Koronakurimuksen jälkeen putken päässä on valoa, mutta maatalouden kannattavuusongelmat heijastuvat myös konekauppaan.
Ammattilaiset tarvitsevat traktoreita ja työkoneitaan, oli suhdanne tai olosuhde mikä tahansa. Lumia ei voi jättää auraamatta tai puuta korjaamatta metsistä. Varsinkin maataloustöiden kohdalla kysynnän luulisi olevan tasaista. Polttoaineiden ja lannoitteiden rajut hinnankorotukset ovat kuitenkin ajamassa kotimaista ruoantuotantoa ahdinkoon.
Konekaupan arki on ollut Etukoneella korona-aikana hieman maltillisempaa. Myynnin, varaosapalvelun ja huollon kombinaatio on kuitenkin työllistänyt väkeä entiseen tapaan. Uusien traktorien ja koneiden kaupan oltua vaisumpaa ovat isossa asemassa olleet omat EU-pohjaiset tuontikoneet. Vuosien varrella luotettavaksi osoittautunut kansainvälinen yhteistyöverkosto on osoittanut toimivuutensa.
– Kuntotarkastamme ja huollamme sekä tarvittaessa korjaamme ne seuraavalle käyttäjälle valmiiksi, kertoo Etukone Oy:n yrittäjä Pekka Piispa.
Kysyntää riittääkin etenkin niin sanottujen puoliammattilaisten keskuudessa. Heitä ovat esimerkiksi metsätilalliset, jotka saavat osittain leipänsä ansiotyöstä ja osittain hoitamistaan leimikoista. Kiinnostusta riittää aina 10–20 tuhannen euron hintaluokan koneista lähtien.
– Osa-aikatekijät ovat valmiita hankkimaan jopa 50 000 euron arvoisia koneita, sillä heidän kohdalla puhutaan jo ammattikäytöstä.
Paljon puhutusta maatalouden päästövähennyksistä on kalustopuolella helpointa tehdä totta pitämällä koneet nykyaikaisina ja vähäpäästöisinä. Esimerkiksi 1990-luvun puolella valmistettu traktori päästää typenoksideja 100-kertaisesti mitä uusinta tekniikkaa edustava yksilö.
– Hiilidioksidin suhteen ero ei ole järin suuri, sillä ilman ja polttoaineen seosta poltettaessa syntyy hiilidioksidia aina samassa suhteessa poltettuun polttoainemäärään nähden. Etua koituu toki uudemman sukupolven traktoreiden parantuneen polttoainetaloudellisuuden kautta.
Uudet traktorit ovat järjestään pienipäästöisiä, kiitos modernin tekniikan ja lisäaineena käytettävän urean. Aivan hiljattain on Etukoneen edustama New Holland esitellyt myös biokaasulla toimivan T6-traktorimallin. Siitä, milloin kaasutraktori on tulossa Suomen markkinoille, ei ole tarkkaa tietoa. Piispan mukaan kysymyksessä on joka tapauksessa sarjatuotantovalmisteinen kaasutraktori.
Pitkän linjan konemiehenä Piispa ei allekirjoita päästöjen nimissä tehtäviä kansallisia äkkikäännöksiä. Jo muutenkin heikon kannattavuuden kanssa kamppailevat maaseutuyrittäjät ovat kirjaimellisesti pulassa. Siksi hän ei jaksa uskoa, että viljelijän päällimmäisenä ajatuksena on tällä hetkellä päästöjen alentaminen. Varsinkin kun toisessa vaakakupissa painaa huoli omasta ja perheen jaksamisesta, veloista puhumattakaan.
Koneurakointipuolella näkymä on onneksi rauhallisempi.
– Maataloudelle välttämättömien lannoitteiden hinnat ovat nousseet erittäin jyrkästi. Energian holtiton kallistuminen on tämänkin ilmiön takana, sillä maakaasusta tehdään ammoniakkia, josta taas puolestaan tuotetaan typpeä lannoitteeksi, Piispa valaisee.
Tilanne näyttää tällä hetkellä pahalta varsinkin sikatilallisten kohdalla, sillä heidän kohdalla tuottajahintojen ja tuotantokustannusten erotus on kääntynyt jo negatiiviseksi. Käytännössä teurastamolle lähetettävän lihasian kylkeen on laitettava vielä euroja, jotta se kelpaa eteenpäin.
– Kyllähän tässä roolissa saa kuulla aika katkeria tuntoja. Maaseutuyrittäjät ovat kovassa henkisessä puristuksessa. Pelkään pahoin, että tästä ei selvitä ilman monimuotoista jälkipyykkiä, Piispa ennustaa.
Kokenut konekauppias tietää kokemuksesta, että kaikesta on asiakkaiden kanssa aina selvitty. Niin näistäkin ongelmista, mutta kuinka se vaikuttaa konekauppaan, jää nähtäväksi.
– Ainahan hyväkuntoinen ja vähän käytetty kone käy kaupaksi, Piispa viestii.
Tiesitkö?
AdBlue on dieselmoottoreissa käytettävä lisäaine, joka koostuu urea-vesiliuoksesta. Se on ISO- ja DIN-standardoitu tuote. Kun urea-vesiliuosta ruiskutetaan pakokaasun sekaan, katalysaattori neutraloi typenoksidit.