Taksien on panostettava myös erikoiskuljetuksiin

|

Porraskiipijä auttaa pyörätuolipotilaan kuljettamisessa portaissa. Laite toimii sähköisesti, joten avustajan tehtäväksi jää vain painaa nappia. Samu Avikainen näyttää mallia työntekijänsä kanssa.

Monella taksiyrityksellä on valmiudet toimia inva- ja paarikuljetuksissa.

Taksien perusvarustelu ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. Kilpailu kylläkin on koventunut ja autoihin saatavat avustavat laitteet luonnollisesti kehittyneet. Tilataksi Avikainen Ky:n taksiyrittäjä Samu Avikainen kertoo heillä olevan käytössä porraskiipijä.
– Laite on akkukäyttöinen, joten se on turvallinen niin asiakkaalle kuin kuljettajalle. Laitteessa on asiaankuuluvat kiinnitysmekanismit ja laite kiipeää rappuset yksi kerrallaan, Avikainen havainnollistaa.
Porraskiipijä on viikoittain käytössä ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä.
– Jos kiipijää on käytetty aiemmin, niin asiakkaat osaavat kysyä sitä uudestaan tilatessaan taksia. Tietääkseni tämä laite on ainoa laatuaan Mikkelissä, Avikainen kertoo.

Terveysasemat ja sairaalat ovat tietoisia taksien erikoisvarusteluista ja osaavat hyvin usein vaatia oikeita välineitä. Jos asiakkaat tilaavat kyydin itse, heidän olisi hyvä mainita tarvittavista erikoisvarusteluista.
– Se on mukavampaa kaikille osapuolille. Sille joka siirtää potilasta on myös olemassa omat riskinsä, esimerkiksi jos työasento ei ole hyvä voi seurauksena olla selkävaivoja, Avikainen toteaa.
Taksi Tuomas Toivanen Oy:n yrittäjä Tuomas Toivanen puolestaan kertoo, että erikoiskuljetuksiin täytyy panostaa, koska niiden tarve kasvaa jatkuvasti.
– Väestö ikääntyy, joten tämänkaltaisia palveluita tarvitaan. Kuljettajia koulutetaan jatkuvasti inva – ja paarikuljetuksiin, jotta kaikki sujuu mahdollisimman hyvin. Tilanteen vaatiessa mukana voi olla toinen kuski apuna.
Toivanen kertoo sairaaloissa ja terveysasemilla asioiden sujuneen hyvin. Hoitajat auttavat potilaiden siirrossa mahdollisuuksien mukaan, silloin kun apua tarvitaan.
– Näkemykseni on, että ihmiset osaavat melko hyvin nykyään kertoa millaisia apuvälineitä tarvitsevat tilatessaan taksia.

Muutama vuosi sitten taksialalla nähtiin villitys, jossa asiakkaat halusivat laulaa taksissa esimerkiksi karaokea. Sekä Avikainen että Toivanen kertovat, että nykyään tavallisissa kuljetuksissa riittää perusvarustelu.
– Jos kyseessä on firman edustusajo ja autoon tarvitaan lisävarusteita, niin totta kai sellainen voidaan rakentaa. Ne kyydit ovat kuitenkin harvemmassa, Avikainen kertoo.
Niin sanotut tavalliset kyydit kuitenkin sujuvat yrittäjien mukaan ilman varusteluita henkilötakseilla.

Voitto muutti suunnitelmia

|
Vuodet rallin parissa kypsyttivät Henri Taivalantista rauhallisen ja nopean kuljettajan. Helmikuun alussa kurvailtu SM Vaakuna-ralli sujui isojen luokkien osalta odotetusti. Emil Lindholm putsasi pöydän ...

Škoda nappasi ykköstilan

|
Etelä-Savon kokonaismyynti laski henkilöautojen osalta, pakettiautojen myyntimäärä pysyi edellisen vuoden tasolla. Etelä-Savossa myytiin viime vuonna 2 160 henkilöautoa, joista yksin Mikkelissä 1019. Koko maassa ...

Luokan uusi mallioppilas

|
Uusi Corsa iskee markkinoille ison konsernin antamalla sykkeellä. PSA-ryhmän siirtyessä saksalaisen Opelin isännäksi oli uuden Corsan suunnittelu jo käynnissä. Homma pantiin pikavauhtia uusiksi, ja ...

Sähköinen kansanauto

|
Uusi Huyndai Kona Electric lähentelee toimintasäteellään sitä rajaa, mitä autolta vaaditaan. Korealaisen Hyundain vastaus futuristisemman Ioniqin seuraksi sähköautomarkkinoille on Kona. Suomen asiakastoimituksiin heti alkuvuodesta ...

Varta vasten suunniteltu

|
Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä. Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen. ...