Nissan palasi Karikkoon

19.10.2018 Auto & Kone | Koti
Alppila yhtiöiden markkinointivastaava Matti Pahkala, Mikkelin toimipisteen eli Karikon Autohuollon vetäjä Perttu Pullinen ja aluepäällikkö Heikki Keränen kertovat vauriokorjaamo- ja maalauspalvelujen löytyvät Mikkelin lisäksi myös kahdesta muusta toimipaikasta. Huolto- ja korjauspalvelua yhtiö harjoittaa kahdeksassa toimipaikassa.

Alppila yhtiöihin kuuluva Karikon Autohuolto tarjoaa autoiluun liittyviä palveluja erilaisella konseptilla.

Ympäri käydään ja yhteen tullaan, tuohon tuttuun sanontaan voidaan yhtyä ainakin Karikon Autohuollossa. Sanonnan takana on Nissan-merkkihuollon paluu tutulle tontille muutaman vuoden tauon jälkeen. Alppila yhtiöiden myynnistä ja markkinoinnista vastaavan Matti Pahkalan mukaan asian eteen on tehty paljon töitä.
– Tahtotila on ollut koko ajan olemassa, mutta nämä prosessit vievät aina oman aikansa.
Ja Pahkala tietää mistä puhuu. Alppila yhtiöiden syntysijoilla, Helsingin Alppilassa sijaitseva Alppilan Autohuolto, tarjosi valtuutettua merkkihuoltoa Mercedes-Benz asiakkaille jo 2000-luvun alkupuolella. Tämän jälkeen kehitys on ollut yhtiön sisällä huimaa monellakin mittarilla. Yhteensä kahdeksan toimipisteen kautta yhtiö tarjoaa 11 eri henkilö- ja pakettiautomerkkihuoltoa. Lisäksi kahdessa raskaan kaluston toimipisteessä on huoltoedustukset kahdelle kuorma-automerkille.

Myyntitoimintoja yhtiön toimipisteissä ei ole, vaan kysymyksessä on omannäköinen, puhtaasti jälkimarkkinoihin perustuva konsepti. Toiminnan punainen lanka on huolehtia autoiluun liittyvien tarpeiden mukaisista palveluista. Huolto- ja korikorjauksien lisäksi on saatavilla esimerkiksi pesu-, rengas- ja sijaisautopalveluja. Pahkalan esimerkki kertoo ketjumaisen toiminnan suuruusluokasta.
– Meillä on kausisäilössä toimipisteissämme noin 3000 rengassarjaa. Se tietää melkoista vilskettä, kun talvi toden teolla alkaa.
Pahkalan mukaan ydin­idea rakentuu puhtaasti sen ympärille, mitä asioita asiakas haluaa. Esimerkkinä uudenlaisista palveluista yhtiö tarjoaa erilaisia huolehtimispalveluja. Asiakkaana on esimerkiksi sellaisia yrityksiä, joiden ajoneuvot on huolehdittava kokonaisvaltaisesti.
– Kun ne eivät ole yksittäisen työntekijän käytössä, niin ne ovat meillä. Vaikkapa työntekijän vaihdostilanteessa auto löytyy meidän hoteista huollettuna ja puhdistettuna, valmiina seuraavalle käyttäjälle.

Lukuisien merkkiedustuksien myötä yhtiön sisällä on jaettavissa paljon ajankohtaista merkkitietoutta. Kursseja ja auditointeja riittää yllin kyllin.
– Kun muut puhuvat vuoden välein tapahtuvasta auditoinnista, niin meillä niitä tapahtuu kuukauden välein, mies kertoo hymyillen.
Yksityisten merkkikorjaamojen määrä on Pahkalan mukaan vaihdellut läpi vuosikymmenten. Vielä -90-luvulla niitä oli enemmänkin, kunnes autokorjaamotoimintaa EU-tasolla säädellyt ryhmäpoikkeusasetus astui voimaan viime vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä.
– Se (ryhmäpoikkeusasetus) sai autonvalmistajat nostamaan rimaa merkkihuoltojen suhteen, kun monimerkkikorjaamojen rooli helpottui asetuksen myötä. Nyt suuntaus on ehkä hiljalleen takaisin päin, Pahkala ounastelee.

Tulevaisuus on joka tapauksessa entistä sähköisempi. Autojen tekninen kehitys luo painetta myös palvelujen kehittämiseen.
– Auto ja internet menevät yhä enemmän yhteen. Myös huoltopalvelujen sähköistyminen ja asioiden tarkastelu pitää olla ajan tasalla.
Alppilassa kehityksen menoa ei olekaan katsottu toimettomana sivusta. Ajanvaraukset ja rengashotellit toimivat verkon avulla.
Pahkala ennustaakin pienille korjaamoille hankalampaa tulevaisuutta.
– Pitää olla jollakin tapaa järjestäytynyt. Tiedon saanti ja nopeasti muuttuva autotekniikka nostaa toiminnan kynnystä väistämättä. Ei yhden miehen kapasiteetti riitä tulevaisuudessa kaikkiin asioihin.
Alppila yhtiöihin kuuluva Karikon Autohuolto on yksi yrityksen kahdeksasta toimipisteestä. Mikkelin ja pääkaupunkiseudun lisäksi palvelupisteet löytyvät myös Lahdesta ja Kuopiosta.

 

Mitä etelässä halutaan?

Eri paikkakunnilla operoivan ketjun johtoportaalta on hyvä kysyä, mitkä ovat suurimmat erot ruuhka-Suomen ja maakuntien Suomen välillä. Aluepäällikkö Heikki Keränen sanoo alueellisten erojen löytyvän arkielämän reunaehdoista.
– Etelämmässä on kiireempää, kun maakunnissa on enemmän joustavuutta asiakkaiden puolelta.
Keränen kertoo palveluvaatimuksen olevan jopa minuuttipeliä. Tämä tuottaa välillä hankaluuksia.
Kilpailu on etelässä myös kovempaa, mutta itse perustyö – autojen huoltaminen kaikkine sivutuotteineen – on samanlaista.
– Hyvä palvelu on kaikista tärkein asia. Sillä pärjää missä vaan, kokenut Keränen tietää.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0