Ilmastonmuutosrahastus on nykyajan anekauppaa
JiiTeen Kuukautinen

|

Ilmastonmuutoskeskustelu on lyönyt läpi viimeisimmän vuoden aikana oikein kunnolla – kuten Me too -kampanja muutama vuosi sitten. Paitsi kuohunnan synty ja levinneisyys, mainituilla ilmiöillä on muutakin yhteistä: molemmat ovat – kirjaimellisestikin – menneen talven lumia…

Ilmastonmuutosta kukaan valistunut ei kiellä, sen syntyjä syviä toki voidaan pohtia, mutta itse ilmiö on ja etenee. Oleellista tässä keskustelussa on kuitenkin se , miten ihmiset haluavat muuttaa kulutustaan pienentääkseen omaa osuuttaan tuhossa. Tarkastellaanpas hieman…
Lentoliikenne on merkittävä ilmastonmuutosta edistävä tekijä. Haastatteluissa ja muissa kommenteissa ihmiset vannovat vähentävänsä lentämistään. Tässä ihmiset valehtelevat: Finnairin matkustajamäärä kasvoi viime vuonna 10%! Vuoden 2019 aikana vain 3 % maailman väestöstä lensi ja 18 % oli lentänyt edes kerran elämässään! Silti joka hetki taivaalla on yli 10.000 lentokonetta ja niissä 1,2 miljoonaa kaukomatkaajaa! Ja nämä luvut ovat kasvussa. Sielläkin, missä lentomatkustus on kasvanut Suomea maltillisemmin siirtyminen vaikkapa junaliikenteeseen on toteutunut vain lähiliikenteessä – ymmärrettävästi, toki: matkaapa Helsingistä Honkongiin junalla tai Los Angelesiin laivalla – aikataulut paukkuisivat pahasti…
Lentävää kansanosaa enemmän moititaan maanviljelijöitä, maalla asuvia ylipäätään ja autoilijoita. Maatalouden todellisista päästöistä tai mahdollisista muutosta estävistä vaikutuksista on niin monta näkemystä kuin on esittäjiäkin. Edes tutkijat eivät ole löytäneet sitä kuuluisaa yhteistä säveltä. On kuitenkin selvitetty, että edestakainen Phuketin lento synnyttää saman verran päästöjä kuin 10 vuoden autoilu bensa- tai dieselautolla. Se niistä todellisista saastuttajista…
Oman lukunsa tähän soppaan tuo EU:n sallima päästökauppakeinottelu, jossa kuluttajia hämätään ostamaan kulutustaan ”vähentäviä” päästötoimia. Tällaiset yleis-hyvä-korvausjärjestelmät toimivat kuitenkin vain, jos vähennykset ovat oikeasti todennettavissa ja mitattavissa – ja pysyviä. EU edellyttää niiden olevan myös ”aidosti lisäisiä” – eli toimia, joita ei olisi toteutettu ilman kutakin hanketta! A. Vartian ”ilmastosäätiö” – juu, juuri se poliisin tutkinnan alla oleva – lie räikeintä huuhaata tällä saralla…
Oma mielipiteeni on, että päästöjen kompensoimisliiketoiminta on nykyajan anekauppaa, joka ei edistä ilmastomuutoksen torjuntaa, vaan pelkästään toimijoidensa vaurauden kasvua!

Takavalot päälle

|
Moni autoilija ei tiedosta ajavansa takavalot pimeinä huomiovaloja käyttäessään. Jotta auto havaitaan ajoissa takaa lähestyttäessä, on tärkeää huolehtia, että myös sen perässä on riittävästi ...

Aura-auton kohdalla ei kannata höntyillä

|
Lumipeitteen myötä myös aura-autot ovat saapuneet teille. Aura-auton on usein ajettava huomattavan keskellä tietä, jotta tien keskiosan lumivalli tulee auratuksi. Kohtaamisissa on kiinnitettävä huomiota ...

Tukevasti varusteltu perhetöpseli

|
Lataushybridit tulevat ryminällä. Seat lataa kisaan kovat varusteet ja älykkään tekniikan. Reilu vuosi sitten Seat sai ison kohun aikaan myydessään täyssähköisen Mii Electric –mallin ...

Joulueurot käytetään paikallisesti

|
Joulumieli on pienistä asioista kiinni. Joulusesonkina moni kivijalkayrittäjä tekee vuoden parhaan tuloksen. Koronapandemia on asettanut uusia haasteita sekä kauppiaille että kuluttajille. Kauppa kuitenkin käy ...

Mikkelin ainoa EP

|
Jenni Kososelle myönnettiin arvonimi, joiden haltijoita löytyy Suomesta nyt 49 kappaletta.   Federation of European Photographers FEP on myöntänyt KuvaMatin yrittäjä Jenni Kososelle kansainvälisen ...