Baijerin goljat valmiina taistoon

17.7.2019 Auto & Kone
Tuima katse. Vaikka jättimäisen X7:n linjat ovat muuten hillityt, niin viirumaiset ajovalot, isot munuaiset ja reilu rengaskoko luovat katu-uskottavuutta.

Ekoautojen aikakaudella ovat isojen autojen ensiesittelyt kortilla. Uusi BMW X7 kuuluu tähän harvinaiseen joukkoon.

Mitäpä tästä voisi sanoa? Seitsemänpaikkainen jättikokoluokan katumaasturi, jonka yli ei näe isokaan mies. Lisäksi teknologiaa on pukattu mukaan niin, että heikompaa hirvittää – tosin ihan suotta. Mutta kurkataan ihmeessä hieman Öky-Bemun pinnan alle.
Uuden mallin mittaluokkaa ei kuvista juuri käsitä, mutta numeroiden perusteella asia alkaa avautumaan. Akseliväli yli 3 metriä, kokonaispituus 5,15 metriä, tavaratila suurimmillaan yli kaksi kuutiometriä Ja hintakin on omalla satatuhatluvullaan, 2,4 tonnin massasta puhumattakaan.

X7 on aina seitsemänpaikkainen, tai ainakin melkein. Lisävarusteena saa toiselle riville erillisistuimet, joiden myötä autosta tulee kuusipaikkainen. Taaimmainen penkkirivi ei ole tarkoitettu pelkästään lapsille ja normaalia lyhytkasvuisemmille, vaan istumaan ja olemaan mahtuu kaksi aikuista. Silti tavaratilaa jää vielä 326 litraa.
Istuimien kohdalla vaikuttavinta ovat sähköiset toiminnot. Nahkaistuimia ei käsin vedellä ja hauista ei tarvita, sillä nappeja painamalla tilaa voidaan jakaa monen eri variaation turvin. Mekanismit toimivat hienosti ja ensimmäistä kertaa esitystä katsoessa tulee mieleen vain yksi sana: vaikuttavaa.

Ajossa X7 tuntuu rauhalliselta. Ilmajousitus ja sähköisesti ohjattava iskunvaimennus luovat ajettavuuteen hieman leijuvan tunteen, mutta tiukemmin käskettäessä meno muuttuu jämäkämmäksi. Lukuisat sensorit ja keinoäly pitävät huolen siitä, että meno on sen mukaista, mitä X7:lta vaaditaan. Auto on vaarallinen kuljettajalleen vain yhdessä suhteessa: vauhti ei tunnu kerta kaikkiaan missään.
Ilmajousituksesta puheen ollen, auton lastauskorkeutta voi tiputtaa alemmaksi napista painamalla. Toisaalta maavaraa voi säätää ilmajousituksen avulla korkeammaksi vaikkapa maastoajoa varten. Maavara ilman kuormaa on 22,1 cm ja kahluusyvyyttä löytyy tarvittaessa puoleen metriin saakka. Silloin vauhtia ei saa olla seitsemää kilometriä tunnissa enempää.

Lasikatto kolmessa osassa. Tavaratilan tilavuus vaihtelee reilusta 300 litrasta yli kahteen kuutiometriin.

Uuden BMW:n tekniikka sallisi autonomisen ajamisen hyvinkin pitkälle. Lisävarusteena on saatavana kattavasti kuljettajan avustusjärjestelmiä ja erilaisia puoliautonomisen ajamisen järjestelmiä. Miksikään ajamisen ilon peruslähteeksi ei jättimaasturia voi kutsua, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö X7 olisi hyvin tehty. Reippaat mitat ja 2,4 tonnin paino vain sanelevat omat ehtonsa.
Voimanlähteinä on kolme erilaista kuusisylinteristä kolmilitraista moottoria. Koeajoauto edusti malliston alkupäätä ja sen 265 hevosvoiman ja 620 Newtonmetrin antamat voima-annokset riittävät hyvin, mutta ripeää etenemistä varten on tarjolla astetta ruudikkaampi diesel, 400 hevosvoiman M50d. Bensaversio M40i tarjoaa puolestaan 340 hevosen tehot.
Valtameren takana myynnissä on myös 4,4 litran V8 bensat kahtena eri versiona, M-kirjaimen kanssa ja ilman. Vaihteistona kaikissa moottoriversioissa on aina 8-portainen Steptronic-automaatti.

Ulkoasultaan X7 on jopa uhoava, ainakin todella suurten maskimunuaisten puolesta. Muuten tyyli on hillitympi edustusauto 7-sarjalaisen tapaan, mitä nyt 22-tuuman renkaat hieman pullistelevat maskin kaverina.
Mukavuudesta ei tarvitse tinkiä. Viisivyöhykkeinen ilmastointi, reippaasti usb-c pistokepaikkoja, sähköiset aurinkoverhot ja riittävästi mukitelineitä pitävät takapenkkiläiset hiljaisempina. Jos muuta tekemistä ei takapenkeillä keksi, niin kolmiosaisen panoraamalasikaton läpi voi tiirailla vaikka tähtiä.

Viihdejärjestelmää voidaan käyttää muiden nykybaijerilaisten tavoin eleohjauksella. Auton tilaa ja erilaisia toimintoja on helppo käyttää, eikä toimintojen selkeydessä ole moitittavaa. Ja mikä parasta, suomea vilisevät valikot edesauttavat auton käyttämistä.

Luxusta. Vaihdevalitsimen nuppi on mallia kristalli.

BMW:n suurin X-sarjalainen edustaa merkille uutta kokoluokkavaltausta, sillä sen lähimmät kilpakumppanit eli Mercedeksen GLS ja Range Rover omaavat jo pitkät perinteet. Tämä ei X7:n ominaisuuksien toimivuudessa näy mitenkään, sillä kokonaispaketti on erittäin toimiva. Merkin pitkä kokemus nelivetoisista X-sarjalaisista selittää tämän asian.
Ainoa harmitus on auton hinta. Toisaalta hyvin varustellun perusmallin hinta ei poikkea paljoa luokkaa pienemmän X5-mallin paremmin varustelluista versioista.
Silti autoveron määrä syljettää. Vanhan miljoonan suuruinen hinta pitää sisällään veroa 57 t€, niinpä herkästi mieleen hiipii kysymys: Onko järkee vai ei?

 

BMW X7 xDrive 30d

  • Hinta: 173 117,68 € (hinnat alk. 129 314,75 €)
  • Bensiinimoottori: 2 993 cm3 (6-syl., turboahdin, Commom Rail-yhteispaineruiskutus)
  • Teho: 195 kW (265 hv) (2 000 – 2 500 rpm)
  • Vääntö: 620 Nm (2 000 – 2 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,0 s
  • Huippunopeus: 227 km/h
  • Kulutus: (yhd.) 6,5/100 km
  • CO2-päästöt: (yhd.) 171–178 g/km (WLTP)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0