Taksien on panostettava myös erikoiskuljetuksiin

|

Porraskiipijä auttaa pyörätuolipotilaan kuljettamisessa portaissa. Laite toimii sähköisesti, joten avustajan tehtäväksi jää vain painaa nappia. Samu Avikainen näyttää mallia työntekijänsä kanssa.

Monella taksiyrityksellä on valmiudet toimia inva- ja paarikuljetuksissa.

Taksien perusvarustelu ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. Kilpailu kylläkin on koventunut ja autoihin saatavat avustavat laitteet luonnollisesti kehittyneet. Tilataksi Avikainen Ky:n taksiyrittäjä Samu Avikainen kertoo heillä olevan käytössä porraskiipijä.
– Laite on akkukäyttöinen, joten se on turvallinen niin asiakkaalle kuin kuljettajalle. Laitteessa on asiaankuuluvat kiinnitysmekanismit ja laite kiipeää rappuset yksi kerrallaan, Avikainen havainnollistaa.
Porraskiipijä on viikoittain käytössä ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä.
– Jos kiipijää on käytetty aiemmin, niin asiakkaat osaavat kysyä sitä uudestaan tilatessaan taksia. Tietääkseni tämä laite on ainoa laatuaan Mikkelissä, Avikainen kertoo.

Terveysasemat ja sairaalat ovat tietoisia taksien erikoisvarusteluista ja osaavat hyvin usein vaatia oikeita välineitä. Jos asiakkaat tilaavat kyydin itse, heidän olisi hyvä mainita tarvittavista erikoisvarusteluista.
– Se on mukavampaa kaikille osapuolille. Sille joka siirtää potilasta on myös olemassa omat riskinsä, esimerkiksi jos työasento ei ole hyvä voi seurauksena olla selkävaivoja, Avikainen toteaa.
Taksi Tuomas Toivanen Oy:n yrittäjä Tuomas Toivanen puolestaan kertoo, että erikoiskuljetuksiin täytyy panostaa, koska niiden tarve kasvaa jatkuvasti.
– Väestö ikääntyy, joten tämänkaltaisia palveluita tarvitaan. Kuljettajia koulutetaan jatkuvasti inva – ja paarikuljetuksiin, jotta kaikki sujuu mahdollisimman hyvin. Tilanteen vaatiessa mukana voi olla toinen kuski apuna.
Toivanen kertoo sairaaloissa ja terveysasemilla asioiden sujuneen hyvin. Hoitajat auttavat potilaiden siirrossa mahdollisuuksien mukaan, silloin kun apua tarvitaan.
– Näkemykseni on, että ihmiset osaavat melko hyvin nykyään kertoa millaisia apuvälineitä tarvitsevat tilatessaan taksia.

Muutama vuosi sitten taksialalla nähtiin villitys, jossa asiakkaat halusivat laulaa taksissa esimerkiksi karaokea. Sekä Avikainen että Toivanen kertovat, että nykyään tavallisissa kuljetuksissa riittää perusvarustelu.
– Jos kyseessä on firman edustusajo ja autoon tarvitaan lisävarusteita, niin totta kai sellainen voidaan rakentaa. Ne kyydit ovat kuitenkin harvemmassa, Avikainen kertoo.
Niin sanotut tavalliset kyydit kuitenkin sujuvat yrittäjien mukaan ilman varusteluita henkilötakseilla.

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä

|
Vuoden Autoksi muutama vuosi sitten valitun Peugeot 3008:n vanavedessä on syntynyt kattava SUV-mallisto. Tuorein tulokas on 2008. Leijonamerkin valmistajakonserni PSA:n tekeminen on ollut korkeamman ...

Haukarting käytti tauon hyväkseen

|
Etelä-Savon ainoa sisäkartingrata palvelee kesällä myös ulkoradalla. Tälle kaudelle ulkorataa on uusittu ja vastaremontoitu saunaosasto avattu seuran kerhotilojen yhteyteen. Kolme kuukautta kiinni pidetty Haukarting ...

VW Kart on melkoinen taidonnäyte

|
Osa meistä tekee mitä haluaa. Seppo Piisolan kohdalla käsite naksahtaa vielä piirun verran eteenpäin. Rauhallisen omakotitaloalueen uumenissa on nätti pihapiiri, jonka autotallissa helmeilee kaksi ...

Aristokraattinen harrasteauto

|
Mikäli harrasteautokärpäsen puraisu kutittaa oikein kunnolla, saattaa vastaus löytyä aina tyylikkäästä engelsmannista. Fiilistelyn kohde löytyi tällä kertaa Mikkelin Rinta-Joupin Autoliikkeestä, jonka vaihtoriviin oli ilmaantunut ...

Kriisit synnyttävät aina uutta

|
Auto- ja konekaupassa huomiota on kiinnitetty joustavuuteen etäkaupan ja rahoituspalvelujen osalta. Äkkijarrutuksen kokenut talouselämä on varsinkin ihmiskontakteista riippuvaisten palvelualojen osalta joutunut luomaan nahkaansa kovalla ...