Kulutus- ja ostotottumusten muutos on ajanut erikoisliikkeet jatkuvan kehityksen tielle.
Mikkelin Intersportissa on kauppias Juho Sarangin mukaan tehty erilaisia strategisia valintoja ja kehitetty jatkuvasti uutta. Käytännössä tämä on tarkoittanut syvempää erikoistumista juoksuun ja pyörähuollon avaamista.
– Meillä juoksuun erikoistuminen tarkoittaa sitä, että olemme entisestään parantaneet valikoimaa kengissä, juoksuvaatteissa ja oheistuotteissa. Myös tieto-taito tuotteiden valinnassa on erittäin tärkeässä roolissa.
– Jatkuva koulutus on erittäin tärkeää. Se tieto, mikä oli vaikka pari vuotta sitten käytettävissä, ei enää ole välttämättä ajanmukaista, Saranki painottaa.
Jalka-analyysilaitteen avulla saadaan selville tietoa jaloista ja niiden mahdollisista virheasennoista. Tämän tiedon avulla osataan valita asiakkaalle juuri oikeanlainen jalkine. Myös yksilöllinen virheasentoja korjaava pohjallinen voidaan tehdä saman tien. Tämä on tärkeää, sillä liikkuessa jalkoihin kohdistuu huomattavaa rasitusta.
Verkkokaupan lonkerot eivät yletä jalkinepuolelle niin pitkälle kuin mitä esimerkiksi vaatteiden osalta. Ehkäpä tärkeimpänä osa-alueena on henkilökohtainen lähipalvelu ja oikeanlaisen tuotteen valinta asiakkaan kanssa. Saranki korostaakin, että tätä kokemusketjua ei verkosta saa.
Eikä palvelusuhde asiakkaisiin lopu pelkkään tavaranmyyntiin. Myös kenkiä ja vaatteita pitää huoltaa ja pestä.
– Meillä on käytössä kenkien ja vaatteiden kyllästämispalvelut. Kyllästys kannattaa ehdottomasti tehdä ennen ensimmäistä käyttökertaa, kauppias sanoo ja kertoo toimenpiteen pidentävän tuotteen käyttöikää.
– Toki on hyvä tehdä käytön jälkeenkin kyllästyksiä ja pesuja, Saranki opastaa.
Urheilukauppa on sesonkiherkkä kaupanala. Taakse jääneen talven lumitilanne oli poikkeuksellisen huono ja se näkyi suksien menekissä. Heti perään iski koronakriisi, joka on verottanut hieman lattialiikennettä.
– Toisaalta se näkyy myös meidän verkkokaupan lisääntymisenä. Lähetämme paketteja huomattavasti enemmän kuin ennen ja ihan ympäri Suomea, Saranki paljastaa.
Hiljattain avattu pyörähuolto kokeneen Heikki ”Hessu” Sundströmin toimiessa huoltomiehenä on uusin palvelulisäys. Keskustassa sijaitsevan liikkeen sijainti antaa omat valttikorttinsa myös pyörähuollolle.
– Eihän polkupyörämyynti mikään uusi juttu asiakkaillemme ole. Niitä on kaupattu meiltä jo vuosikymmenien ajan.
Pyöräilyn suosio on noussut uusien pyörätyyppien myötä seuraavalle tasolle.
– Sähköpyörät, läskipyörät ja muut uudet muodot ovat tuoneet pyöräkauppaan uutta vipinää.
Myös urheiluvälineiden hankkimisessa on tapahtunut selvä muutos: omistaminen tai käteiskauppa ei ole enää itseisarvo. Rahoituspalvelujen ansiosta omien rahojen sitominen ei ole edes järkevää.
– Eka vuosi on täysin kuluton ja jos haluaa tuotteille kahden tai kolmen vuoden sopimuksia, maksetaan niistä ensimmäisen vuoden jälkeen vain korkoa. Muita lisäkuluja ei tule.
– Siitä voi jokainen miettiä, onko järkee vai ei, Saranki huikkaa lopuksi takavuosien hittibiisin sanoja mukaillen.
Mahdollisuuksia on
Verkkokauppa ja kulutustottumusten muutos ovat arkitodellisuutta, joiden kanssa kaikki kivijalkakaupat joutuvat kamppailemaan. Helpomman kaupankäynnin aikakausi, jos sitä koskaan on ollutkaan, on viimeistään nyt poikkeusolojen myötä ohi.
Toisaalta aitoja mahdollisuuksia kasvattaa liiketoimintaa on, kuten pääjutun esimerkki osoittaa. Kauppiaan on kehitettävä alati jotain uutta ja palveltava tunteella. Iso vastuu on myös meillä kuluttajilla: suosi savolaista, potki ulkolaista.
Edellistä kannattaa nettiä näpelöidessä itse kunkin aidosti miettiä. Miettimistä tärkeämpää on kuitenkin toimia. Tehkäämme se yhdessä, sillä vain joukossa on tarpeeksi voimaa.
Polkupyörän kevättarkastus, TOP 5.
1) Puhdistus. Vanteet ja runko. Puhdista rätillä, käytä korkeintaan kosteaa liinaa. Ei painepesurilla!
2) Rasvaus. Lähinnä ketjut. Rasvaa myös vaijerit, jos osaat ja pyörä tarvitsee.
3) Ilmanpaineet. Mitä kapeampi rengas, sitä enemmän ilmaa. Läskipyöriin n. 1 bar, maastopyöriin 2-3 bar, perinteisiin mummonpyöriin ja maantiepyöriin hieman enemmän, kilpapyöriin jopa 5-6 bar.
4) Jarrut. Testaa jarrujen toimivuus aina ennen käyttökauden alkua.
5) Koeajo. Kypärä päähän ja testaamaan. Kevät on täällä!
Pyörän tarkistusvinkit antoi Heikki ”Hessu” Sundström.