Tehty käteen käypäiseksi

|

Ei futuristinen. Skoda Enyaq on myös muodoiltaan sähköisempi. Auton saa tilattua itselleen takavetoisena, mutta myöhemmin on luvassa myös nelivetomallit.

Suomen myydyimpiin automerkkeihin kuuluvan Skodan ensimmäinen varsinainen täyssähköauto on tasapainoinen pakkaus.

Tšekkimerkin ensimmäinen sähköauto, piskuinen Citigo, palvelee parhaiten yksin tai kaksin liikkuvia kaupunkimaisessa ympäristössä. Upouuden Enyaqin kohdalla kyse on kuitenkin jostakin ihan muusta. Se tarjoaa reippaasti tilaa perheellisille reiluine tavaratiloineen katumaasturikuosissa.
Jotain uudenlaisesta suunnittelulähtökohdasta kertoo se tosiasia, että 4,65 metrin kokonaispituuteen nähden akseliväli on pitkä, 2,77 m. Kun leveyttä on 188 cm ja korkeutta 162 cm, tilaa on tarjolla jo mittojensa puolestakin. Avaraa fiilistä sisältä katsoen lisää osaltaan varsin etäällä oleva tuulilasi.

Kysymyksessä on perusrakenteeltaan sama auto, kuin hiljattain vuoden autoksi maailmassa valittu Volkswagen ID.4. Sähköistä katumaasturia on kehuttu yleisesti tasapainoiseksi pakkaukseksi. Silti Enyaq poikkeaa konsernisisarestaan yllättävän paljon ja nimenomaan perinteisempään suuntaan.
Muodoiltaan auto edustaa selviä sukupiirteitä muihin merkin malleihin. Keula on sivusta katsoen suorastaan jyhkeä, jota korostaa vielä alareunan ulospäin työntyvä lippa. Sattumaa muotojipot eivät ole, vaan kaikella, kuten sileäksi koteloidulla pohjalla, on oma merkityksensä aerodynamiikkaan ja sitä kautta kulutukseen.

Näyttävä. Iso näyttö hallitsee sisänäkymää, keskikonsolin välilokero on fiksu ja ilmettä keventävä oivallus.

Tutustumisajoyksilössä olleet isot 20” vanteet luovat urheilullista ilmettä ja tältä osin Enyaq näyttää jopa konseptiautolta. Etu- ja takaylitykset ovat pienet. Tämän mahdollistavat tekniset reunaehdot, sillä etukannen alla olevalle moottorille ei tarvitse varata tilaa, kun se sijaitsee vetävien takapyörien lähettyvillä.
Etukannen alla ovat esimerkiksi matkustamon olosuhteista huolehtiva ilmalämpöpumppu, 12 voltin toimilaiteakku, ja lasinpesunestesäiliö. Latauskaapeleita ei etutilassa kuljeteta, vaan niille on oma lokeronsa takakontin pohjakannen alla.

Se miksi Enyaqia on helppo lähestyä, johtunee siitä, että oleellista eroa polttomoottori-Škodiin ei ole. Tätä tosiasiaa vahvistavat esimerkiksi keskikonsolissa sijaitseva, tyylikkääksi muotoiltu joystick vaihdevalitsimena sekä tutun näköinen vakionopeusviiksi rattipylvään vasemmalla puolelta.
Välittömästi ratin takana olevat valintapainikkeet näyttävät myös vaihdevalitsimilta, mutta niiden kautta säädetään regeneroinnin voimakkuutta eli sitä, kuinka tehokkaasti auto kerää liike-energiaa edelleen akuston varaukseksi.
Käytännössä kyse on siis moottorijarrutuksen tehonsäädöstä. Tämän ominaisuuden vuoksi varsinaiset jarrut eivät sähköautoissa juurikaan kulu. Huoltovarmuuden vuoksi Enyaqissa on taka-akselilla rumpujarrut, sillä takalevyjarrut ruostuisivat käytön puutteessa heikentäen turvallisuutta.

Škodan käyttöliittymä isolta 13” näytöltä toimii sujuvasti. Järjestelmä on grafiikaltaan miellyttävä ja sen avulla pääsee helposti sisälle auton sielunelämään käsiksi ilman suurempaa opastustakin. Varsinainen nopeusmittarinäyttö on huomattavasti pienempi, josta näkee myös oleelliset varoitus- ja opastusvalot. Käytännön kannalta hyvä asia on myös se, että tärkeimmät toiminnot löytyvät keskikonsolin erillisistä pikavalinnoista, eikä kaikki ole piilotettu näyttövalikoiden taakse.
Eikä uutta Škodaa, etteikö malli sisältäisi käytännöllisiä fiksuja yksityiskohtia. Enyaqista löytyy sen kuuluisan ovikotelossa olevan sateenvarjon lisäksi säilytyslokeron huomioliivien pitimet, kuljettajan säädettävissä olevat sähkötoimiset lapsilukot sekä takamatkustajien kääntöpöydät.

