Golf Variant kasvoi isoksi

16.12.2020 Auto & Kone
Ulkoisesti auton tunnistaa helposti Golfiksi. Mittasuhteet ovat sopuisat.

Luokkansa mittatikku sai kevythybriditekniikkaa ja näyttävät digimittaristot.

Volkswagen toi kahdeksannen sukupolven viistoperä-Golfin markkinoille jo alkuvuodesta, mutta mallisarjan kokonaismyynnistä yli puolet kattava farkkuversio rantautui vasta hiljattain Suomeen. Uuden version myötä Golf Variant nähtäneen taksitolpallakin, sillä sisätiloiltaan se tarjoaa samat tilat kuin edeltävän sukupolven Passat.

Digimittaristo ja keskinäyttö sekä sen alla olevat hipaisukiskot antavat digi-ilmettä kerrakseen.

Farkkuversio on akseliväliltään (2669 mm) 5 cm pidempi kuin normaali 5-ovinen malli. Eroa on myös kokonaispituudessa Variantin hyväksi peräti 30 cm ja kun tiedetään, että MQB-pohjalevylle rakennettujen autojen osalta etuakselin ja tulipellin väli on vakio, on mittaetu suunnattu takamatkustajien ja ennen kaikkea tavaratilan eduksi. Etupenkin ja takaluukun väli onkin farkussa noin 35 cm viistoperäistä reilumpi.
Tavaratilan maksimitilavuus on 611 l. Kontin pohjan voi säätää kahteen eri tasoon, jonka ansiosta välipohjan alle saa reilun kokoisen erillisen säilytystilan. Takaistuimen selkänojan saa nurin 40/60 jaolla, mutta keskiosan saa kaadettua myös pelkästään osasta isompaa palaa. Näin mahtuvat myös vaikkapa sukset matkaan neljän hengen kuormalla ilman erillistä suksiboksia.

Ajettavuudeltaan Golf on mielletty luokkansa vertailuautoksi, eikä uusi sukupolvi tee tässä suhteessa poikkeusta. Meno on rauhallisen vakaata ja jousitus toimi ainakin kevyellä kuormalla. Uuden kevythybriditekniikan ja DSG-suorakytkentävaihteiston yhteispeli toimii saumattomasti. Vaikka TSI-moottoreiden ominaisuudet tiedetään hyviksi jo entuudestaan, niin 48 Voltin kevythybridijärjestelmän antama lisäpotku liikkeellelähtöön on kuin piste iin päälle.
Varustetasoja on kolme, Golf, Style ja R-Line. Jo perustaso Golf on hyvin varusteltu, sillä se pitää sisällään muun muassa led-ajovalot, mukautuvan vakionopeussäätimen, digitaalisen mittariston ja 3-alueisen täysautomaatti-ilmastoinnin. Pari tuhatta euroa enemmän maksavassa Style-tasossa on esimerkiksi ErgoActive-kuljettajanistuin muistitoiminnolla, kaukovaloavustin ja Travel Assist, joka sallii kaista-avustimen myötävaikutuksella puoliautonomisen etenemisen.

Uuden mallin myötä tilaa on tarjolla takamatkustajille ja tavaroille reilusti.

Kun viistoperäinen Golf alkuvuodesta tuli Suomeen, sai sen hipaisuliukukytkinten ja multimedianäytön käyttöjärjestelmä arvostelua osakseen. Nyt softaongelmat näyttävät olevan pääosin selätetty, sillä surffailu valikosta toiseen sujui ongelmitta.
Uusi Golf Variant on kasvanut enemmän kuin aikuiseksi. Sen tilat ja toiminnollisuudet ovat kohdallaan, eikä hinnoittelu ominaisuuksiin nähden ole pielessä. Erilaisia malliversioita on tarjolla viljalti aina kaasu- ja AdBlue-tekniikalla varustettuja diesel-moottoreita myöten. Malliston kunkkuna on nelivetoinen Alltrack 200 hevosvoimaisen kaksilitraisen TDI-koneen ja DSG-laatikon turvin.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0