Kotimaisuus kiinnostaa myös lemmikkien omistajia

16.12.2020 Koti
Englanninbulldoggi Selma kävi ostamassa Mila Häkkiseltä jouluherkkuja. – Kiinnitän huomiota alkuperään ja minusta kotimaiset tuotteet ovat laadukkaita. Selmalle tulee myös herkästi allergiaoireita, mutta esimerkiksi näistä kotimaisista luista ei tule, omistaja Sari Kemppainen kertoi.

Alkuperä painaa vaakakupissa enemmän kuin edullinen hinta.

Suomalaisten tuotteiden arvotus on noussut kuluttajamarkkinoilla. Suomalaisen Työn Liitto järjesti tänä vuonna kuudetta kertaa Osta Työtä Suomeen -päivän. Teemapäivää vietettiin joulukuun alussa, mutta asia on ajankohtainen joka ikinen päivä.

Myös lemmikkieläinten tarvikkeissa sekä herkuissa huomio kiinnittyy aiempaa vahvemmin tuotteen alkuperään.
– Herkut ja erityisesti kotimaiset puruluut ovat meillä suosittuja. Asiakkaat ovat kertoneet, että ne kestävät pidempään pureskelua kun ulkomailla valmistetut, Lemmikkitarvike Riemun myymäläpäällikkö Mila Häkkinen kertoo.
Kuivamuonissa kotimaisia vaihtoehtoja on alkanut tulla markkinoille, mutta niiden kapean valikoiman vuoksi asiakas ei välttämättä löydä sopivaa omalle lemmikilleen.
– Raaka-aine sisältö ei aina kuivamuonissa kohtaa lemmikin tarpeita. Uskon kyllä, että tässäkin asiassa mennään eteenpäin ja uusia tuotteita kehitetään markkinoille.
Asiassa on jo nyt tapahtunut kehitystä, koska kymmenkunta vuotta sitten lemmikkialan liikkeissä ei välttämättä ollut ainuttakaan kotimaista vaihtoehtoa.

Mikkelin Rahulan Rehussa kuivattuja herkkuja ja raakapakasteita tulee Lahdessa sijaitsevalta ketjun omalta tehtaalta.
– Kotimaisten tuotteiden kirjo on varsin laaja. Asiakkaat ovat aina arvostaneet kotimaisuutta, mutta kyllä kiinnostus tuotteiden alkuperään ja erityisesti suomalaisuuteen on kasvussa. Niitä kysellään yhä enemmän, Rahulan Rehun Tiia Mäkinen kertoo.
Sekä Mäkinen että Häkkinen ovat samaa mieltä siitä, ettei hinta aina ratkaise. Vaikka ulkomainen tuote olisi halvempi, useammin ostoskoriin valitaan kotimainen tuote.
– On todella ilahduttavaa huomata, että suomalainen tuote valitaan vaikka se olisikin arvokkaampi, Mäkinen kertoo hymyillen.

Kuivatuissa herkuissa on paljon eri vaihtoehtoja makupaloiksi. Kuivatut kalat ovat kissojen mieleen.

Tarvikkeiden osalta esimerkiksi taluttimia ja tottelevaisuuskoulutusvälineitä valmistetaan jonkin verran Suomessa.
– Yleensä ne ovat pieniä tuotteita, kuten heijastinliivit, pannat sekä hihnat. Nahkatuotteissa meillä ei edes ole muita kuin kotimaisia vaihtoehtoja, Häkkinen kertoo.
Koirille tarkoitetut vaatteet ovat muuttuneet yhä teknisempään suuntaan, joten usein brändin ollessa kotimainen valmistus tapahtuu muualla.

Tämän vuoden hittilahjaksi lemmikkialan ammattilaiset povaavat koirien olutta, joka valmistetaan kotimaisella viinitilalla. Kissoille maistuvat puolestaan kuivatut herkut ja jyrsijöitä voi ilahduttaa kotimaisella luomuheinällä.
– Itse näkisin, että tuotteiden ja valmistuskapasiteetin tulevaisuus on vahva, sillä tähän asiaan on alettu herätä ihan tosissaan. Suomessa markkinat ovat pienet kun vertaa maailmanlaajuiseen, mutta tuotteet ovat yleensä myös laadukkaita ja hyvin valmistettuja. Siksi uskon, että kotimaiset tuotteet pitävät pintansa, Mäkinen lopettaa.

Osta työtä Suomeen!

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan korona-aika on yhdenmukaistanut suomalaisten näkemyksiä suomalaisten tuotteiden tai palveluiden ostamisen tärkeydestä. Jopa kolme neljästä (77%) suomalaisesta pitää tärkeänä, että suomalaisia kehotettaisiin nyt ostamaan tuotteita ja palveluita, jotka työllistävät kotimaassa.
Kymmenen euroa lisää kuussa suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin tuo vuositasolla 10 000 työpaikkaa Suomeen.
Tutkimustulokset tukevat ajatusta, että kuluttamisella voi vaikuttaa. Työllistävyysvaikutusten lisäksi vastuullisuus on suuri yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa tänä päivänä sekä kuluttajien, julkisten hankkijoiden että yrityshankkijoiden ostopäätöksiin. Kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen on vastuullisuusteko.
Lähde: Suomalaisen Työn Liitto

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0