Milloin kulkupeli kannattaa vaihtaa?

25.9.2019 Auto & Kone
Rinta-Joupilla on merkkiedustusten lisäksi laaja vaihtoauto-, matkailuauto- ja vaunuvalikoima, josta pientä osaa esitteli myyntipäällikkö Heikki Laine.

Auton ja muiden kulkupelien omistajien ikuinen pohdinnan kohde on, milloin olisi oikea aika vaihtaa – kevät, syksy tai kenties talvi. Selvitimme asiaa mikkeliläisissä alan liikkeissä.

Rinta-Joupin Mikkelin myyntipäällikkö Heikki Laine vastaa kysymykseemme yksikertaisesti: aina on oikea aika vaihtaa kulkupeli! Rinta-Jouppi Pitkäjärven Ketunniementiellä myy paitsi uusia ja käytettyjä autoja myös matkailuautoja ja -vaunuja. Laineen kokemuksen mukaan sama sääntö pätee myös karavaanareihin.
– Aiemmin puhuttiin kesäautoista, joilla tarkoitettiin halpoja, ehkäpä vain yhden kesän ajoihin tarkoitettuja kulkupelejä, muistelee Laine.
– Tänäänkin myydään toki halvemmankin hintaluokan autoja, mutta niillä voi huristella pitempiäkin aikoja kuin vain yhden kesän, naurahtaa Heikki.

Laineen mukaan henkilöautopuolella takavuosien tammikuun rekisteröintipiikit ovat tasaantuneet. Uusien mallien julkaiseminen voi aiheuttaa pienen kysyntäpiikin henkilöautojen kohdalla, mutta muuten kysyntä kumpuaan kunkin asiakkaan omasta vaihtotarpeesta.

– Karavaanaripuolella pienet myyntipiikit syntyvät syksyisten ja keväisten matkailuajoneuvoalan messujen jälkeen, pohtii Heikki.
– Toisaalta karavaanareillakin osto tai vaihto ratkeaa puhtaasti omien tarpeiden mukaan. On huomattava, että eri elämänvaiheet ohjaavat nekin autokaupassa kuluttajia: perheen kasvaessa hankitaan tilavampaa ja taas vaikkapa eläkkeellä saatetaan tyytyä hieman pienempään, arvioi Rinta-Joupin myyntipäällikkö Heikki Laine.

Etelä-Savo ei ole erityistä karavaanariseutua ainakaan rekisteröintitilastojen perusteella: väestömäärilläkin korjatut rekisteröinnit keskittyvät Suomessa Uudellemaalle, Pohjois-Pohjanmaalle, Varsinais-Suomeen ja Pirkanmaalle.

 

Suomessa on yksi euroopan vanhimmista autokannoista

Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan johtaja Ilkka Häkkänen yhtyy näkemykseen, että auton vaihdossa ei ole erityistä ihannevuodenaikaa – vaihdon ratkaisee käytännössä kunkin vaihtajan oma tilanne. Häkkänen ottaa esille sen tosiasian, että Suomen autokanta on yksi Euroopan vanhimmista. Autokannan uudistamiseksi valtio kokeili viime vuonna määräaikaista romutuspalkkiota.
– Mikäli romutuspalkkiota kokeillaan myöhemminkin, tulisi sitä soveltaa myös, kun romutettava auto vaihdetaan muuhunkin kuin uuteen, pohtii autokaupanjohtaja.
– Romutuspalkkiolla voitaisiin nuorentaa autokanta tehokkaasti – nuoreneehan kanta silloinkin, kun 15 -vuotias ajokki vaihdetaan 3-vuotiaaseen, päättelee Ilkka Häkkänen ja jatkaa:
– Toki autokannan tehokkaaseen uusiutumiseen tarvitaan iso määrä uusien autojen kauppaa, jotta valikoima muutaman vuoden ikäisissä vaihdokeissa säilyisi kattavana – näin ollen myös vaihtoautovarastojen tuore ikärakenne ruokkisi omalta osaltaan Suomen autokannan uusiutumista.

Autokaupan on menestyäkseen Häkkäsen mukaan aina kuitenkin kehitettävä omaa toimintaansa.
– Erilaiset uudet rahoitusmahdollisuudet ovat tästä hyvä esimerkki: yksityisliisaus ja mm. jäännösarvotaattu osamaksu ovat tällaisia uusia tuulia, opastaa Ilkka.
– Ihmiset haluavat ajatella autoilua ikään kuin kuukausieräpohjalta, jolloin mahdolliset odottamattomat kustannukset, riskit, on sisällytetty tiettyyn kuukausierään, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon autokaupanjohtaja Ilkka Häkkänen.

 

Muidenkin kulkupelien kauppa luistaa

Jos olet joskus tarvinnut moottoripyörää, mopoa, skootteria, mönkijää, moottorikelkkaa, vesijettiä, päältä ajettavaa ruohon etuleikkuria (rider) ja näiden tarvikkeita tai huoltoa Mikkelissä, et ole voinut välttyä vierailemasta JS-Motorsin tiloissa Oravinmäellä. Turhaa ei yritys mainosta itseään moottorimiehen Mekkana, meille kristityillekin…

JS-Motorsin Jarmo Siira on toiminut yrittäjänä jo vuodesta 1996. Yritys työllistää 4 kokoaikaista henkilöä myynnissä ja huollossa.
– Edustamme pääosin aasialaisia merkkejä, kertoo Jarmo.
– Ihmiset karsastavat mielestäni turhaan aasialaisuutta – ajatellaan, että halpuus on huonoutta. Moni alueen maa on kuitenkin alallaan maailman johtavia osaajia. Suhteellisen kalliinkin aasialaisen kulkupelien viat ovat usein loppujen lopuksi pieniä ja edullisesti korjattavia sähkövikoja yms. – kallista korjausta vaativat moottorit ja vaihteistot kyllä kestävät, hän jatkaa.

Siiran mielestä halpuus selittyy Aasian valtavilla kotimarkkinoilla – valmistusmäärät ovat isoja ja näin hintakin pysyy kohtuullisena.
Itse kysymykseemme oikeasta osto- tai vaihtoajasta Siira toteaa hänkin, että enemmän kuin ajankohta, vaihtoon vaikuttaa asiakkaan oma tarve.
– Moottorikelkat ovat tyypillistä tilaustavaraa, jolloin pieni myyntipiikki osuu kevään uusien mal­lien esittelyyn, avaa yrittäjä.
– Mönkijöissä ja vaikkapa moottorikelkoissa asiakas ostaa aluksi halvemman, siis pienemmän, ja harrastuksen edetessä kasvaa tarve vaihtaa suurempaan. Yrityskäyttölaitteilla vaihdon määrää puolestaan usein puhtaasti vain käyttötunnit, summaa JS-Motorsin yrittäjä Jarmo Siira.

JT Hartikainen

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0