Volkswagenin toinen varsinainen sähköautomalli osuu suoraan suoneen.
Sähköistyvät henkilöautot kasvattavat suosiotaan sitä mukaa, kun uusia malleja saapuu markkinoille. Pitkien välimatkojen Etelä-Savossa trendi ei ole tosin ollut niin voimakas kuin isommissa kaupungeissa. Mistään pikkujutusta ei ole kuitenkaan kysymys, sillä jo joka kymmenes uusi myyty Volkswagen on täyssähköinen.
Kelpo toimintasäteen omaavan Volkswagen ID.4:n valtti piilee sulavasti muotoilluissa katumaasturikuorissa. Muodot ovat huomattavasti raflaavammat kuin aiemmin esitellyn Golfin sähköisen manttelinperijän, ID.3:n, perheautomaiset piirteet. Kokispullomaisiin kylkilinjoihin ja massiiviseen keulailmeeseen on helppo tykästyä.
Teknisesti uutukainen perustuu samoihin ratkaisuihin kuin jo edellä mainittu pikkuveli ID.3. Moottorin voi valita 109, 125 ja 150 kW:n ja akun 52 tai 77 kWh:n väliltä. Tutustumisajossakin ollut, hyvin varusteltu ja tehokas 1St-malli, osoittautui suosituksi ja myyjäliikkeen mukaan ne myytiin loppuun varhaisessa vaiheessa. Malliston laajentuessa autoja on saatavilla nopeisiinkin toimituksiin eri akkuvaihtoehdoilla.
ID.4 on aidosti tilava auto, suurempi kuin saman merkin Tiguan. Auto on rakennettu varta vasten sähköautoille kehitettyyn MEB-alustarakenteeseen. Tämän ansiosta sisätilat on saatu venytettyä ulkomittoihin nähden reiluiksi, lyhyen etuosan ja reilun akselivälin ansiosta.
Jalkatilaa on reilusti niin edessä kuin takana, eikä sivusuunnassakaan ole hätää, vaikka viisihenkinen perhe lähtisi tien päälle. Keskikonsolista raivatut, sähköautolle tarpeettomat vaihdevalitsimet ja muut kytkimet luovat osaltaan selkeyttä.
Keulassa ei ole moottoria, sen sijaan sieltä löytyvät ilmalämpöpumppu ja toimilaiteakku. Ainoa toimenpide, mitä etukannen alle voi tavallinen pulliainen mennä tekemään, on lisätä tuulilasinpesunestettä. Tässä suhteessa auto ei tosin poikkea nykyisistä polttomoottoriautoistakaan. Latauskaapeleille löytyy oma syvä lokeronsa takaluukun tuntumasta.
Akusto sijaitsee akselien välissä, lattian alla. Lisäksi se on sijoitettu mahdollisimman matalalle, joka on ajo-ominaisuuksia silmällä pitäen hyvä asia. Itse voimanlähde on taka-akselilla. ID.4 on siis takavetoinen, mutta nelivetoisenakin auto on tästä kuusta asti mahdollista hankkia. Niiden toimitukset tapahtuvat syksypuolella.
Varta vasten sähköautoksi suunnitellun auton huomaa monesta eri yksityiskohdasta. Vaikka akusto on mittavan kokoinen, ei sen olemassaolosta auton pohjalevyn alla ole äkkinäisellä käsitystä. Tarkkasilmäinen huomaa lattian olevan normaalia paksumpi, sillä kynnyskotelon vuoksi ei matkustajan tarvitse jalkoja nostella auton sisäpuolelta.
Sähköautojen kohdalla tärkeitä suureita ovat akkukapasiteetin lisäksi latausteho sekä ajotapa ja ajo-olosuhteet. Valinta eri versioiden väliltä lähtee liikkeelle aina oman ajotarpeen kartoittamisella. Jos ajaminen tapahtuu pelkästään kaupunkiolosuhteissa, pärjää pienemmälläkin akulla ja alhaisemmalla latausteholla. Kaupparatsulla tilanne on taas täysin toinen.
Valmistaja lupaa toimintasäteeksi WLTP-mittaustavan mukaisesti 520 kilometriä 77 kWh:n akustolla. Pienemmällä, 52 kWh:n akulla, toimintamatkaksi ilmoitetaan 340 km. Ison akun voi ladata enimmillään 125 kW:n latausteholla, joka tarkoittaa tyhjästä liki täyteen (5%–>80%) 38 minuuttia. 11 kW:n kotilaturissa auto latautuu yön yli helposti.
ID.4 on versiosta riippumatta sähköauto, jolla ei jää pulaan. Käytännössä isoakkuisen toimintasäde talvellakin on reippaasti 300 kilometrin paremmalla puolella, jos ei nyt ihan 30 asteen pakkasessa ja ison vierintävastuksen lumihangessa koko ajan taivalleta.
Kaupunkimaisessa ajossa, jossa liike-energiaa otetaan talteen sähköksi muuntaen, toimintasäde voi olla ilmoitettua suurempikin, kun oikein säästeliäästi tiristelee menemään. Lisäksi vakiovarusteena oleva ilmalämpöpumppu auttaa matkustamon lämmityksen ohella myös toimintasäteeseen.
Taittuva vetokoukku löytyy vakiovarusteena. Nupin päähän saa kytkeä enintään tonnin massan, joten 750 kilon maksimipainon omaavan kevytperävaunun vetäminen onnistuu hyvin.
Kun ID.3 tuli markkinoille viivästymisensä jälkeen, puhetta riitti softapuolen ongelmista. Nämä ohjelmalliset asiat saatetaan kuntoon koodaamalla ja päivittämällä. Luulenpa että Wolfsburgin inssit ovat tehneet töitä ongelman parissa aika tavalla, sillä tutustumisajoyksilön kohdalla tietojärjestelmien käytettävyydessä ei ollut moittimista tavallista älypuhelinta enempää. Pienet miettimiset silloin tällöin taitavat vain kuulua kaikkien hipaisuvärkkien todellisuuteen.
ID.4 on kelpo auto, jota on mukava ajaa. Noin kahden tonnin omamassa tekee menosta maantienopeuksissa junamaista. Kelirikkoisella sivutiellä reippaan massan huomaa, sillä auto ei kohtuukokoisista nimismiehen kiharoista tiedä mitään. Osakiitos tästä kuuluu reippaalle rengaskoolle, joka ID.4:n kohdalla on vähintään 19”.
Volkswagen ID.4 1ST
- Hinta: 49 389,94 € (alk. 39 769,46 €, Pure 109 kW, akku 52 kWh)
- Suurin teho: 150 kW (204 hv)
- Suurin vääntömomentti: 310 Nm
- AC-latauslaitteen teho/aika: 11 kW, 8h 15 min (3-vaihe, Type 2)
- DC-latauslaitteen teho/aika: 100/125 kW, 38 min (CCS)
- Latausajat: akun varaus 5%–>80%.
- Akun energiasisältö: 77/82 kWh (nto/br)
- Kiihtyvyys: 8,5 s (0-100 km/h)
- Huippunopeus: 160 km/h
- Toimintamatka (WLTP): 520 km
- EU-yhd. kulutus (WLTP): 17,2 kWh/100 km
- CO2 päästöt: 0 g/km
- Perävaunumassa (jarrutta/jarruin): 750 kg/1 000 kg