Ruokapalveluyritys kasvoi ryminällä

|

Essi Lepistö, Riitta Vesterinen ja Emma Mentula tietävät kuinka tärkeää työtä tekevät. – Ateriapalveluiden tuottaminen on tulevaisuuden ala ja kysyntä tulee varmasti kasvamaan tulevina vuosina, Vesterinen toteaa.

Ateria on monelle päivän kohokohta.

Mikkelissä toimivan Riitan Sapuskan yrittäjä Riitta Vesterinen ei arvannut minne yrityksen perustaminen johtaa.
– Ajattelin aluksi, että hyvä, kun saa itsensä työllistettyä. Kehitys on kyllä ollut huimaa ja meidät on otettu todella hyvin vastaan, Vesterinen kertoo.
Kolme vuotta toiminnassa ollut Riitan Sapuska aloitti alkuvuodesta ateriapalvelutuottajana ja toimii myös Essoten ateriapalvelutuottajana. Mikkelin kaupungin lopetettua ateriapalvelun kyselyitä alkoi tulla.
– Palvelu on kuulunut koko ajan yrityksen toimenkuvaan, mutta en ole suuremmin markkinoinut asiaa. Alussa minulla oli vain muutama asiakas, joille kävin itse viemässä päivän aterian, Vesterinen muistelee.
Nyt asiakaita on koti- ja laitoshoidon puolella liki 300. Asiakkaiden lisääntyessä Riitan Sapuska tarvitsi toimivat ja tarpeeksi suuret keittiötilat, jotka löytyivät tyhjäksi jääneeltä Otavan koulutilalta. Nyt Vesterisen luotsaama yritys työllistää hänen itsenä lisäksi 11 henkilöä.

Koteihin toimitettavat ruoat viedään asiakkaille kylmänä ja laitoksiin taas lämpimänä. Ateriaan kuuluu pääruoka, salaatti, leivät, juomat ja jälkiruoka. Vesterinen kertoo, että kotikalja on suosiossa, varmaan juurikin kotitekoisuuden vuoksi.
– Ateriapalvelu on tulevaisuuden juttu. Palvelua käytetään iästä riippumatta esimerkiksi leikkauksen jälkeen, kun on kotiuduttu. Ravitseva ruoka auttaa toipumisessa, Vesterinen muistuttaa.
Keittiövastaava Emma Mentula on aikaisemmin työskennellyt ravintolakeittiössä. Nyt hänen vastuullaan on satojen ihmisten päivittäinen ruokailu.
– Onhan tämä erilaista. Asiakkaille viedään kunnon purkit maitoa aterian yhteydessä, joten maitoa tai piimää kuluu noin 250 litraa viikossa. Perunoita taisi tänä aamuna mennä porisemaan noin 35 kiloa, eikä se taida ihan vielä riittää, Mentula naurahtaa.
Yksi kuskeista, joka vie ruoat asiakkaille perille, on ateriapalveluvastaava Essi Lepistö. Kuljettamisen lisäksi hän kirjaa uudet asiakkaat listoille sekä kysyy asiakkaiden päivän kuulumiset.
– Monelle ateriapalvelun käynti on päivän kohokohta. Samalla on hyvä katsella ympärilleen, että kaikki on kunnossa, Lepistö toteaa.

Riitan Sapuskan auton pyöriessä kaupungissa ihmiset ovat alkaneet soitella, että mikäs homma tämä on. Vesterinen hymyilee yhdessä työntekijöidensä kanssa, että se on vain hyvä.
– Meille saa soittaa ja kysyä asioista. Jos kuskin näkee kaupungilla, niin häntä voi mennä nykäisemään hihasta, Vesterinen kertoo.
Alussa asiakkaita saattoi tulla päivässä useita kymmeniä lisää ja viikossa liki sata. Tämä laittoi rattaat pyörimään nopealla tahdilla.
– Olemme saaneet kasaan aivan huippuhenkilökunnan, jotka ovat iloisia ja positiivisia. Tästä mennään eteenpäin, Vesterinen toteaa tyytyväisenä.

Älykeittiössä syntyy tasalaatuista ruokaa

|
Älykeittiöt tukevat ammattikokkien tiukkaan aikataulutettua työtä. Työkseen ammattikeittiöiden ja ravintola Tallin opetuskeittiön kanssa askaroivat Xamkin projektipäällikkö Merja Ylönen ja ruokapalvelujen lehtori Hanna Pajari-Seppänen. Heille ...

Hapanta vai emäksistä?

|
Pintojen puhdistamisessa on omat niksinsä. Kysyimme marttojen asiantuntijalta vinkkejä kodin siivoukseen. Siivoustyylejä on luultavasti yhtä monta kuin on siivoajaa. Muutamat perusasiat on kuitenkin hyvä ...

Parvekelasituksen edut ovat myös taloudelliset

|
Lasituksella saadaan selvää säätöä myös energiassa. Parveke- ja terassilasitukset alkoivat lisääntyä 90-luvulla. Silloin niiden hyötyjä perusteltiin lähinnä asumismukavuuden lisääntymisellä, mikä on tutuin parannus tänäkin ...

Valmista tuli!

|
Parasta remontissa oli päästä itse osallistumaan suunnitteluun. Syys- ja lokakuun numeroissa kerroimme Mikkelin keskustassa sijaitsevan kaksion kokonaisvaltaisesta remontista. Valmista on tullut ja onnellinen omistaja ...