palveluvalikoimaan tuli ensimmäinen Redi-etädiagnostiikkalaite. Sanoista Remote Diagnostic muodostuva lyhenne kielii suomennettuna kaiken oleellisen: autojen diagnostiikan etänä.
Ensi vuoden helmikuussa 30 vuotta täyttävän monimerkkikorjaamon toisen yrittäjän ja työnjohtajan Kyösti Ikosen mukaan kysymys on kauan kaivatusta lisäpalvelusta.
– Omaamme jo nyt kolmen merkin erikoistesterit ja lisäksi Boschin yleistesterin. Näistä huolimatta emme ole päässeet ohjelmoinneissa tarpeeksi pitkälle uudempien autojen kohdalla.

Autot ovat jo pitkään olleet monipuolisia tietojärjestelmiä pullollaan. Digitalisaatio tietää haasteita myös alan ammattilaisille, sillä jo perushuoltotoimenpiteitä tehdessä tarvitaan diagnostiikkalaitteiden apua erilaisiin kuittauksiin ja ohjelmointeihin. Ikosen mukaan Redin avulla päästään käsiksi noin 90 prosenttiin autokannasta.
Reilun kämmenen kokoista etälaitetta ei asenneta autoon kiinteästi. Kysymyksessä on OBD-pistokkeeseen asennettavasta laatikosta, jossa ei ole yhtään käyttökytkintä. Kun asiakas on varannut ajan korjaamolle, varaa yrittäjä puolestaan ajan päämiehen diagnostiikkakeskuksesta. Paikallisen huoltomiehen roolina on toimenpiteen aikana varmistaa vain se, että autossa on virta avain on-asennossa ja kytketty ylläpitolaturiin.

Etädiagnoosin tai -ohjelmoinnin avulla mekaanikko pääsee korjaustyöhön käsiksi. Ikonen korostaakin, että etädiagnosointi ei poista autoa huoltavan vastuuta korjaamisesta.
– Ihan samalla tavalla asentaja tekee työtään kuin ennenkin. On funtsattava saatu tieto käytäntöön, miten auto saatetaan kuntoon mahdollisimman fiksusti. Käsin tehtäviä huolto- ja korjaustöitä ei voi ulkoistaa, konkari tähdentää.
Boschin lanseeraama etädiagnostiikka ei ole alan ensimmäinen, mutta Suomessa ketjun tarjoama infra edustaa alan kärkipäätä. Se jouduttaa tekemistä, kun korjausketju saadaan vedettyä suoremmaksi. Tänä päivänä moni häiriötilanne saadaankin kuitattua testerillä kuntoon.

Kokenut yrittäjä Kyösti Ikonen Mikkelin Motopajalta tähdentää etädiagnostiikan ohella kamerajärjestelmien kalibroinnin merkitystä ajoneuvon toimivuuteen.
– Nämä asiat ovat suorassa yhteydessä auton aktiiviseen turvallisuuteen.

Mutta mitkä viat työllistävät eniten? Ikosen mukaan päästömääräyksiin liittyvät järjestelmät, kuten esimerkiksi nykydieseleiden typenoksidipäästöjä suitsivat ureapohjaiset järjestelmät, ovat vika-alttiita.
– Kylmyys tuo piileviä vikoja esille muutenkin. Akut joutuivat jo kuuman kesän vuoksi koville ja nyt ne jalostuvat vioiksi.
Myös käytöstä johtuvia ongelmia ilmenee. Varsinkin toistuva lyhyt ajo on myrkkyä autotekniikalle.
– Pitäisi ajaa auto lämpimäksi saakka tarpeeksi usein, Ikonen muistuttaa.
Motopaja liittyi Bosch Car Service-ketjuun kuluvan vuosituhannen alkupuolella. Yrityksen omistaa Ikosen kanssa tasaosuuksin Markku Tiainen ja se työllistää lisäksi kaksi automekaanikkoa täysipäiväisesti.

 

”Arvaaminen koituu kaikille kalliiksi”

Pitkään alalla vaikuttaneen Kyösti Ikosen vastauksen kysymykseen autokorjaamoalan kehityksestä näkee jo ilmeestä.
– Se on ollut rajua. Alussa meillä oli käsityökalut, ajoituslamppu ja yleismittari – ja hyvin pärjättiin. Nyt ei oikeastaan mitään voi tehdä ilman diagnostiikkalaitteita.
Yhä useampi uusi auto omaa jatkuvan yhteyden internetiin. Esimerkiksi uusiin Volvoihin ei tarvitse kytkeä sisäänrakennetun lukulaitteen vuoksi minkäänlaista ulkoista diagnostiikkalaitetta, vaan pelkkä ethernet-kaapeli riittää.
Korjattavan auton tutkiminen täytyy aina tehdä korjausohjeiden mukaisesti. Muuten alkaa rahaa palamaan.
– Arvaaminen koituu kaikille kalliiksi. Osia ei voi vaihtaa summa mutikassa, vaan aina pitää nojata tietoon, Ikonen painottaa.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0