Muhiiko akkutekniikan uusin jippo Hirvensalmella?

25.8.2018 Koti
Marko Salmikunnas kertoo Haukartingin käynnistävän karting-kerhon, jossa alle 15-vuotiaat pääsevät ajamaan tiistai-iltaisin pelkällä seuran jäsenmaksulla.

Keksinnön myötä karting-autojen toimintasäde on lähes kuusi tuntia.

Kesällä ovensa avanneen Hirvensalmen Autourheilijoiden sisäkarting-radan sähköautot ovat toimineet yli ennakko-odotusten. Perusteellinen taustatyö on kantamassa isoa hedelmää.
Haukartingin ydinkaksikko, Kari Liimatainen ja Marko Salmikunnas, halusi heti hankkeen alussa selvittää perinpohjaisesti, miten yhden latauskerran suoma ajoaika saataisiin riittävän korkealle tasolle.
– Sekä tehtaalta että amerikkalaisen diilerin kautta meille tarjottiin lähinnä lyijyakkuja tai litiumakkuja, joiden kummankin antama ajoaika on maksimissaan 15 minuuttia, Marko Salmikunnas kertoo.
Tarjouksia sekä yhteistyöhalukkuutta kysyttiin noin 150 eri akkutehtaalta. Tästä joukosta kumppaniksi valikoitui kiinalainen tehdas, joka valmistaa akkuja muun muassa Teslalle. Salmikunnas kertoo vaihtaneensa yrityksen kanssa satoja sähköposteja ja käyneensä lukuisia videoneuvotteluja.

Testin perusteella akku ja sitä varten kehitetty erillinen akkukytkentä toimii.
– Ajoimme yhtä autoa miestä vaihtaen akkua tyhjäksi. Tehokas ajoaika oli lähemmäs kuusi tuntia, Liimatainen iloitsee.
Kysymyksessä on auton sähköjärjestelmästä erillinen kytkentä, jonka avulla kaksi akkua käsittävän auton potentiaali saadaan käytettyä maksimaalisesti hyväksi. Auton sähköjärjestelmä sisältää muun muassa kineettisen energian talteenoton, joten ihan helpoimmasta päästä yhtälö ei ollut.
Akuiksi valikoituivat Litium-rautafosfaattiakut (LiFePO4), jotka ovat kaiken lisäksi 35–40 % kevyemmät kuin vastaavat lyijyakut. Kaiken lisäksi ne ovat litium-akkuja huomattavasti edullisempia.

Kun Salmikunnaksella oli idealamppu välähtänyt ja keksintö todettu toimivaksi, kiinnostus heräsi niin kiinalaisella akkukumppanilla kuin italialaisella autonvalmistajalla. Hirvensalmelle saapuukin pian kansainvälisiä vieraita.
Parhaillaan keksintö on Patentti- ja rekisterihalli­tuksen käsittelyssä loppu­suoralla kansainvälisen suojan saamiseksi. Parhaimmassa tapauksessa Salmikunnas on keksinyt jotain sellaista, jonka vuoksi palkkatöitä ei tarvitse enää tehdä.
– Sen näkee sitten. Nyt keskitytään Haukartingin eteen tehtävään työhön, mies toteaa vaatimattomasti.

Haukartingin kannalta innovaatio on tuonut esille miellyttäviä seikkoja. Esimerkiksi akkujen on luvattu kestävän 2 000 uudelleen latausta.
– Latausaika on lyhyt ja ajoaika pitkä, eikä toisinpäin, niin sen voisi kiteyttää, Salmikunnas sanoo.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0