Ei pelkästään hiusten kuivaukseen

|

– Avoautolla ajaminen tuo luonnon ja kesän liki käsin kosketeltavaksi, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan johtaja Ilkka Häkkänen.

Avoautoilla pärjää myös sateessa ja talvessa, mutta pääasia löytyy tunnepuolelta.

Rehellisesti sanottuna Pohjolan viileät olosuhteet eivät ole otollisimmat avoautoille. Lyhyestä kesästä huolimatta jo pelkkä ajatus avoautolla ajamisesta viehättää viimeistään silloin, kun lämpö hellii oikein toden teolla.
Avoauto on käytännössä aina varustettu ylös vedettävällä kangaskatolla tai erillisen mekanismin turvin toimivalla kovalla katolla. Kummassakin tapauksessa lämpö pysyy ohjaamon puolella hyvin, mikäli olosuhteet näin vaativat.

Mutta mikä avoautoissa lopulta viehättää? Kysyimme asiaan mielipiteitä alan ammattilaisilta eli autoliikkeiden edustajilta, jotka ovat luovuttaneet uransa aikana useammat avoauton avaimet uusille omistajille.
Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan johtaja Ilkka Häkkäsen mielestä kysymys on tietynlaisesta vapaudesta.
– Avoautolla ajaessa pääsee nauttimaan eri tavalla kuin umpiautolla. Fiilistä voisi verrata jollain tapaa moottoripyörään, jolla ajaessa tuntee kesän tuoksut ja lämmön tilanteen mukaan.

Häkkäsen mukaan avoautot ovat olleet jo pitkään hyvinkin laadukkaita kattoratkaisujensa osalta, joten ympärivuotinen käyttö ei ole ongelma.
– Avoautoissa on samat lämmityslaitteet kuin umpinaisessa mallissa, ja muutenkin mukavuustekijät ovat kunnossa katon ollessa alhaalla.
Suosituin avoautojen hintaluokka Etelä-Savon korkeuksilla on Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntipäällikkö Heikki Laineen mukaan alle 20 000 euroa.
– Siinä hintaluokassa on eniten ostovoimaa. Asiallisia vaihtoehtoja löytyy jo alle kymppitonnillakin.

Esimerkiksi Nettiautossa oli Etelä-Savon alueella tätä juttua kirjoitettaessa myynnissä 41 käytettyä avoautoa. Koko valtakunnan osalta lukema oli 1 880, kun kaikkiaan henkilöautoja oli myynnissä yhteensä 84 934 kappaletta. Tämä tarkoittaa muutaman prosentin osuutta henkilöautokakusta niin maakunnallisesti kuin valtakunnallisesti, joten mistään autokaupan volyymilajista ei ole kysymys.
Häkkäsen mukaan avoautot menevät liiketaloudellisesti katsoen muiden osa-alueiden mukana.
– Luonnollisesti haluamme palvella asiakkaitamme kaikilla eri sektoreilla, siksi tätäkin tarjontaa on hyvä olla, kolmen avoauton seassa jutteleva automies tuumaa.

Juhani ”Tami” Tammista mukaillen avoautoilu taitaa olla enemmän ”the momentum game”. Pääasia on siis puhtaasti tunnepuolella.
– Eihän kukaan voi kieltää, etteikö avoautoilu olisi hauskaa hyvän kelin sattuessa, Häkkänen päättää ja kiirehtii palvelemaan asiakkaita.

Voitto muutti suunnitelmia

|
Vuodet rallin parissa kypsyttivät Henri Taivalantista rauhallisen ja nopean kuljettajan. Helmikuun alussa kurvailtu SM Vaakuna-ralli sujui isojen luokkien osalta odotetusti. Emil Lindholm putsasi pöydän ...

Škoda nappasi ykköstilan

|
Etelä-Savon kokonaismyynti laski henkilöautojen osalta, pakettiautojen myyntimäärä pysyi edellisen vuoden tasolla. Etelä-Savossa myytiin viime vuonna 2 160 henkilöautoa, joista yksin Mikkelissä 1019. Koko maassa ...

Luokan uusi mallioppilas

|
Uusi Corsa iskee markkinoille ison konsernin antamalla sykkeellä. PSA-ryhmän siirtyessä saksalaisen Opelin isännäksi oli uuden Corsan suunnittelu jo käynnissä. Homma pantiin pikavauhtia uusiksi, ja ...

Sähköinen kansanauto

|
Uusi Huyndai Kona Electric lähentelee toimintasäteellään sitä rajaa, mitä autolta vaaditaan. Korealaisen Hyundain vastaus futuristisemman Ioniqin seuraksi sähköautomarkkinoille on Kona. Suomen asiakastoimituksiin heti alkuvuodesta ...

Varta vasten suunniteltu

|
Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä. Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen. ...