Paluumuuttajasta sukeutui huoltopäällikkö

|

Avarasti. Auto-Killan huolto- ja varaosapalvelujen asiakaspiste on uusien autojen äärellä. Varaosamyyjä Roope Honkanen ja huoltopäällikkö Antti Teittinen vaihtavat kuulumisia.

Urapolku on useasti monen sattuman summa. Antti Teittisellä se tarkoitti samalla paluuta juurille.

Vuosituhannen alussa Kauniaisissa sijaitsevalta huoltoasemalta työelämään ponnistanut Antti Teittinen ei osannut aavistaakaan, mihin autoalan uratie opiskelujen jälkeen lopulta veisi. Ratkaisevaksi osoittautui Helsingin Sanomista luettu työpaikkailmoitus vuonna 2004. Eikä tästä kulunut kuin tovi, ja pesti Espoon Stockmann Auton Ford-huollon työnjohtajana alkoi.
Etelä-Suomessa aika vierähti vuosikymmenen taitteeseen saakka, mutta sitten kohtalo puuttui peliin. Isän menehtyminen tarkoitti sitä, että kotipaikan suhteen piti tehdä jotain. Neljästä sisaruksesta Antti koki asian omakseen ja tunnusteli mahdollisuutta palata Etelä-Savoon.
– Kun vaimolle sekä itselleni järjestyivät työpaikat Mikkelistä, oli päätös helppo tehdä. Ja hyvin on maaseudun rauhassa viihdytty, kahdella tyttärellä kasvaneen perheen pää taustoittaa ratkaisuaan.

Uran varrelle on mahtunut useita automerkkejä, mutta aina kuvioissa mukana on ollut Ford. Kolme vuotta sitten alas ajetun Vauhti-Vaunun jälkeen työpaikka löytyi Auto-Killasta. Vuoden alusta lukien vastuu kasvoi, kun huoltoneuvojan pesti muuttui Mikkelin liikkeen huoltopäällikön vakanssiksi.
Teittisen vastuulla on nyt neljän merkin huolto- ja varaosatoimintojen sujuvuus 12 mekaanikon ja viiden huoltoneuvojan/varaosamyyjän käsittävän tiimin kanssa.
– Suurin ja tärkein tehtäväni on edesauttaa koko joukkueen toimivuutta. Tässä kokonaisuudessa henkilöstön hyvinvointi ja infran toimivuus ovat avainasemassa. Näihin asioihin liittyvä tekeminen ei kyllä koskaan lopu, Teittinen naurahtaa.

Jo 16 vuotta kestäneen uran aikana autot ovat kokeneet melkoisen sähköistymisbuumin. Toimilaitteita on paljon aiempaa enemmän ja ne toimivat poikkeuksetta sähkön myötävaikutuksella, käynnissä olevasta voimanlähdemurroksesta puhumattakaan.
– Itse työnteko on eniten pysynyt samana: Me olemme täällä asiakkaita varten, jotta heidän arkensa sujuisi mahdollisimman helposti, Teittinen kiteyttää.
Sähköistyminen luo ammattilaisillekin isoja haasteita autotekniikan ymmärtämiseen. Esimerkiksi vianmääritys on toisinaan hankalaa.
– Se voi viedä paljon aikaa ja tämän kertominen asiakkaalle on toisinaan haastavaa. Mutta ihmiset ovat fiksuja, he kehittyvät mukana ja ymmärrys siitä, että lähes kaikkea päivitetään matkan varrella, on jo arkipäivää.

Autojen muutos on tarkoittanut myös korjaamojen muutosta. Auto-Killan merkeistä esimerkiksi Volvo on nojautunut jo vuosien ajan omamekaanikko-palveluun, jossa autoa huoltaa nimetty henkilö.
– Parimekaanikkosysteemi on siitä vielä paranneltu versio. Tällä palvelumuodolla tähdätään siihen, että auton huolto veisi entistä vähemmän asiakkaan aikaa, Teittinen valaisee.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun varsinainen omamekaanikko ottaa työtä vastaan ja keskustelee asiakkaan kanssa, on toinen jo ajanut auton huoltopaikalle. Työt on jaettu siten, että ammattilaiset eivät ole toistensa tiellä, vaan tekevät omia töitään eri puolilla huollettavaa autoa.

Mutta mitä eroa pääkaupunkiseudun ja eteläsavolaisen merkkikorjaamon välillä on?
– Etelässä kiire on aina läsnä. Toki kaikki perustuu täälläkin aikatauluihin, mutta täällä se on jotenkin erilaista, selkeästi leppoisampaa ja hyvä niin, Teittinen jaottelee.
Juuri tästä syystä mies uskoo mökkiläisten suosivan Mikkelin seudun autoalan palveluja.
– Sähköiset huoltovarauskanavat ovat isossa roolissa. Verkkosivujen kautta oma aika on helppo varata hyvissä ajoin, mutta tietenkin me palvelemme myös puhelimitse entiseen tapaan.
Huoltopalvelujen alueellisten hintaerojen vetovoimaan Teittinen ei jaksa isommin uskoa.
– Se ero ei voi olla ratkaisevassa roolissa, sillä automerkeillä on samat sisäiset laatuvaatimukset, jotka on täytettävä, sijaitsipa merkkikorjaamo missä päin Suomea tahansa, huoltopäällikkö huomauttaa.

Viime kesä sujui työnteon kannalta hyvin, vaikka korona toimintaa kevätpuolella hiljensi.
– Ihmiset näyttivät liikkuvan kotimaassa paljon ja se näkyi myös meillä.
Tulevaa on paha ennustaa, mutta Teittinen uskoo toimeliaisuuden säilyvän jatkossakin hyvällä tasolla.
– Töissä ja harrastuksissa on käytävä ja mökillä sekä sukulaisissa olisi kiva piipahtaa. Ilman huoltoa tämä ei pitkän päälle toimi, mies tietää ja vastaa asiakaspuheluun, sillä päivä on vasta puolessa välissä.

Zoe tarjoaa hyvän vastineen rahalle

|
Täyssähköinen Renault Zoe on ennättänyt jo kolmanteen mallisukupolveen. Sähköauto soveltuu parhaiten taajama-ajoon. Liike-energian talteenotto jarrutustilanteissa pitää toimintamatkan hyvänä puhumattakaan ympäristön paremmasta ilmanlaadusta. Silti maantielläkin ...

Semisähkis toimii arjessa

|
Jo aiemmin maukkaaksi todettu uuden sukupolven Toyota RAV4 houkuttelee ladattavana hybridinä kelpo toimintasäteellään. Kauko-idän jättiläisen osaamista bensamoottorin ja sähkön liittäjänä henkilöautopuolella tuskin kukaan kiistää. ...

Kaasu on ympäristö- tietoisen valinta

|
Paikallisesti tuotetun biokaasun polttaminen jopa vähentää kasvihuonepäästöjä. Kaasuautoilu on tällä hetkellä yksi fiksuimmista autoilun muodoista, mitä voimanlähteisiin ja ympäristöasioihin tulee. Myös kokonaistaloudellisesti sitä on ...

Yhä raskasta joulua!

|
Ei joulua ja joulunaikaa ilman Raskasta joulua – kiertuetta, totesivat RJ produktion osalliset ja niin tänäkin vuonna – koronatilanteesta huolimatta, pääsemme nauttimaan mahtavasta joulutunnelmasta ...