Uuden aikakauden ensimmäinen

19.6.2019 Auto & Kone
Uusi ilme. Scala näyttänee muotoilusuuntaa tuleville Škoda-malleille.

Uusi Škoda Scala iskee Octaviaa edullisempaan luokkaan.

Škoda on ollut vuosien ajan suosituimpia automerkkejä Suomessa. Hyvin myyneen Rapidin korvaajaksi tehty täysin uusi malli edustaa merkin uusinta uutta.
Scala on merkin ensimmäinen malli, joka perustuu emokonserni VAG:n uusimpaan MQB AO –pohjarakenteeseen. Tämä modulaarinen pohjalevy on nähty aiemmin vain Polossa ja Aronassa. Muotoilultaan Scala edustaa merkin uutta muotoilukieltä, mutta korimalli on sama kuin edeltäjä Rapidin osalta eli viistoperäinen.

Ajettavuuden ja alustan osalta Skodat ovat olleet vuosien varrella suorastaan esimerkillisiä. Niin nytkin, Scalan alusta tuntuu yksinajavan kuormalla jopa hieman kovalta. Mutta alustaratkaisu ei petä, vaikka syöttäisi mutkaista hiekkatietä hieman kovempaakin. Maantiellä huomio kiinnittyy suhteellisen alhaiseen melutasoon, vaikka kevätkesän asvaltti ei sileintä laatua olekaan. Lompakkoa raottamalla autoon saa myös säädettävän iskunvaimennuksen.
Moottorin, DSG-suorakytkentälaatikon ja ajettavuuden yhdistelmä on maukas. Alla ollut 1,5 TSI tarjoaa voimaa kaasu auki kaikkien 150 hevosvoiman verran, mutta rauhallisessa normiajossa sylinterien lepuutustoiminto pudottaa kaksi mukia pelistä pois. Tämä rajakohta tuntuu joissain tilanteissa hieman, mutta ei sen enempää ajamista häiritse.

 

Skandinaavisen oloista. Škodan nimi on kirjailtu takaluukkuun tutun siipinuolilogon sijaan isoin kirjaimin.

Meidän korkeuksilla olennainen tieto on, että tämän hetken fiksuin ekoauto eli kaasuversio on tulossa myöhemmin. Se tarjoaa 1,0 G-TEC -moottorin avulla 90 hevosvoiman edestä puhtaampaa voimaa. Merkille pantavaa on se, että dieselmalleja ei Suomessa myydä lainkaan. Pohjarakenne kielii myös siitä, että Scala raapii aina etutassuillaan, sillä nelikkoa rakenne ei anna periksi.

Tilaa uutuusmalli tarjoaa reippaasti. Tavaratilaa ei saa ihan tasaiseksi takapenkit alas käännettynä, mutta takaistuimella asiat ovat sitäkin paremmin. Viime vuosina on nähty turhan paljon kompromisseja, jossa mahdollisimman suuren tavaratilan kustannuksella takapenkillä istutaan kuin lattialla. Jalkatilaa on lähes yhtä ruhtinaallisesti kuin isoveli-Octaviassa.
Muotoilulliset uudistukset eivät rajoitu ulkokuoriin. Kojelauta edustaa myös uutta Škodan ilmettä, yleisilme on selvästi kevyempi. Multimedianäyttö on mallia kelluva ja kojelaudan halkoo leveä koristelista. Sisustuksen edeltäjämalli Rapidiin nähden oleellisesti siistimmät materiaalit ja muotojipot luovat nuorekasta ilmettä. Varsinkin ovipahvien denim-kangasmaiset kuosit näyttävät hyvältä.
Scala on ensimmäinen valmistajakonsernin automalli, jossa on otettu käyttöön uuden sukupolven versiot MIB-tietoviihdejärjestelmästä. Nopeammin ja selkeämmin toimivan järjestelmän käyttö oli helppoa ja ainakin puhelimen parittaminen sujui helposti osaksi auton viihde- ja viestintäjärjestelmää.
Auto keskustelee myös ulkomaailman kanssa. Liikennetiedot, huoltopalvelut ja Škoda Connect-etähallinta ovat Scalassa läsnä. Saatavilla on myös 10,25” virtuaalimittaristo, jonka näkymää voidaan säätää entistä enemmän. Koeajoauton Launch Editionissa tätä näyttömittaristoa ei ollut.

Varustetasoja on kolme, perustaso Active sekä Ambition ja Style. Lisäksi kahteen viimeksi mainittuun varustetasoon voi ottaa Dynamic-paketin, jonka myötä Scala muuttuu sporttisemmaksi urheiluistuimien, monitoiminäppäimellisen urheiluohjauspyörän, jaloteräksisten

Simply Clever. Škodissa on monia pikku oivalluksia, joiden tarkoituksena on helpottaa arkea. Pesunestesäiliön korkin muuntaminen tratiksi onnistuu käden käänteessä.

poljinlevyjen ja mustan kattoverhouksen ansiosta.
Älypuhelimen latauksen saa onnistumaan langattomasti ja luurin voi kytkeä ulkoiseen antenniin USB-C liittimen avulla, joten ”old school-puhelimilla” ei tätä ominaisuutta saa hyödynnettyä.
Turvavarusteita riittää nykytyyliin lueteltavaksi vaikka oman lehden verran. Arjessa niiden olemassaoloa ei ehkä osata arvostaakaan tarpeeksi, mutta jo käytännön ajotuokio maantieliikenteessä adaptiivisen vakionopeussäätimen ja DSG-vaihteiston yhdistelmällä on erittäin helppoa. Samalla se on myös turvallista, sillä perään ajaminen on hankalaa, kun tekniikka vahtii väsymättä ajotilanteita kuljettajan ohella.
Pätevä varuste on merkille ominaiseen tapaan pesimellä varustettu peruutuskamera. Parkkiassistentti sisältää pysäköintijarruavustimen, jonka avulla auto vetää liinat kiinni automaattisesti parkkikolhun ollessa lähempänä kuin nurkan takana.

Uusi Scala on erilainen verrattuna moniin tila-automaisiin crossovereihin. Se on selkeästi viistoperäisen ja farmarin välimaastoon sijoittuva malli, tarjoten passelit tilat ja uuden tuulahduksen merkille totuttuihin muotoihin. On ilmeistä, että Scala ottaa oman kakkunsa markkinoilta jo fiksuilla pikku oivalluksillaan.

 

Škoda Scala 1,5 TSI Style Launch Edition DSG Autom.

  • Hinta: 29 166,05 € (hinnat alk. 20 524,91 €)
  • Moottori: 1 498 cm3 (4-syl., suorasuihkutus, turboahdin, EURO VI)
  • Suurin teho: 150 hv/110 kW (5 000 – 6 000 rpm)
  • Max. vääntö: 250 Nm (1 500 – 3 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,2 s
  • Huippunopeus: 220 km/h
  • Kulutus: 4,2/5,0/6,4 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2-päästöt:113 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0