Uusi Corsa iskee markkinoille ison konsernin antamalla sykkeellä.
PSA-ryhmän siirtyessä saksalaisen Opelin isännäksi oli uuden Corsan suunnittelu jo käynnissä. Homma pantiin pikavauhtia uusiksi, ja nyt uusi malli perustuukin samalle pohjalevylle kuin Peugeot 208 ja 2008 sekä Citroen DS 3 Crossback.
Uusi Corsa kurvaa kovasti kilpailtuun luokkaan. Kilpakumppaneista pitäisi erottua positiivisesti ja samalla säilyttää omalle merkille tyypilliset piirteet. Tämä tehtävä ei ole helppo millekään automerkille. Viime vuosina Opel on panostanut autoilun perusasioihin, kuten valoihin ja istuimiin. Corsa ei tee tässä suhteessa poikkeusta.
Uutuudessa on vakiona täysledivalot, jotka on pakattu vilkkujen ja parkkivalojen kanssa samaan umpioon. Käytännössä valotehoa on tarjolla ainakin lumisella tiellä riittävästi, tosin kaukovalokantaman ero lähivaloon ei näyttäisi olevan kovin suuri.
Corsa on ollut myös melkoisella dieetillä. Sen elopaino on parhaissa tapauksissa alle tonnin, jota voitaneen pitää nykyaikaisten turvavarusteiden aikakaudella hyvänä lukemana. Mittojen osalta suurin muutos on auton selvä madaltuminen, lähes viidellä senttimetrillä. Pituutta on kasvatettu muutamalla sentillä leveyden pysyessä liki samana.
Keventyminen ja madaltuminen tietävät vähemmän töitä ahdetulle Puretech-moottorille. Tutustumisajossa olleen auton 100 hevosvoimaa vievät Corsaa riittävästi ja kenelle meno ei riitä, voi valita tehokkaamman 130 hevosvoimaisen voimanlähteen. Vaihteistona ollut 8-portainen automaatti toimi pehmeästi, muut vaihteistovaihtoehdot pohjautuvat kuusiloviseen manuaalilaatikkoon.
Lisäksi mallistosta löytyvät vielä hinnat alkaen –mallin bensakone sekä diesel-vaihtoehto. Pian mallisto täydentyy myös täyssähköisellä 50 kWh Corsa-e:llä. Varsinainen herkkupala on myös tulossa myöhemmin, sillä merkin uskollisimmat fanit tietävät mitä merkintä GS lupaa.
Parhaimmillaan Corsa on siellä, missä autojen pitäisi aina loistaa. Sen ajo-ominaisuudet riittävät luokassaan kärkipäähän ja varsinkin maantieajossa uutukainen tuntuu selkeästi luokkaansa suuremmalta. Ohjaustuntuma on tunnokas eikä Corsaa tarvitse ajaa herkeämättä.
Pienessä pyörityksessä auto käy myös käteen hyvin, ja kuin vaistomaisesti alan hamuamaan käsijarrukahvaa. Mutta turhaan, sillä se on mallia sähköinen ja tyyliltään kuin koru daamin kaulassa. Vieressä sijaitsee myös ajotilan valitsin, josta voi valita omansa kolmesta eri vaihtoehdosta.
Tilaa on tarjolla etuistuimilla vaikka koripalloilijalle, jopa leveyssuunnassa. Takaistuimille mahtuu hyvin perheen pienimmät ja tilapäisesti isommatkin, sillä varauksella tosin että edellä mainitun koripalloilijan mittainen ei istu samaan aikaan etuistuimella.
Corsan multimedianäyttö kertoo asiansa suomeksi. Sen alapuolella on muutamin nappuloin säädettävä ilmastointi- ja tuuletuslaite yllättävänkin huomaamattomassa paikassa. Ratista ei mittariston ajotietokonetta säädetä, vaan ne tehtävät hoituvat vilkkuviiksen kautta. Tilanne saattaa muuttua jatkossa, sillä nyt tilattavissa Launch Edition –malleissa on näyttö mittariston tilalla.
Uuden Corsan pääpiirteet ovat selvää Opelia ranskalaisista sukujuurista huolimatta. Se kuinka auto menestyy markkinoilla, jää nähtäväksi. Ominaisuuksista se ei jääne kiinni, sillä Corsa kuuluu luokkansa mallioppilaisiin.