Tietyömaiden nopeusrajoitukset eivät ole kiusantekoa.
Kesä on tietöiden sesonkiaikaa, ja niitä tehdään taas runsaasti ympäri Suomen niin maanteillä kuin kaupungeissakin. Varsinkin päällystystöitä tehdään tänä kesänä huomattavasti viime vuosia enemmän. Teiden varsilla urakoivia ihmisiä on kunnioitettava noudattamalla tietyömaiden opasteita ja liikennemerkkejä. Valitettavasti toisinaan kuitenkin näkee, ettei esimerkiksi alennettuihin nopeusrajoituksiin kiinnitetä riittävästi huomiota.
Vt 5 Mikkeli-Juva työmaa on ollut jo hyvän aikaa parannushankkeen alla. Myös liikennejärjestelyt muuttuvat sen mukaan, miten työt edistyvät.
– Opasteet ja liikennejärjestelyt turvaavat sekä tielläliikkujien että tietyömaan työntekijöiden turvallisuuden, kertoo Destian työmaapäällikkö Aki Loikkanen.
– Valtaosa tielläliikkujista noudattaa nopeusrajoituksia hienosti ja he ymmärtävät, ettei tässä tehdä kiusaa kenellekään. Kuitenkin työntekijöiden täytyy olla kaiken aikaa valppaana ja varovaisia, ettei mitään sattuisi.
Vuosittain tietöissä menehtyy työntekijöitä.
– Kaikki eivät välttämättä noudata liikennesääntöjä, mutta Vt 5:llä ei tietooni ainakaan tämän hankkeen tiimoilta ole tullut tietoon yhtään onnettomuutta, jossa olisi tullut henkilövahinkoja, kertoo Loikkanen.
– Yksi rekka on ajanut sulkuaidan läpi työmaa-alueen puolelle ja pari henkilöautoa, mutta ainakaan vielä kenellekään ei ole käynyt huonosti.
Yhtenä syynä onnettomuuksiin voi Loikkasen mukaan olla liikennejärjestelyjen muuttuminen urakan edetessä. Ihmiset tuudittautuvat ajatukseen, että reitti on jo tuttu. Muita syitä ovat keskittymättömyys sekä heikko tai heikentynyt ajotaito.
– Tämän päivän järjestelyt tehdään suunnitelmallisesti ja niiden toimivuutta tarkastetaan viikottain tai jopa päivittäin, sekä päivä- että yöajan liikennettä silmällä pitäen, Loikkanen kertoo.
Tietyömaa-alueella on tärkeintä hidastaa ajonopeus sellaiseksi, että voi varautua poikkeaviin tilanteisiin.
– Tietenkin on niin, että jos alueella on 40 km/h nopeusrajoitus, se ei tarkoita, että joka kohdassa pystyy ajamaan niinkään kovaa, Loikkanen muistuttaa.
– Turvallisinta on tilanteeseen sopiva nopeus ja varautuminen yllätyksiin. Esimerkiksi Vt 5:n Mikkeli – Nuutilanmäki välisellä työmaalla ei aikataulullisesti ole liikenteelle merkittävää haittaa, joten maltti on valttia.
– On myös hyvä muistaa, että siellä on ihmisiä töissä. Isiä ja äitejä, jonkun lapsia. Joka vuosi muutamia ihmisiä kuolee tai loukkaantuu teiden varsilla tehtävissä töissä, joten varovaisuutta noudattaen, koetetaan pitää hengissä kaikki, sekä työmaan työntekijät että muut tielläliikkujat.
Yhdeksän kymmenestä noudattaa tietyömaiden nopeusrajoituksia
Liikenneturvan suorittamassa kyselyssä vastanneista yhdeksän kymmenestä (90 %) on täysin tai melko samaa mieltä siitä, että tietyömaiden kohdalla on tärkeää noudattaa nopeusrajoituksia. Toisaalta samojen vastaajien joukosta joka neljäs (25 %) oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että tietyömaiden kohdalla nopeusrajoitukset ovat liian matalia.
Myös liikenneonnettomuustilastot kertovat, että tietyömailla on syytä olla valppaana. Vuosittain poliisin tietoon tulee keskimäärin kolme tietyöalueilla tapahtunutta kuolemantapausta. Loukkaantuneita on keskimäärin 129.
Tietyömaan merkit varoittavat kuljettajaa poikkeavien olosuhteiden lähestymisestä. Liikenneturva muistuttaa, että tietyömaiden liikennemerkkejä ja opasteita on noudatettava.