Etukone satsaa uuteen korikorjaamoon

|

Kyllä kelpaa. Uusi Etukone Oy:n 450 m2:n korikorjaamo ja automaalaamo otetaan kokonaisuudessaan käyttöön syksyn aikana. Korimekaanikko Oskari Valkonen luovutti korikorjatun ajopelin automaalari Eetu Laurikaisen jatkokäsiteltäväksi.

Uusi korikorjaamo- ja automaalaamoinvestointi varmistaa aukottoman palveluketjun.

Ajanvaunun ja Etukoneen yrittäjät Pekka Piispa ja Veijo Karjalainen avasivat vuosi sitten kuutta eri automerkkiä edustavan Autoarinan Juvantien varteen. Huoltokorjaamopalvelut merkkien osalta järjestyivät Ajanvaunun kautta lähes saman tien, kuten korikorjaamopalvelut Arinakadulla sijaitsevan Etukoneen suojista.
Kuulostaako monimutkaiselta? Sitä asia ei itseasiass ole, sillä kaikki kolme pistettä kuuluvat samojen yrittäjien huomaan, yhden korttelin ympärillä. Kasvavan palvelutarpeen ja autojen huiman kehityksen ansiosta Arinakadulla sijaitseva korikorjaamo ja automaalaamo saavat nyt uudisrakennuksen, joka on varustettu alan uusimmalla tekniikalla.
– Aiempia tiloja toki hyödynnetään myös, joten kysymys on puhtaasti toiminnan ja tilojen laajentamisesta kysyntää vastaavaksi, toimitusjohtaja Pekka Piispa kertoo.
Yritysryppäässä on myyntiedustuksessa kaikkiaan kahdeksan automerkkiä, kun vielä reilu vuosi sitten edustuksia oli neljä. Huolto- ja varaosapalvelujen osalta tilanne on vielä yhtä merkkiä suurempi.
– Kokonaismyyntivolyymin kasvettua puolella on kysyntä kasvanut korjaamo- ja korikorjaamopuolella samassa suhteessa, Piispa jatkaa.
Uusi korikorjaamo sisältää korikorjaus- ja esikäsittelypaikkoja 4–6 autolle sekä maalauskammion. Erityistä huomiota on kiinnitetty työturvallisuuteen ja ympäristöseikkoihin. Esimerkiksi maalinkäsittelyhuoneessa ilma vaihtuu 500 litraa sekunnissa. Kattovalaisimina toimivat 6000 Luxin valaistusvoimakkuuden antavat LED-valaisimet, joiden ansiosta harmaakin päivä tuntuu valoisalta. Nostimilla voidaan myös säätää auton työskentelykorkeutta portaattomasti, mikä on ergonomian kannalta ehdotonta.

Maalauskammio on myös täysin uusi ja euromääräisesti mitattuna suuri investointi. Kaikkiaan uuden korikorjaamo- ja automaalaamo-osan investoinnit nielevät puoli miljoonaa euroa.
Vuoden takainen autokauppatoiminnan laajennus on saanut aikaan työllistäviä vaikutuksia kahteen otteeseen, nyt jälkimarkkinointitoimintojen puolella.
– Tarvitsemme jatkossa korimekaanikon lisäksi myös kone- ja traktoripuolen asentajaa, Piispa kertoo.
Yli 30 vuotta autokauppaa ja elokuussa 25 vuotta Škoda-kauppaa harjoittanut yritys on asiakkaille tuotettavan kokonaispalveluketjun entistä omavaraisempi, kun myynti-, huolto-, korikorjaus- ja varaosapalvelut hoituvat oman yritysryhmän kautta.

 

Uusi tekniikka vaatii uusia kujeita

Autojen korirakenteet sisältävät nykyään teräksen ohella yhä useammin alumiinia ja suurlujuusteräksiä, erilaisista muovilaaduista puhumattakaan.
Suurlujuusterästen muokkaaminen on hankalampi juttu, sillä se ei tuppaa kestämään uudelleen vetoa oikaisutilanteissa, vaan ennemmin ratkeaa kuin taipuu. Siksi tieto-taidon merkitys on nykyautojen kohdalla erittäin suuressa roolissa. Tämän tietäen ajoneuvokohtaisten korjausohjeiden lukeminen on olennainen osa korimekaanikon työarkea.

Tilojen osalta materiaalien käsittely tarkoittaa lähes kirurgisia toimenpiteitä, sillä eri materiaalien työstämisessä ei usein saa käyttää keskenään samoja työvälineitä. Tarvittaessa myös työskentelytila on eristettävä.
Kaikkien huulilla oleva autojen sähköistyminen asettaa myös omia haasteita. Turvallisuudesta on pidettävä huolta, joka tarkoittaa ajan tasalla olevaa sähköturvallisuustietoutta. Huoltokorjaamojen puolella autojen korjaustarve vähenee, mutta korikorjaamojen osalta muutos ei tule olemaan niin dramaattinen. Ruttu kun ei katso voimanlähdettä.

 

Muovipuskuri ja tuulilasi

• Tyypillisimmät korivauriot henkilöautoissa ovat muovipuskurin rikkoutuminen, tuulilasin vaihdot sekä korjaukset.
• Talviaikaan muovipuskurit ovat koetuksella jääkönttien ja kovien hankien vuoksi.
• Liimattavat lasit, kuten tuulilasi, ovat osa kantavaa korirakennetta.
• Uusien autojen tuulilaseihin on valjastettu viljalti kameratekniikkaa.
• Kameratekniikan avulla toimivat kaistavahdit ja muut turvallisuutta edistävät avustimet vaativat myös tuulilaseilta paljon.
• Pienetkin heitot tuulilasien laadussa voivat aiheuttaa avustinjärjestelmien toimimattomuutta.

Tuontiautot ovat arkipäiväistyneet

|
Käytettyjä autoja tuodaan paljon Ruotsista. Pääsyinä ovat hintataso ja Suomen olosuhteisiin valmiiksi sopiva varustelu. Tavallisia, mutta paremmin varusteltuja. Näin kuvailee Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja ...

Seatin sähköauto sai aikaan ostorynnäkön

|
Ensimmäinen sähkökansanauto näki päivänvalon puolivahingossa. Marraskuun kahden ensimmäisen viikon aikana Seat Mii electric sai autokansan siinä määrin kaupantekoon, että Suomen ensi vuoden osuus myytiin ...

Vallius viihtyy romuttamolla

|
Yli kymmenen vuoden kokemus autoalalta antaa vankan selkänojan uudelle alalle. Marianne Vallius aloitti Mikkelin Romumetalli Oy:ssä varaosien myyjänä noin kolme kuukautta sitten. Hän kertoo ...

Milloin kulkupeli kannattaa vaihtaa?

|
Auton ja muiden kulkupelien omistajien ikuinen pohdinnan kohde on, milloin olisi oikea aika vaihtaa – kevät, syksy tai kenties talvi. Selvitimme asiaa mikkeliläisissä alan ...

Haave toteutui yli odotusten

|
Škodan tarina Mikkelissä on viimeisen 25 vuoden aikana ollut menestyksekäs. Laman runtelema Suomi kesällä 1994 oli kovin erinäköinen kuin nyt. Autokaupan osalta tunnelmat olivat ...