Jyhnäharjulla tehdään parannustöitä.
Jyhnäharjun moottoriurheiluradalla on tänä vuonna kuulunut lähinnä työn ääniä.
– Alueella on rakennettu koko kesän ajan, mutta helmikuun talvikisojen lisäksi emme ole tänä vuonna järjestäneet muita kilpailuja koronapandemian takia, kertoo Mikkelin Moottorikerho ry:n enduron lajivastaava Tero Raittila.
– Vielä tämän kesän aikana on tarkoitus tehdä pohja lähtöpuomille ja asentaa se paikoilleen.
Myös alueella sijaitseva saunarakennus on tarkoitus remontoida ja laittaa rannan laituri uusiksi.
Pitkästä kuivuudesta johtuen harrastajia on tänä kesänä ollut radalla vaihtelevasti.
– Kesäaika oli harjoittelua ajatellen hankala, sillä meillä ei ole kastelujärjestelmää, jolla saisimme pölyämisen kuriin. Kuivuus myös kuluttaa rataa ja hävittää pidon radan pinnasta, Raittila täsmentää.
Sateiden tultua harrastajat ovat jälleen aloittaneet treenaamisen. Raittila kertoo lisäksi, että kastelujärjestelmän hankkimisesta on ollut puhetta, mutta asialle ei ole tehty sen enempää. Myös Jyhnäharjun radan isot korkeuserot asettavat kastelujärjestelmälle omat haasteensa.
Pientä huolta jäsenistön keskuudessa aiheuttaa ensi vuonna alkava 5-tien parannustyö Hurus-Hietanen -tieosuudella. Osa enduroradasta näyttäisi jäävän paikallistien alle.
– Tieto tuli meille hieman yllättäen. Vaikka kyse on muutaman minuutin pätkästä, se lyhentää jo entisestään lyhyenläntää rataa, sanoo Raittila.
Toistaiseksi tietyö on vasta suunnitteluvaiheessa ja kuokka isketään maahan ensi kesänä, mutta moottorikerho on jo käynyt neuvotteluja maanomistajien kanssa, josko rataa voitaisiin muuttaa kulkemaan uusille urille.
Raittilan mukaan asiaa on selvitelty myös virkamiesten kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä. Hän sanoo, että jos tilanteessa on uhkia, on siinä yleensä myös mahdollisuuksia.
Vaikka matkalla onkin ollut kompastuskiviä, jotain positiivistakin on tapahtunut. Kun Jyhnäharjun moottorirata saatiin käyttöön, ja Mikkelin Moottorikerho pääsi tekemään säännöllistä ohjattua toimintaa vakituisella paikalla, kerhon harrastajamäärä nousi huimasti.
Lajivastaava kertoo, että myös valmennustyö alkaa kantaa hedelmää. Kerholla on pitkästä aikaa hyvä, kilpaileva junioriporukka ja aktiivisesti kilpailevat naiset.
– Syyskuussa Hyvinkäällä pidettävään SML Motocrossin kerhojoukkuekilpailuun meiltä lähtee joukkueet 65- ja 85-kuutioisten pyörien sarjoihin sekä seniorisarjaan.
– Jäsenistössä on niin paljon hyviä ajajia, että joudumme järjestämään karsintoja, iloitsee Raittila.
Lajista kiinnostuneille järjestetään mahdollisuus tutustua toimintaan seuraavan kerran syys-lokakuun vaihteessa Ristiinassa.
– Tuolloin järjestämme Sänkicross -päivän, jonka yhteydessä juniorit pääsevät ajamaan pienillä pyörillä ja tutustumaan lajiin, Raittila vinkkaa.
– Tarkemmat päivämäärät ja ajat ilmoitamme seuran nettisivuilla heti, kun ne varmistuvat.
Hurus-Hietanen parannustyöt
Viitostie eli valtatie 5 on yksi Suomen pääväylistä, joka kulkee Heinolasta Sodankylään. Heinolan ja Mikkelin välillä tie on pääosin parannettu korkeatasoiseksi valtatieksi. Kuitenkin Mikkelin eteläpuolella, Huruksen ja Hietasen välillä on neljä keskikaiteetonta ohituskaistaa. Tiellä tapahtuu verrattain paljon liikenneonnettomuuksia.
Vuosille 2021–2023 ajoittuvan tiehankkeen ytimessä on keskikaiteen rakentaminen Hurus–Hietaselle, Monikkalan risteyssillalta Hietasentien risteykseen. Tavoitteena on, että rakentaminen tapahtuu kahden seuraavan vuoden aikana. Keskikaiteellinen ohitustieosuus tulee olemaan pituudeltaan noin 7 kilometriä. Hankkeessa rakennetaan myös yksi uusi eritasoliittymä ja sen kohdalle uusi risteyssilta. Lisäksi yksi nykyinen silta korvataan uudella, ja kahta nykyistä siltaa kohennetaan lisäämällä keskikaide.
Lähde: Väylävirasto