Autokauppa on piristynyt, mutta lisää odotetaan

26.4.2018 Auto & Kone | Koti
Kumpikin käy. Ajanvaunun tuotepäällikkö Taavi Pulkkinen kaasuauton erovaisuuden tankkausaukosta: bensaa isompaan putkeen ja kaasua pienempään.

Sähköautoista ollaan kiinnostuneita, mutta kaasuautoja myydään, hybrideistä puhumattakaan.

Reilu vuosi sitten autonostajat varpailleen saanut kohu autoverosta ja liikennekaari-mallista hiljensi autokauppaa oleellisesti viime vuoden alkupuoliskolla. Osittain siksi autokaupan kasvulukemat näyttävät todellisuutta maireammilta tämän kevään osalta.
Positiivisen yleisen taloustilanteen vuoksi odotukset kentällä ovat kuitenkin korkealla. Valtakunnallisesti odotettavissa on noin 126 000 uuden henkilöauton myyntitaso. Lukema on hieman enemmän kuin viime vuoden toteutuma, mutta tämä ei kuitenkaan vielä riitä.

Autokannan uusiutumisen vuoksi lukeman pitäisi olla 140 000–150 000 kappaleen välimaastossa. Yhtä oikeaa vastausta siihen, mikä saisi autokaupan vielä enemmän liikkeelle, ei taida olla. Autojen hintatasosta kaupankäynnin ei pitäisi olla kiinni.
– Autojen hinnat ovat reaaliansioihin nähden laskeneet. Autoveron portaittaiset alennukset ja yhä alhaisemmat päästötasot ovat vaikuttaneet hintoihin alentavasti, kertoo Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan johtaja Mikko Räisänen.
Markkinoilla on piilevää kysyntää, jopa patoutumaa. Näin uskoo Ajanvaunu Oy:n toimitusjohtaja Pekka Piispa.
– Musta aukko on syntynyt vuosia jatkuneen matalasuhdanteen vaikutuksesta. Mitään räjähdysmäistä kasvua tuskin nähdään, mutta suunta on nyt mukavasti ylöspäin.
– Tarvetta isommille myyntimäärille on myös autokannan uusiutumisen vuoksikin, Piispa muistuttaa.

Lisää tilaa. Savon Autokeskuksella uskotaan autokaupan kasvuun.  Laajennusosassa kuivatellaan nyt betonia. Tilannetta tarkasti myyntipäällikkö Aleksi Musakka.
Lisää tilaa. Savon Autokeskuksella uskotaan autokaupan kasvuun. Laajennusosassa kuivatellaan nyt betonia. Tilannetta tarkasti myyntipäällikkö Aleksi Musakka.

Autokaupoissa näkyy myös vaihtoehtoisten voimanlähteiden kasvava kysyntä. Esimerkiksi hybriditekniikkaa laajalti mallistossa hyödyntävän Toyotan osalta jopa joka toinen myyty auto on hybridi. Mielenkiinto on lisääntynyt myös puhtaiden sähköautojen suuntaan, tosin Etelä-Savon myyntitilastoissa tämä ei toistaiseksi näy.
Sen sijaan biokaasutankkausaseman avautumisesta Graanin automarketin yhteyteen ja Haukivuorelle on kulunut reilu puoli vuotta. Tämä on näkynyt myös kaasuautojen kysynnässä. Paikallisesta karjanlannasta ja pian myös jätteistä tehtävä paikallinen ekopolttoaine kiinnostaa oikeasti.
– Olemme myyneet alkuvuodesta jo toistakymmentä kaasuautoa. Kohtapuoliin saamme myös Golfin ja Passatin osalta kaasumallit, joka edesauttaa varmasti, uskoo Savilahden Auton vaihtoautopäällikkö Harri Parkkinen.
Piispan mukaan kaasuautojen kysynnän kasvu johtuu polttoaineen saatavuuden ohella käytön yksinkertaisuudesta.
– Ajamisen suhteen kuljettaja ei huomaa, kulkeeko auto bensalla vai kaasulla. Lisäksi kaasumalli voi olla jopa bensaversiota edullisempi.

Dieselin osalta ei myöskään ole heitetty kirvestä kaivoon. Parkkisen mukaan alhaisemman päästötason omaavat uuden sukupolven dieselit ovat vähäpäästöisiä autoja. Voimanlähteistä huolimatta ihmiset tarvitsevat harvaan asutulla alueella autoja. Yksi Autokaupan parhaista piristäjistä löytyy taivaalta.
– Autokuume on yhä olemassa, Parkkinen viittaa pilvettömältä taivaalta paistavaan kevätaurinkoon.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0