Tila-autot olivat suosittuja, kunnes SUVit tulivat. Uusi Volkswagen Caddy kulkee vastavirtaan ja tarjoaa reippaiden tilojensa ohella paljon muutakin mielenkiintoista.
Uusi Caddy perustuu nyt samalle MQB-pohjalevylle kuin useat muutkin Volkswagenin mallit ja siksi autossa on mukana kaikki nykyaikaiset tekniset seikat. Tämä tarkoittaa hyvää, esimerkkinä esimerkiksi se, että Caddy on siirtynyt alustan takapään osalta kierrejousien aikakaudelle.
Uusiksi menivät niin henkilö- kuin tavarakuljetuksiinkin tarkoitetut mallit. Ne erottaa käytännössä toisistaan henkilömallissa olevien sivuikkunoiden ohella takaovista. Henkilömallissa kyseessä on ylhäältä saranoitu luukku, kun tavara-autossa ovat pariovet. Kumpaakin versiota saa kahdessa eri koripituudessa, joista pidempi kantaa tuttua Caddy Maxi nimeä.
Ulkoinen ilme on edeltäjämalliin nähden huomattavan paljon särmempi ja samalla arvokkaampi. Olkalinjan pokkaus tuo ilmettä kylkiin. Korkeat ja kapeat takavalot puolestaan luovat kaappimaisiin mittoihin sirompaa ilmettä ja ne ovat myös turvallisuuden kannalta fiksu juttu. Konepelti ja leveä maski tuovat ilmeeseen jämäkkyyttä, puskurissa olevan hunajakennomaisen rei´ityksen keventäessä sitä osaltaan.
Sisätilojen viimeistely on laadukkaasti tehty, mutta olemus on hieman muovisempi kuin esimerkiksi Golfissa. Kuljettajan istuimen pituussäädössä riittää vara pitkällekin kuljettajalle, myös pakettiversiossa. Kaikki oleellinen on merkille ominaiseen tapaan hyvin kohdallaan, eikä ergonomiassa ole valittamista.
Takaistuin kaatuu suhteessa 40/60. Maxi-versio on aina 7-paikkainen. Tarvittaessa etuistuimenkin saa taitettua nippuun kuten takaistuimetkin, tällöin yhtenäistä avaraa tilaa on tarjolla jopa 2,5 kuutiometrin verran.
Edeltävään malliin nähden Caddy on kasvanut merkittävästi. Pituutta on lähemmäs 10 cm enemmän ja sekin valtaosin akseleiden välillä eli puhtaasti matkustamon hyväksi. Leveyssuunnassa kasvu on ollut kuusi senttimetriä. Isompi kori ei kuitenkaan näy kasvaneessa omamassassa. Siitäkin kiitos kuuluu uudenaikaiselle pohjalevylle ja sen mukanaan tuomille entistä kevyemmille ja vahvemmille korimateriaaleille.
Edeltävä mallisukupolvi oli rakennettu vanhemman ”golf-ympäristön” pohjalle kuin aikalaisensa Golf. Nyt ollaan tismalleen samalla viivalla ja sen kyllä huomaa. Ohjaus on napakka ja alusta toimii kaikissa tilanteissa. Ainoastaan auton takaosasta kantautuvat äänet voisivat olla hieman vaimeammat.
Tilankäyttö on Caddyn heiniä monellakin tapaa ajateltuna. Reilujen matkustustilojen ohella tarjolla on tavaralokeroita niin ovissa, kojelaudan päällä kuin katon etuosassakin. Varsinkin kojelaudan päälle tehtyjä upotuksia katsellessa tulee mieleen, miksi tätä ei ole aiemmin oivallettu? On sanomattakin selvää, että Caddy on suunniteltu selkeästi käytännöllisyys edellä.
Voimanlähdevaihtoehtoja on kolme, kaksi dieseliä ja yksi bensa. Myöhemmin mukaan kuvioihin on tulossa ladattava hybridi. Tutustumisajossa olleen Life-varustetason autossa oli 90 kilowatin diesel jatkeenaan 7-vaihteinen suorakytkentävaihteisto eli DSG-automaatti. 4Motion-nelivetomallin moottori on aina sama dieselpata kuin koeajoautossa, mutta vaihteistona on tällöin 6-portainen manuaalivaihteisto.
Vaikka automaailma on kovaa vauhtia sähköistymässä, ei nykyaikainen diesel ole huono vaihtoehto. Pitkiä matkoja paljon ajavalle se on edelleen järkevin valinta. Lisäksi on mainittava, että Caddy-dieselin äänimaailma on maltillinen, sillä etukannen alta ei murinaa juuri kuulu.
Varustetasoja on reippaasti, Kombi, Family, Life, Life Business ja Style. Alla olleessa Life Business-tasossa on mukana reippaasti avustavia järjestelmiä. Esimerkiksi kaistallapitoavustin (Lane Assist) pitää auton lumettomassa urassa tehokkaasti, sillä auton valvova silmä lukee sydäntalven lumenvalkoisen ja mustan maantien kontrastin kaistamerkinnäksi.
Ja lisää versioita on tulossa. Tavara-autojen lisäksi keväällä maahan rantautuu retkiautoksi varusteltu California-malli, jossa on tehdasvarusteiset sänky, taittuva retkituoli ja -pöytä sekä kaasupoltin. Mutta tämä on sitten jo toisen tarinan paikka.
Vaikka kuluva aikakausi on erilaisten korkeammalla maavaralla ja muovisilla pyöränkaarilla varustettujen muka-maastureiden, on Caddyn kaltainen tila-auto fiksu vaihtoehto niille, jotka tilaa aidosti tarvitsevat.
Tila-autoissa on oma juttunsa. Liukuovesta ulos kuoriutuvat piltit eivät kolhi Caddyn avulla helposti marketin pihalla muita autoja. Lisäksi lumilaudat, lätkäkassit ynnä muut harrastevermeet voi kirjaimellisesti vain heittää kyytiin. Auto siis tarjoaa tilaa elämälle, kuten Volkswagenin mainosmiehet nyt sanovat. Eikä tarvitse olla ennustaja povatessaan uuden mallin olevan suosittu vaihtoehto myös taksikäytössä.
Volkswagen Caddy Life Business 2,0 TDI DSG
- Hinta: Tutustumisajoauto varustein 35 643,22 €. Hinnat alk. 25 371,68 € (Caddy Kombi)
- Moottori: 1 968 cm3, 4-syl., turboahdin, Common rail –polttoaineen yhteispaineruiskutus, SCR-järjestelmä
- Vaihteisto: 7-portainen DSG-suorakytkentävaihteisto
- Omamassa: 1608 kg
- Moottorin teho: 90 kW (122 hv)
- Enimmäisvääntö: 320 Nm (1 600 – 2 500 r/min)
- Huippunopeus: 186 km/h
- Kulutus, yhdistetty*: 5,1 l/100 km
- CO2-päästöt*: 134 g/km * WLTP-päästömittausnormin mukaisesti.