Jenkkiavolava kiehtoo monikäyttöisyydellään

|

Mieluisa homma. – Ajan itse niin kauan tälläisilla autoilla kuin suinkin mahdollista, näissä on kaikki yhdessä paketissa, mieltää Autonetti.com:in kautta autokauppaa harjoittava Seppo Simpanen.

Mikkelin miehet tuovat ”mörkökokoluokan” lava-autoja maahan itse.

Isokokoinenkin mies tuntee itsensä pieneksi, kun vieressä on RAM tai Ford F-150 avolava-auto. Tunteen todistavat todeksi liki kahden metrin korkeus ja kuuden metrin pituus sekä reilun kahden metrin leveys. Ne ovat vaikuttavia mittoja, muista suureista puhumattakaan.
Mikä isoudessa sitten viehättää?
– Nämä ovat hyvin viimeisteltyjä autoja. Näiden salaisuus on oikeastaan se, että yksissä kuorissa on monta eri autoa, kertoo Time on Wheels Finland Oy:n toimitusjohtaja Seppo Simpanen.

Kaksi vuotta sitten henkilö- ja pakettiautojen välitystoimintaan perustettu palvelu, autonetti.com, löysi oman tekemisen raon amerikkalaisvalmisteisten avolava-autojen maahantuonnin ja myynnin parista kuin puolivahingossa. Kontaktit maailmalle ovat johtaneet siihen, että melkein millä varusteilla tahansa varustettu avolava saadaan toimitettua asiakkaalle viimeistään kuuden viikon sisällä.
Mikkelin Pietarinkadulla toimistoa pitävän ja Autonetti.com-verkkosivuston kautta toimivan Simpasen mukaan heidän maahantuomansa autot tulevat Yhdysvaltojen sijaan Kanadasta. Syynä tähän on vaahteranlehtiautojen soveltuminen amerikkalaisia paremmin eurooppalaisiin säädöksiin.
– Niihin ei tarvitse tehdä rekisteröintiä varten muutoksia juuri lainkaan, Simpanen tietää.

Mitään isoja viritelmiä niihin ei tarvitse tehdä, mutta ostajakuntaa rajoittaa se tosiasia, että autot rekisteröidään painonsa puolesta kuorma-autoiksi. Se tietää taas nopeudenrajoitinta.
Tämä kelpaa Simpasen mukaan useimmille yrittäjille, sillä vastapainoksi on tiedossa vero- ja käyttömaksuhelpotuksia.
– Jos pohjalla on henkilöautokortti, maksaa kevytkuorma-autokortiksi korottaminen vain 350 euroa. Se ei ole paljoa, Simpanen tietää.

Mitään vappukukkien jakamista ei tämän kaltaisten autojen kauppaaminen kuitenkaan ole.
– Suurin hidaste näiden kaupalle tällä hetkellä on tietoisuus. Mielikuvat vanhoista, paljon kuluttavista ja huonosti viimeistellyistä amerikanraudoista eivät yksinkertaisesti päde, Simpanen innostuu ja kertoo V8 RAM:in pellin alta löytyvän hybridiavusteista tekniikkaa.
– Tuon toisen eli F-150 Fordin sydämenä on 3,5 litran bensakuutonen. Sillä pääsee matka-ajossa 8-9 litran paikkeille satasella.
– Puhtaassa kaupunkiajossa kulutus on tietenkin hieman reippaampi reippaasta omamassasta johtuen, Simpanen jatkaa.
Ison nelivetoavolavan ostaminen on myös eräänlainen fiilisjuttu. Y-tunnuksen kanssa auton ostavalle on tiedossa myös joitakin verotuksellisia etuja. Simpasen mukaan esimerkiksi koneyrittäjien keskuudessa jenkkiavolavat nauttivat suosiota monikäyttöisyytensä vuoksi. Perävaunun vetäminen huononkin tien päähän on helppoa, toisaalta kyytiin mahtuu koko perhe harrastusvälineistä puhumattakaan.
– Kysymys on erikoisautokaupasta, joten kyllä näiden ostajat ovat pääsääntöisesti jo entuudestaan lava-autojen tai maastureiden omistajia.

 

Yllättävän helppo ajaa

Oven aukaisun myötä sähköisesti alas laskeutuva astinlauta helpottaa isokokoiseen autoon menemistä. Sähköisesti säädettävä istuin on nopeasti sinut kropan kanssa ja voimme kääntää virta-avainta. RAM:in V8 kehrää kuin kissa ja 9-vaihteinen automaatti hoitaa tehtävänsä huomaamattoman vaivattomasti.
Kaupungissa ison auton kanssa ajellessa täytyy tietenkin katsoa missä kulmat sijaitsevat. Modernin kameratekniikan ja ison näytön sekä sivupeilien avulla peruuttaminen on kuitenkin tehty suhteellisen helpoksi. Liian ahtaaseen parkkiväliin ei silti kannata tunkea tai saattaa kolista.
Maantiellä pitkän akselivälin omaava auto on omimmillaan. Melutaso on alhainen, ilmajousitettu alusta on mukava ja tarvittaessa eteneminen on sporttiautomaisen ripeää. Isossa bensakasissa on julmetusti vääntöä. Mukavuudesta huolimatta meno ei ole leijuvaa, niin kuin monilla takavuosien jenkeillä tahtoi olla.
Jos kortissa on tarpeeksi kirjaimia, voi iso avolava-auto lavakatteella varustettuna olla vastaus moneen tarpeeseen. Taloustilanteen on syytä myös olla kunnossa, sillä uuden tämän kaltaisen auton hintalapun lukema on 60–100 tuhannen euron välimaastossa. Se on toisaalta harmi, sillä Suomen talvessa neliveto, iso maavara, hyvät tilat ja voima olisi kelpo yhdistelmä. Ainakin minun mielestä.

Takavalot päälle

|
Moni autoilija ei tiedosta ajavansa takavalot pimeinä huomiovaloja käyttäessään. Jotta auto havaitaan ajoissa takaa lähestyttäessä, on tärkeää huolehtia, että myös sen perässä on riittävästi ...

Aura-auton kohdalla ei kannata höntyillä

|
Lumipeitteen myötä myös aura-autot ovat saapuneet teille. Aura-auton on usein ajettava huomattavan keskellä tietä, jotta tien keskiosan lumivalli tulee auratuksi. Kohtaamisissa on kiinnitettävä huomiota ...

Tukevasti varusteltu perhetöpseli

|
Lataushybridit tulevat ryminällä. Seat lataa kisaan kovat varusteet ja älykkään tekniikan. Reilu vuosi sitten Seat sai ison kohun aikaan myydessään täyssähköisen Mii Electric –mallin ...

Joulueurot käytetään paikallisesti

|
Joulumieli on pienistä asioista kiinni. Joulusesonkina moni kivijalkayrittäjä tekee vuoden parhaan tuloksen. Koronapandemia on asettanut uusia haasteita sekä kauppiaille että kuluttajille. Kauppa kuitenkin käy ...

Mikkelin ainoa EP

|
Jenni Kososelle myönnettiin arvonimi, joiden haltijoita löytyy Suomesta nyt 49 kappaletta.   Federation of European Photographers FEP on myöntänyt KuvaMatin yrittäjä Jenni Kososelle kansainvälisen ...