Vuosi sitten alkaneen tapahtumaketjun seurauksena vihitään uutta autoliiketilaa käyttöön kahdessa eri osoitteessa.
Ensimmäisenä ovensa avaa Autoarina uudessa toimipaikassa peräti seitsemällä merkkiedustuksella. Uuden myyntitilan saavat Hyundai, Mitsubishi, Suzuki, Subaru, Citroën ja Peugeot. Fiat jatkaa toistaiseksi koneliike Etukoneen yhteydessä Arinakadulla. Historialliseen, Olavi Räsänen Oy:n entiseen tehdassaliin avattava autoliike on näkyvällä paikalla Juvantien varrella.
Paikallisten yrittäjien, Pekka Piispan ja Veijo Karjalaisen, auto- ja koneliiketoiminta kasvaa siten isolla harppauksella. Yritysryppääseen kuuluvat jatkossa puhtaasti Škoda-toimintoja jatkava Ajanvaunu sekä koneliike Etukone.
Syyskuun vaihteessa vihitään 1 100 uutta lattianeliömetriä Hietakadulla, kun Osuuskauppa Suur-Savon Savon Autokeskuksen laajennus valmistuu. Aiemmin Nissanin ja Mercedes-Benzin täyttämän autoliikkeen edustukseen siirtyi viime vuonna Opel. Laajennuksen myötä kaikki merkit saavat viimeisimpien vaatimusten mukaiset tilat.
Muutokset saivat alkunsa viime vuoden syyskuussa, kun autoliike Vauhti-Vaunun konkurssista vapautuneet merkit löysivät uuden kodin kolmesta eri liikkeestä. Opelin suunnattua Savon Autokeskuksen suojiin, asettui Ford taloksi Auto-Kiltaan. Subarun edustus siirtyi Autoarinalle, kuten kaupungista keväällä vetäytyneen Kärkimerkkien edustuksessa olleet Citroën ja Peugeot. Auto-Killalta vapautui puolestaan Hyundai.
Uusia autoja myyvien autoliikkeiden kannattavuus kulkee käsi kädessä myyntivolyymien kanssa. Matalien myyntikatteiden aikakaudella ei pienillä uusien autojen liikkeillä näytä olevan enää sijaa. Onnistuneessa liiketoiminnassa on tarpeen onnistua koko palveluketjussa eli myynnin lisäksi myös jälkimarkkinoinnissa.
Tehtaasta muokattiin autokauppa
Helmikuussa alkanut remontti Juvantien varrella sijaitsevaan tehdaskiinteistöön alkaa olla valmis. Uniikki autokauppa avaa ovensa pian, kun vanhasta tehdassalista on muovautunut iso ja valoisa autokaupan toimitila.
– Kaksi miestä tässä on työskennellyt täysipäiväisesti puolen vuoden ajan, toimitusjohtaja Pekka Piispa kertoo.
Neljän myyntihenkilön voimin starttaava Autoarina on esillä koko korttelin leveydeltä. Historiallisen punatiilikiinteistön julkisivuseinä on alkuperäisessä kuosissaan. Muuten päärakennus ja varastot ovat värjätty valkoisiksi.
Piispan mukaan useiden merkkien edustusta tarjottiin heille maahantuojan toimesta. Hankkeessa on täytynyt pitää pää kylmänä, sillä ylilyönteihin ei autokaupan alalla ole varaa.
– On pakko olla kustannustehokas. Kauppalehden otsikossa oli maininta että autokauppa on huonompi toimiala kuin siankasvatus. Mene ja tiedä, mutta meidän konseptilla homman pitäisi toimia.
Autokaupan tietämys on riittänyt Piispalla ja yhtiökumppani Veijo Karjalaisella todistetusti pitkälle. Miehet ovat luotsanneet Kinnarinkadulla sijaitsevan Ajanvaunun pariin otteeseen Suomen parhaaksi Škoda-liikkeeksi asiakastyytyväisyydellä mitattuna.
Liikenteellisesti uusi toimipaikka on hyvällä hollilla, sillä uusi 5-tien liittymä sijoittuu Autoarinan kulmalle.
– Maltillisesti tässä lähdetään liikkeelle maalaisjärkeä käyttäen, Piispa muistuttaa.
Piispan mukaan Autoarinan merkit eivät kilpaile keskenään.
– Kyllä nämä kaikki ovat niin erilaisia keskenään, siksi en usko siitä muodostuvan ongelmaa.
Tavoitteena on saada Autoarinalle noin 10 prosentin markkinaosuus, joka tarkoittaisi Mikkelin mittapuussa 150–200 uutta autoa vuodessa. Vaihtoautot mukaan lukien avaimet ja kauppakirja annetaan 500–600 autoilijalle.