Minkä auton ostaisin?

29.1.2020 Koti
Tankki täyteen. Uudet autot kulkevat yhä enemmän sähkön avulla, joko kokonaan tai osittain. Savilahden Auton myyntipäällikkö Jouni Mustonen näytti mallia, kuinka ladattava hybridi laitetaan lataukseen.

Markkinoilla riittää vaihtoehtoja ja lisää tulee. Silti auto kannattaa ostaa yhä oma tarve edellä, myös voimanlähteen osalta.

Auton hankkiminen on nykyään ehkäpä monimutkaisempaa kuin miesmuistiin, jos sen siksi haluaa mieltää. Toisaalta runsas tarjonta merkkien ja mallien lisäksi voimanlähteiden osalta on valinnanvapauden rikkautta. Kysyimme alan ammattilaisilta, mitä asioita nousee kentällä pinnalle uutta tai käytettyä autoa hankittaessa.

Suur-Savon Auton toiminnasta vastaava autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkänen kertoo hybridiautojen suosion kasvaneen viime vuosina erityisen paljon. Ympäristöystävällisyys kiinnostaa, mutta toisaalta mielikuvat ovat menneet osin sekaisin.
– Ei pidä vertailla esimerkiksi uuden ja vanhan tekniikan polttomoottoriautoja keskenään, sillä uusien autojen tekniikka ja päästövaatimukset ovat ihan toisella tasolla vanhempiin verrattuna.
– Eli esimerkiksi uusi diesel ja 10 vuotta vanha diesel ovat ihan eri autoja päästöjensä osalta.
Häkkäsen mukaan autoverotuksen tarkoitus on ohjata kuluttajia tekemään päätöksensä yhteiskunnan kannalta oikein. Esimerkiksi tosiasiallisen autoilun sähköistymisen esteenä ovat käytännön olosuhteet, sillä lataamismahdollisuus on tarjolla vain harvalla kerrostaloyhtiöllä.
– Siksi itselataavan hybridin tarjoamat edut kaupunkiajossa ovat kaikkien ulottuvilla, koska ne eivät tarvitse ulkopuolista virtaa, Häkkänen huomauttaa.

Savilahden Auton myyntipäällikkö Jouni Mustosen mukaan sähköautoilu tulee jossain vaiheessa, mutta milloin, on jo toinen juttu.
– Uskon että tässä kehityksessä tullaan näkemään alueellisesti isoja eroja. Se mikä voi toimia esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, ei ole välttämättä vaihtoehto pitkien etäisyyksien maakunnissa.
Mustonen sanoo että sähköautot toimivat jo nyt, jos pääasiallinen käyntietäisyys on 150 km tai alle. Silloin ei latausasemien sijainteja tarvitse miettiä sen enempää. Mustonen kertoo että Volkswagen tuo kokonaan uuden ID-sähköauton markkinoille loppuvuodesta.
– Se on suunniteltu täysin sähköautoksi. Onhan se selviö, että uusi voimalinja asettaa autojen suunnittelulle omat haasteensa ja ensisijaisesti sähköautoiksi suunnitellut autot yleistyvät hiljalleen.
Sen sijaan käytännön ekotekoja voi tehdä ihan omassa arjessa. Mustosen mukaan diesel-autoilusta saa erittäin puhdasta käyttämällä uusiutuvaa polttoainetta. Toinen fiksu vaihtoehto on hankkia biokaasulla toimiva auto. Mustonen ennakoi kaasuautojen kysynnän kasvavan ensi kesänä Mikkeliin valmistuvan uuden biokaasutuotantolaitoksen myötä.
– Ladattavat hybridit tarjoavat varmaan tähän hetkeen sitä, mikä on käytännöllisintä. Pelkän sähkön avulla pääsee reilun 50 kilometrin matkan, joka riittää monelle päivittäiseen ajoon. Kun on edessä pitkä reissu, jatkuu matka polttoaineen turvin.

