Motopajasta vuoden korjaamo

19.10.2018 Koti
Yrittäjä Kyösti Ikonen sai tunnustuksen Bosch Suomen toimialajohtaja Timo Espolta ja Bosch Car Service ketjupäällikkö Aarne Reimanilta. Kuvasta puuttuu Motopajan toinen osakas ja yrittäjä, Markku Tiainen.

Tunnustus myönnettiin korkean laadun, hyvän koulutuspohjan ja mainion näkyvyyden pohjalta.

Bosch Car Service -ketjun vuosittain myöntämä tunnustus luovutettiin Helsingin Kalastajatorpalla juhlallisin menoin. Ketjupäiville osallistuneiden 70 yrittäjävetoisen korjaamon keskuudesta kuluvan vuoden parhaaksi valittiin Kaapelikadulla sijaitseva Mikkelin Motopaja.

Vuonna 2001 Suomeen lanseerattuun Bosch Car Service -ketjuun heti alkuvuosina liittynyt Motopaja on kehittänyt liiketoimintaansa vuosi toisensa jälkeen. Motopaja ehti toimia vapaana korjaamona ensin noin 10 vuoden ajan, sillä yritys näki päivänvalon jo vuonna 1992. Yrityksen toinen osakas, Kyösti Ikonen, on ollut mukana menossa alusta alkaen. Yhtiökumppani Markku Tiainen tuli mukaan menoon vuosituhannen vaihteessa.
Ikonen kertoo varsinkin viimeisen 5–10 vuoden olleen yrityksen kehityksen kannalta ratkaisevia. Laatutason nostoa on tehty investoimalla tiloihin ja laitteistoon, kouluttamalla henkilökuntaa ja markkinoimalla palveluja säännöllisesti. Yrittäjän mukaan ketju pitää huolen laatutason mittaamisesta.
– Tekemisemme laatua tarkkaillaan säännöllisesti. Meillä on auditoinnit ja mysterishoppaajat käyvät testaamassa asiakaspalvelun laatua.

Bosch Car Servicen ketjupäällikkö Aarne Reiman kertoo Motopajan edustavan henkilökuntamäärältään, viisi työntekijää, tyypillistä ketjun korjaamoa Suomessa.
Aina näin ei ole ollut. Maailman suurin autoalan toimittaja perusti korjaamoketjunsa Saksan Hampurissa jo vuonna 1921. Alun perin Bosch Service -korjaamot olivat komponenttikorjaamoja eli niissä korjattiin lähinnä Boschin valmistamia osia.
Nyt Bosch Car Servicen lipun alla on 16 500 korjaamoa yli 150 maassa. Ne toimivat franchise-yrityksinä ja keskittyvät kokonaisvaltaisesti autojen huolto- ja korjaustehtäviin, puskurista puskuriin.
– Toimintaideamme on erilainen varaosatukkureiden hallitsemiin korjaamoketjuihin nähden, Reiman paaluttaa.
Boschin tieto-taito on korjaamoyritysten käytettävissä. Se on ketjupäällikön mukaan etu, sillä autoalan tuorein tieto on saatavilla heti koko organisaatiolla.

Motopaja arjen tekeminen nojaa hyvin pitkälti koulutukseen. Uusimman tiedon ymmärtäminen vaatii perusteellisesti opeteltuja taitoja.
– Yksi meidän asentaja on tällä hetkellä kolmen vuoden koulutusputkessa järjestelmäasiantuntijaksi, itse saman kurssiputken läpikäynyt yrittäjä kertoo.
Ikosen ja Tiaisen kesken on muovautunut vuosien varrella selkeä työnjako: Ikonen hoitaa asiakaspalvelun ja toimistotyöt, kun Tiainen keskittyy asennustöihin hallin puolella.
– Pystymme tuuraamaan toisiamme kurssien, vapaiden ja lomien aikana, Ikonen kertoo.
Kokenut Ikonen on huomannut vuosien varrella ison muutoksen asiakaskäyttäytymisessä.
– Ennen omasta autosta oltiin kiinnostuneempia. Nykyään asioihin ei suhtauduta niin tunteella kuin ennen, vaan auto on enemmän käyttöesine kuin pyhä peltilehmä.

Autojen huima tekninen kehitys on myös johtanut siihen, että asiakkaat eivät ole perillä autonsa sielunelämästä. Ikonen ei pidä tätä ongelmana kuin korjaamoille.
– On meidän tehtävä huolehtia asiakkaiden omaisuudesta niin kuin pitää. Ja vielä tärkeämpää on, että asiakas saa ajaa moitteettomasti toimivalla autolla, Vuoden 2018 Bosch Car Service -korjaamoyrittäjä paaluttaa.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0