Pian umpeutuvan vuoden yksi avainsana on ollut digiloikka. Näin näyttää käyvän myös uusien autojen myyntijakaumassa.
Tällä hetkellä merkittävästi suosiotaan automarkkinoilla ovat nostaneet ladattavat hybridit. Uusien mallien sähköinen toimintamatka alkaa riittää päivittäiseen ajoon merkillä kuin merkillä.
– Oleellista on, että latausominaisuutta tulee käytettyä. Ladattavilla hybrideillä hoituu arkiliikenne käytännössä sähkön avulla ja pidemmät matkat polttomoottorin turvin, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkänen.
Ladattavien hybridien suosion salaisuutena ei ole pelkästään tekniikan edistyminen. Tarjonta on kasvanut kiristyvien päästönormien myötä. Pelkästään polttomoottorin turvin liikkuvat henkilöautot eivät ole enää niitä houkuttelevimpia vaihtoehtoja, varsinkaan yritysautopuolella.
Auto-Killan myyntipäällikkö Teemu Pulliainen huomauttaa muuttuneen tarjonnan olevan seurausta isoista yhteiskunnallisista linjauksista. Autonvalmistajat eivät voi saavuttaa tiukkoja normeja ilman mittavia satsauksia uuteen tekniikkaan.
– Nämä asiat tapahtuvat pikku hiljaa. Esimerkiksi Volvolla on ollut ladattavia hybridejä tarjolla jo vuodesta 2012 ja nyt ne kattavat käytännössä koko malliston, Pulliainen havainnollistaa.
Autojen sähköistyminen on tämän hetken ja ainakin seuraavien vuosien ajan autoteollisuuden valitsema kehityssuunta. Toisaalta uusia polttomoottoriautoja valmistetaan vielä pitkään. Esimerkiksi dieselin syrjäyttäminen raskaasta liikenteestä näyttää tämän hetken tiedon valossa vaikealta tehtävältä. Siksi dieselin kehityksessä ei ole nähty vielä viimeistä sanaa, vaan siihen satsataan edelleen erityisesti raskaan kaluston puolella.
Autoarinan myyntipäällikkö Veijo Karjalainen muistuttaa käytännön ekoteon olevan dieselautoilijan kohdalla mahdollista jo nyt polttoainepistoolia valitessa.
– Jos tankkaa uusiutuvaa MyDieseliä tankkiin, ollaan todella pienien päästöjen äärellä, kokenut automies tähdentää.
Karjalainen haluaisikin uusiutuvan dieselin hintaa laskettavan normaalin diesel-polttoaineen tasolle tai jopa sen alle.
– Eikös se olisi valtiovallalta juuri tähän hetkeen nopea ja tehokas ekoteko, mies kysyy.
Autoteollisuuden valitsema sähköinen kehityssuunta tietää pitkässä juoksussa ongelmia myös kaasuautoilulle. Uusia kaasuautoja myydään Suomessa ja Etelä-Savossa tällä hetkellä vain VAG-konsernin merkeissä. Paikallisesti ajateltuna tämä kehityssuunta on harmillinen, sillä energiamuotona ja kokonaispäästöiltään lähellä tuotettu biokaasu on järkevä vaihtoehto.
Siirtymää sähköiseen autoiluun tapahtuu pala palalta. Erilaiset hybriditermit ovat suurelle yleisölle hieman sekavia. Terminologia uppoaa autoilevaan kansaan toki ajan kanssa, mutta tämä ei ole autoja kauppaavien ammattilaisten mielestä tärkein asia.
– Tärkeää on tietää, mihin tarkoitukseen auto hankitaan. Kartoitamme aina tilanteen asiakaslähtöisesti, siksi lopullinen valinta saattaa olla sen jälkeen erilainen kuin aluksi oli ajatus, Häkkänen kertoo.
Vaihtoautopuolella tilanne on toinen. Pian alkava romutuspalkkio vauhdittaa muutosta osaltaan, mutta mitään yksittäistä sateentekijää ei ole olemassa autokannan nopeaan uusiutumiseen. Autokannan keski-ikä Suomessa oli viime vuoden lopussa 12,2 vuotta. Noin 10 vuotta sitten vastaava lukema oli 1,5 vuotta pienempi, joka on tämän hetkinen Euroopan autokannan keski-ikä. Etelä-Savossa ajetaan maan keskiarvoon nähden vieläkin vanhemmilla autoilla (13,1 vuotta).
Yksi syy romutuspalkkion käyttöönottoon on koronaviruksen aiheuttama häiriöt kuluvan vuoden uusien autojen kauppaan. Ensirekisteröinnit ovat valtakunnallisesti laskeneet keskimäärin 19 prosenttiyksikköä vuosien 2015–2019 lukuihin nähden. Toisaalta käytettyjen autojen kauppa on käynyt olosuhteisiin nähden hyvin, joka on auttanut paljon työllistävää alaa selviytymään kriisiajan läpi.
Uusien autojen ohella paljon vaihtoautoja myyvän Rinta-Joupin Autoliikkeen Mikkelin toimipisteen myyntipäällikkö Heikki Laine pitää alkanutta vuosikymmentä muutosten vuosikymmenenä.
– Jos ajatellaan sitä, mitä kehitystä on jo tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana, niin vauhti ei ainakaan tule hidastumaan.
Miten uudet tuulet näkyvät tällä haavaa vaihtoautokaupassa?
– Käytettynä kysytyin on edelleen vähän ajettu bensa-auto, mutta kaikille vaihtoehdoille löytyy ostajansa. Sähköautoja ja hybridejä on tarjolla vaihtelevasti ja kyllähän ne kaupaksi käyvät kuten muutkin, Laine sanoo.
Puhtaiden sähköautojen esiinmarssi on kuitenkin jo alkanut. Markkinoilla on useita vaihtoehtoja, joiden hintaluokka ja toimintasäde alkavat olla sillä tasolla, joka riittää useimpien autoilijoiden tarpeisiin.
Savilahden Auton myyntipäällikkö Jouni Mustonen sanoo täysin sähköautoksi suunnitellun VW ID.3 –mallin kysynnän olleen hyvällä tasolla aiemmin syksyllä tapahtuneen ensiesittelyn jälkimainingeissa.
– Se on herättänyt huomiota ja nämä puhtaasti sähköautoiksi suunnitellut autot tulevat ottamaan oman siivunsa. Se selviää, kun käy niillä ajamassa, mies painottaa.
– Ja kun ajaminen maksaa polttoaineen eli sähkön osalta vain kolme ja puoli euroa sataa kilometriä kohden, alkaa asia kiinnostamaan ketä tahansa, Mustonen sanoo.
Lähitulevaisuus on silti Plug-in hybridien. Mustosen mukaan se sopii tällä hetkellä erinomaisesti isolle käyttäjäjoukolle.
– Sähköllä lähiajot ja kauemmaksi polttoaineen turvin. Se on täällä maaseutumaisissa olosuhteissa hyvä yhdistelmä.