Maantieajossa Enyaqin kannattaa antaa rullata kaasua nostettaessa. Sähköauton matala vierintävastus on äkkinäiselle yllättävä asia, mutta teknisesti luonnollinen juttu, sillä pyöritettävänä ei ole vetoakseleita ynnä muita turhaa kitkaa aiheuttavia pyöriviä osia. Kaupunkiajossa ajotilanne on toinen, sillä jarruttaminen kannattaa pitkälti tehdä sähkömoottorin avulla. Tämä näkyy pitkänä toimintasäteenä.

Ei moottoria. Vaikka etukannen alla ei voimanlähdettä olekaan, on tila tavaraa täynnä.

Enyaqin nettoakkukapasiteetti on 77 kWh ja se tarjoaa WLTP-mittaustavan mukaisesti 530 kilometrin toimintasäteen. Pienemmällä 58 kWh akustolla toimintasäde on 409 kilometriä. Moottoriteho on isompiakkuisessa 150 kW, kun pienemmässä tehoa on 18 kW vähemmän. Näin kesäisissä ajo-olosuhteissa 500 kilometrin hujakoille päästäneen helposti, pihistellen jopa ylikin, sillä auton oma kulutusmittari näytti ei niin säästeliäässä maantiepainotteisessa ajossa noin 20 kWh/100 km lukemia. Latausteho on parhaimmillaan 125 kW.

Talviaikaan tilanne on toinen. Kokemuksien perusteella sähköautolle esilämmitys on tärkeä asia, sillä talviolosuhteissa alituinen nurkka-ajo jos mikä syö akun varausta tehokkaasti. Enyaqissa matkustamon esilämmitys on säädettävissä, kuten viilennyskin.
Ajaminen on teknisen toimivuuden puolesta vaivatonta, jopa erittäin helppoa. Ohjaustuntuma on viritetty onnistuneesti ja kun istuimet tuntuivat hyviltä, viihtyy Enyaqin ohjaksissa vaikka kuinka kauan. Viihtyvyyttä tutustumisajoautossa lisäsi maukkaan näköinen ruskea nahkasisustus. Auton reipas omamassa tuntuu kuopissa: iso pyörä ei vähästä pompota syheröissäkään, vaan jousituksen käyttäytyminen on arvokkaan tuntuista.

Ei ole vaikeaa ennustaa Enyaqin olevan haluttu auto. Myyntipuolelta kuiskitaan, että kiinnostus uutta mallia kohtaan on ollut kova, vaikka noin 44 t€:sta alkava hinnoittelu ei suuren massan lompakkoon satukaan. Sähköisen autoilun murros näyttää kuitenkin nytkähtäneen Suomessa liikkeelle toden teolla, siitä osoituksena on dieselien jääminen sähkiksien jalkoihin ensirekisteröintitilastoissa ensimmäistä kertaa.

 

Škoda Enyaq 80 iV

  • Hinta: 49 318,46 € (alk. 44 156,56 €, Enyaq 60 iV)
  • Suurin teho: 150 kW (204 hv)
  • Suurin vääntömomentti: 310 Nm
  • AC-latauslaitteenteho/aika: 11 kW, 7h 30 min (akun varaus 5 –> 100 %)
  • DC-latauslaitteen teho/aika: 125 kW, 38 min/50 kW, 1 h 10 min (akun varaus 5 –> 80 %)
  • Akun energiasisältö: 77/82 kWh (nto/br)
  • Kiihtyvyys: 8,7 s (0-100 km/h)
  • Huippunopeus: 160 km/h
  • Toimintamatka: 530 km (WLTP)
  • EU-yhd. kulutus: 17,2 kWh/100 km (WLTP)
  • CO2 päästöt: 0 g/km
  • Perävaunumassa: 750 kg/1 000 kg (jarrutta/jarruin)

Kynnyksetön sähköauto

|
Sähköautoihin liitetään usein futuristisia mielikuvia. BMW purkaa tämän myytin tuoreella iX3-mallilla. Baijerin ylpeys BMW on valmistanut sähköautoja jo kahdeksan vuoden ajan. Pienehkön i3-mallin ohella ...

Maukkaasti leivottu mokkapala

|
Opelin uusi kehonkieli lupaa hyvää merkin ystäville. Mokkaa on tarjolla liki kaikilla voimanlähdevaihtoehdoilla. Tätä autoilevat ihmiset kaipaavat: rohkeasti erilaista muotoilua samoista teknisistä lähtökohdista. Opelin ...

Sähköä ilmassa

|
Uusia sähköautoja tupsahtaa markkinoille solkenaan. Mercedes-Benz EQA tarjoaa sähköistä ajamista tutuissa kuorissa. Saksalaisjätti Mercedes-Benz esitteli ensimmäisen täyssähkömallinsa (EQC) syksyllä 2018. Nyt esitelty EQA perustuu ...

Maukkaasti muotoiltu

|
Valtaosa nykyisestä automuotoilusta on kuin samasta muotista. Asiasta poikettiin Koreassa, jossa piirrettiin SUV terävällä kynällä. Korealainen Hyundai on viimeisen vuoden aikana uusinut mallistoaan ripeällä ...

Sähköä linjoissa

|
Volkswagenin toinen varsinainen sähköautomalli osuu suoraan suoneen. Sähköistyvät henkilöautot kasvattavat suosiotaan sitä mukaa, kun uusia malleja saapuu markkinoille. Pitkien välimatkojen Etelä-Savossa trendi ei ole ...