Semisähkis toimii arjessa

|

Luukku myös oikealla. Ladattavan RAV4:n tunnistaa mallimerkintöjen lisäksi oikean takalokasuojan luukusta, jonka alta löytyy latauspistokkeen paikka.

Jo aiemmin maukkaaksi todettu uuden sukupolven Toyota RAV4 houkuttelee ladattavana hybridinä kelpo toimintasäteellään.

Kauko-idän jättiläisen osaamista bensamoottorin ja sähkön liittäjänä henkilöautopuolella tuskin kukaan kiistää. Toyotan lanseeraamaa itselataavan hybridin termi on saanut vinoiluakin osakseen, mutta nykyään hybridejä löytyy lähes joka valmistajan mallistosta. Ihan vain sen takia, että alkaa olla päästömääräysten vuoksi käytännön pakko.
Toyota ei ole toistaiseksi tuonut vielä täyssähköautoa markkinoille, mutta RAV4:n plug-in-versio on oiva peli Etelä-Savon korkeuksille. Sen 75 kilometrin sähköinen toimintasäde riittää useimmalle meistä ja jos tarve tulee, hörähtää 2,5 litran bensakone tueksi lähes huomaamatta. Sähköisen toimintamatkan maksimaalinen hyödyntäminen arkipäivisin tarkoittaa lähes 20 tkm:n vuosittaista ajosuoritetta.

Täyteen akkuun auto latautuu normaali pistorasiasta 10,5 tunnissa. Parasta tavalliselle pulliaiselle on se, ettei RAV4:sen ostajan tarvitse investoida välttämättä erillisiin latauslaitteisiin killinkejään, vaan arjen käyttö hoituu laittamalla ajon jälkeen töpseli seinään ja aamulla pois.
Voimaa plug-in RAV4:ssa on kuin pienessä kylässä. Sähkömoottorin ja bensiinimoottorin yhteistehoksi Toyota ilmoittaa muhkeat 306 hevosvoimaa. Voimareservi näkyy myös suoritusarvoissa: sadan kilometrin tuntinopeus saavutetaan paikaltaan 6,2 sekunnissa.

Huomioitavan arvoinen seikka on se, että voimavarat ovat samaa tasoa, vaikka akusto olisi ehtynyt. Fiksun systeemin myötä polttomoottorin avulla pystytään syöttämään virtaa järjestelmään, joka mahdollistaa tehoreservin toimivuuden tilanteessa kuin tilanteessa.
Myös neliveto on käytettävissä, oli ajo-olosuhde mikä tahansa. Nelivetoisuus onkin varmasti päällimmäisenä RAV4:n hankkimista aikovien mielessä, sillä vastaavalla toimintasäteellä olevia ladattavia nelivetoisia hybridi-SUV-autoja ei ole juuri tarjolla.

Pelkällä sähköllä tai ei. Vaihdekepin vieressä olevista nappuloista voi valita sähkö- tai hybridiajotilan lisäksi myös lataustilan. Kiertokytkimestä voi valita ajotilan.

Vetomassaa sietää vetokoukkuun kytkeä 1 500 kg:n edestä. Yhdistetty päästölukema on 29 g/km. Tavaratilaa on tarjolla 520 litran verran ja löytyypä plug-in mallin kontista 230 voltin pistorasiakin.
Tilaa RAV4 tarjoaa isollekin perheelle. Taakse mahtuu istumaan hyvin pitkätkin henkilöt. Etuistuimien säätövarat riittävät hyvin erikokoisille henkilöille. Kuljettajan paikalla ei ole valittamista oikeastaan mistään asiasta.

Varustelutasoja on kolme, Active, Style ja Premium. Tutustumisajossa olleesta perustason Activesta löytyy jo kattavat vakiovarusteet. Näihin voitaneen luetella esimerkiksi Safety Sense –turvallisuusjärjestelmä ja avaimeton järjestelmä. Active Plus –paketista löytyvät lisäksi kuolleen kulman varoitin, peruutusvahti, lämmitettävä tuulilasi ja sähköinen takaluukku. Paremmissa varustelutasoissa mukaan tulevat esimerkiksi puhelimen langaton latauspaikka, parempi äänentoistojärjestelmä ja 360 asteen kamerajärjestelmä.

Zoe tarjoaa hyvän vastineen rahalle

|
Täyssähköinen Renault Zoe on ennättänyt jo kolmanteen mallisukupolveen. Sähköauto soveltuu parhaiten taajama-ajoon. Liike-energian talteenotto jarrutustilanteissa pitää toimintamatkan hyvänä puhumattakaan ympäristön paremmasta ilmanlaadusta. Silti maantielläkin ...

Kaasu on ympäristö- tietoisen valinta

|
Paikallisesti tuotetun biokaasun polttaminen jopa vähentää kasvihuonepäästöjä. Kaasuautoilu on tällä hetkellä yksi fiksuimmista autoilun muodoista, mitä voimanlähteisiin ja ympäristöasioihin tulee. Myös kokonaistaloudellisesti sitä on ...

Yhä raskasta joulua!

|
Ei joulua ja joulunaikaa ilman Raskasta joulua – kiertuetta, totesivat RJ produktion osalliset ja niin tänäkin vuonna – koronatilanteesta huolimatta, pääsemme nauttimaan mahtavasta joulutunnelmasta ...

Maaseudulla maksetaan sähköstä kovaa hintaa

|
Käyttämättömätkin linjat vaativat huoltoa. Ylen lokakuussa julkaisemasta sähkön siirtohintojen nousua koskevasta artikkelista alkoi myräkkä, jonka silmään muun muassa Järvi-Suomen Energia on joutunut. Yhtiö on ...

Zoe tarjoaa hyvän vastineen rahalle

|
Täyssähköinen Renault Zoe on ennättänyt jo kolmanteen mallisukupolveen. Sähköauto soveltuu parhaiten taajama-ajoon. Liike-energian talteenotto jarrutustilanteissa pitää toimintamatkan hyvänä puhumattakaan ympäristön paremmasta ilmanlaadusta. Silti maantielläkin ...

Kaasu on ympäristö- tietoisen valinta

|
Paikallisesti tuotetun biokaasun polttaminen jopa vähentää kasvihuonepäästöjä. Kaasuautoilu on tällä hetkellä yksi fiksuimmista autoilun muodoista, mitä voimanlähteisiin ja ympäristöasioihin tulee. Myös kokonaistaloudellisesti sitä on ...

Aika sopii nyt ”plugareille”

|
Pian umpeutuvan vuoden yksi avainsana on ollut digiloikka. Näin näyttää käyvän myös uusien autojen myyntijakaumassa. Tällä hetkellä merkittävästi suosiotaan automarkkinoilla ovat nostaneet ladattavat hybridit. ...

Energiapeli elää jatkuvasti

|
Uutta autoa hankkivalla on monta hyvää vaihtoehtoa. Autojen sähköistymisestä on puhuttu viimeisen parin vuoden aikana paljon. Autotehtaat satsaavat sähköiseen teknologian valtavia summia, sillä markkinat ...

Automaattikin kaipaa huoltoa

|
Automaattivaihteistot ovat yleistyneet hurjaa vauhtia. Perusteellisen vaihteistohuuhteluhuollon tarpeellisuutta ei sen sijaan tiedosteta kovinkaan hyvin. On paljon automaattivaihteisia autoja, joiden vaihteistoöljyjä ei suositella vaihdettavaksi lainkaan ...