Kaasuautot ovat käyneet kaupaksi Ajanvaunun osalta. Niiden myyntimäärät ovat olleet kasvussa viime vuosina. Sähköautoja on ollut saman konsernin Autoarinalla myynnissä ja kauppaa on tehty, kun autoja on vain saatu.
Autoarinan myyntipäällikkö ja yrittäjä Veijo Karjalainen uskoo erilaisten energiavaihtoehtojen tulevan nopeastikin, mikäli myytäviä autoja on vain saatavilla. Tämän vuoden vaihteesta lähtien omasta varastosta löytyy uusia sähköautoja heti luovutettavaksi.
Karjalainen kuuluttaa edullisten ja toimintavarmojen dieseleiden perään, myös ekologisista syistä.
– Uusiutuvaa dieseliä tankkiin ja käytännön ekotekoa pääsee toteuttamaan edullisesti, mies painottaa.

Vaihtoautokaupasta tunnetun Rinta-Joupin autoliikkeen myyntipäällikkö Heikki Laine sanoo vaihtoauton ostajan suhtautuvan hankintaansa ennen kaikkea tarvepohjaisesti.
– Paljon ajavat ihmiset valitsevat dieselin. Hybridit menevät kaupaksi hyvin myös käytettyinä, ja niitä kysellään paljon.
Myyntipäällikön mukaan autoansa uudempaan käytettyyn vaihtavan ei kannata miettiä liikaa, sillä isot muutokset tapahtuvat reaalitasolla hitaasti.
– Uskoisin että alkanut vuosikymmen mennään tällä menolla aika pitkälti. Toki uusia sähköistyviä malleja tulee, mutta ei ne polttoainepumput vielä mihinkään katoa.
Laine ennakoi myös autoilevan kansan kesken alueellisia eroja johtuen siitä, asutaanko isommassa kaupungissa vai maaseudulla.
– Mutta sekin on luonnollista. Tämän kaiken määrittelevät puhtaasti erilaiset olosuhteet, eivät välttämättä ihmiset, mies päättää.

 

Puhdas autoilu – mitä se voi olla?

Ympäristö, ilmasto ja autoilu. Tuskin mistään on puhuttu viimeisen vuoden aikana niin paljon kuin siitä, miten yksityisautoilun suosion käy ja millä voimanlähteellä autot pian liikkuvat. Poliitikot ovat nostaneet nämä käsitteet tikunnokkaan ja käyttävät erilaisia ulostuloja omien gallup-käyriensä pönkkinä. Spekuloinneilla on luotu epävarmuutta autonostajille, vaikka reaalimaailma elää omaa elämäänsä.
Autot sähköistyvät hiljalleen. Tänä vuonna markkinoille on tulossa usealta eri merkiltä ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja. EU:n velvoite autonvalmistajille on se, että myytyjen autojen hiilidioksidipäästö saa olla mallistossa keskiarvoltaan enintään 95 g/km. Myyntitilastoon lasketaan kaikki autot, mutta nollapäästöisten sähköautojen myyntimäärä kerrotaan kahdella ja matalan CO2-lukeman omaavat plug-in-hybridit kertoimella 1,5.
Juuri edellä mainittu päästövelvoite on johtanut siihen, että valmistajat ovat tiputtaneet sähköautojen hintoja tiettyjen mallien osalta erittäin houkuttelevalle tasolle. On vain yksinkertaisesti järkevämpää myydä sähköistettyjä menopelejä vaikka pienellä tappiolla kuin maksaa suuremman summan edestä sakkoja EU:lle.
Oli miten oli, kaikki tämä edistää sitä päämäärää, johon laeilla ja asetuksilla on tähdätty – alentaa tieliikenteen CO2-päästöjä. Mutta turhan politikoinnin voisi asian ympärillä silti lopettaa, sillä ihmisten on päästävä liikkumaan vapaasti niin työssä kuin omalla ajallakin, ilman turhaa syyllistämistä.
Yksityisautoilu tarkoittaa edelleen liikkumisen vapautta.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0