Nuorelle autoalan ammattilaiselle uusi teknologia ei tunnu vieraalta.
Ristiinan Vitsiälästä päivittäin Mikkeliin töihin kulkeva Tomi Savolainen on tyytyväinen mies. Hiljattain ajoon luovutettu Huyndai Ioniq on osoittautunut juuri sellaiseksi, kuin mitä alun perin oli ajatuksissakin.
– Ajattelin, että on se kokeiltava, onhan tämä ihan uutta, Savolainen kertaa sähköauton hankintapäätöstään.
Sähköautot ovat kiinnostaneet 27 vuotiasta autokorimekaanikkoa jo pitkään. Kysymys on ollut vain lähinnä siitä, milloin markkinoille tulee itselle sopiva tuote. Savolaisen mukaan monet sähköautot ovat näyttäneet niin ”avaruusmaisilta”, ettei suurempia ostohaluja ole löytynyt. Uusi Ioniq natsasi Savolaisen silmään heti.
– Tämä näyttää mielestäni aidosti hyvältä, mies tuumaa autoa tarkastellessaan.
Pelkän ulkonäön vuoksi ei Savolainen sähköautoaan tietenkään ostanut. Huyndai on tullut vuosien varrella tutuksi oman työpaikan kautta, sillä mies työskentelee Ajanvaunun vauriokorjaamolla peltiseppänä. Autoalan ammattilaisena viimeisin tekniikka on siis tuttua.
Erillistä latausasemaa Savolaisella ei ole, vaan auton ”tankkaus” tapahtuu yöaikaan kotitallissa. Ioniqin käytännön toimintasäde on 200 kilometrin luokkaa, ideaaliolosuhteissa valmistaja lupaa 280 kilometrin ajomatkan ilman latausta.
– Olen katsellut netistä videoita, missä tällaisella ajetaan yli 300 kilometrin lenkki,
Toimintasäde riittää Savolaisen arkiajoon mainiosti. Päivittäinen työmatka vie kapasiteetista vain neljänneksen, joten millimetrin tarkkaa suunnitelmaa ei tarvita. Ioniqin kojelautanäytöstä voi helposti tarkistaa missä ovat lähimmät latauspisteet. Auto myös kertoo kuinka paljon lataus vie aikaa. Pikalataus, joka lataa akun isolla virralla nopeasti, täyttää akuston 80 prosenttisesti.
Mikkelissä latauspaikkoja on Savolaisen mukaan ainakin neljä. Ja mikä ilahduttavinta, on sähköauton lataaminen Mikkelissä toistaiseksi ilmaista. Näin ei asian laita kaikkialla ole, vaan lataaminen maksaa Savolaisen mukaan 5–20 cent/min.
Sähköauto on edullinen ylläpidettävä. Huolloissa vaihdetaan lähinnä raitisilmasuodatin ja puhdistetaan jarrut. Moni polttomoottoriautolle välttämätön toimenpide loistaa poissaolollaan. Ioniqin ajoneuvo- ja käyttövoimavero maksaa vuositasolla noin 200 euroa. Sähköauton hankkimista valtiovalta kannustaa 2000 euron hankintatuella.
Ennen dieselillä ajanut Savolainen ei kaipaa omien sanojensa mukaan polttomoottoriautoista mitään.
– Tässä on paljon sellaisia toimintoja vakiona, jotka helpottavat aidosti arkea, automies sanoo ja mainitsee esimerkiksi esiajastetun latausajan päättymisen haluamallaan kellonlyömällä.
Yksi miellyttävä mukavuusvaruste on lämmitys- ja ilmastointilaite, jonka välityksellä auto voidaan säätää sisälämpötilaltaan halutulle asteluvulle ennalta määrättyyn kellonaikaan. Automatiikka hoitaa auton sisätilojen lämmityksen tai viilennyksen itsenäisesti ja säätää laitteen vaatiman tehon juuri oikeaksi ulkolämpötilaan ja muihin suureisiin peilaten. Lämmityslaite saakin auton käyttäjältä varauksettomat kehut.
– Lämpöpumpputekniikan vuoksi Ioniqin matkustamo lämpiää todella nopeasti, Savolainen tietää ja muistuttaa, että itse moottoria ei tarvitse lämmittää sähköautoissa lainkaan.
Moottoritilaan katsottuna voimanlähde ei näytäkään niin erilaiselta, kuin mitä luulisi. Ainoastaan oranssit kaapelit kielivät korkeajännitejohtimista. Konepellin alta löytyy esimerkiksi jäähdytysnestesäiliö, jonka neste kiertää akuston jäähdytyksessä. Moottori on vetopyörästön ja vaihteiston yläpuolella ja kun tarkemmin katsoo, ei moottorissa ole esimerkiksi jakopäätä. Selvästi sähkömoottori siis.
Ajossa Ioniq on tarvittaessa voimalinjansa puolesta äänetön tai sitten hieman ääntä kaiuttimen kautta antava. Auton antaman äänen kuuluminen on jalankulkijan turvallisuuden kannalta tärkeä asia. Matkustamoon kantautuva melu on lähinnä vaimeaa rengaskohinaa, kun muutakaan melua ei ole tarjolla.
Sport-asetuksella ajoneuvon tila muuttuu leppoisasta etenijästä riuskaksi kiihtyjäksi. Sähkömoottorin antama vääntö on lineaarista ja se tuntuu niin sanotusti munaskuissa saakka. Näin silti, vaikka teho- ja vääntölukemat eivät mitään tähtitieteellisiä olekaan (120 hv/300 Nm).