Katumaasturibuumille ei näy loppua. Espanjasta mukaan kisaan ilmoittautui Arona.
Syksyllä markkinoille saapuneen Ibizan pohjalevylle perustuvan crossoverin ilmestymistä ei tarvinnut pitkään odotella. Kysymyksessä on Seatin toinen katumaasturimalli, isoveli Ateca esiteltiin jo pari vuotta sitten.
Menestysresepti on näiden korkeamman maavaran omaavien autojen osalta selvä: reilumpi maavara, muoviset lokasuojan kaaret ja helmat sekä sopivasti erilaiseksi leivotut muodot kruunataan omalla mallinimellä. Seatin kohdalla homma menee niin, että samaan MBQ A0 -pohjarakenteeseen perustuvat Aronan ja Ibizan lisäksi uusi Volkswagen Polo.
Aronan istuin on sopivan korkealla huonojalkaisellekin autoilijalle. Näinhän asia yleensäkin tämän kaltaisissa autoissa on, mutta Seatin uusimman kohdalla maavaraa on ainakin riittämiin.
Peräti 19 senttimetrin lukema mahdollistaa heikommankin mökkitien valloituksen. Tämä kun yhdistetään ryhdikkään ja kantavan tuntuiseen jousitukseen, on pärjääminen selviö hieman mukavuuden kustannuksella. Nelivetoa Aronaan ei ole saatavilla.
Enemmän kotonaan Arona on kuitenkin kaupunkimaisissa olosuhteissa. Sopivien mittojen ja hyvin toimivan ohjauksen avulla meno on helppoa. Talvisella maantiellä ajaminen on suorastaan nautinnollista ja kun kuljettajan ominaisuudet loppuvat, puuttuu tekniikka peliin sivistyneellä tavalla. Ajonvakautusjärjestelmä antaa Aronan hieman yliohjautua ilman suurempaa meteliä. Samalla kuljettaja tietää, että leikin raja on lähellä, joten antaa olla enemmän yrittämättä.
Seatin nykyinen muotokieli on teräväsärmäistä. Arona on pelkistetyn linjakas ja voimakkaasti muotoiltujen valojen kanssa samalla tasalla kiertävät kantit koko auton ympäri. C-pilarin koristenauha erottaa kaksivärisen auton linjan ja on samalla ovien alumiinin väristen säälistojen päätepiste. Näiden komponenttien ja erilaisten väriyhdistelmien avulla Aronasta on saatavilla 68 erilaista versiota.
Voimanlähteinä ovat tutut VW-perheen moottorit. Koeajoauton 115 hevosvoiman bensaturbo on saatavilla myös 95 heppaisena versiona. Kaksoiskytkin automaatin avulla meno on vaivatonta, sitä ei tosin saa pienemmän tehon omaavan moottorin jatkeeksi. Bensamoottoreista tehokkain on 1,5 litran TSI EVO, joka potkii jo 150 hevosvoimaa. Dieseleitä on kaksi, niin ikään 95 ja 115 hevosvoimaiset. Dieseleiden kohdalla automaatin saa puolestaan pienempitehoisen pariksi. Eteläsavolaisia kaasuautoilijoita kiinnostanee tieto CNG-kaasuversiosta Ibizan tavoin myöhemmin kuluvan vuoden aikana.
Arkiajossa tehokkaamman pikkubensamoottorin voimavarat riittävät mainiosti. Tanakan väännön ja 7-portaisen DSG:n yhteispeli toimii vaivattomasti. Isommissa nopeuksissa tehoreservin rajallisuus tulee toki esiin, mutta meidän alueen olosuhteissa tätä ei juuri huomaa.
Saatavilla on neljä eri varustetasoa: Reference, Style sekä piikkipaikalla rinnan olevat mukavuuspainotteinen Xcellence ja urheilullinen FR. Vakiona löytyy etutörmäysvaroitin automaattisella hätäjarrutustoiminnolla läpi malliston, mutta kaistavahtia ei ole tarjolla lainkaan. Mukavuusvarusteiden listaa katsoen Style tullee olemaan esimerkiksi vakionopeussäätimen ja peruutustutkan vuoksi suositumpi kuin perustaso Reference.
Tilojensa puoleen Arona kolkuttelee tietyin osin isomman kokoluokan autoja. Etuistuimella pärjää isokokoinenkin kuljettaja, mutta varsinaisen näytön tilan hyödyntämisestä uutukainen tarjoaa peräkontin puolelta, sillä sen vetoisuus on mukavat 400 litraa.
Uusi Arona lataa pöytään vahvan pokerikäden. Sen ajo-ominaisuudet sekä tilat ovat luokassaan vähintäänkin ajan tasalla, tyyliseikoista puhumattakaan.
Seat Arona 1,0 EcoTSI 115 Xcellence DSG
- Hinta: 27 492,42 € (hinnat alk. 18 777,02 + tk. 600 €)
- Moottori: 999 cm3 (3-syl., bensiini, suoraruiskutus, turboahdin, EURO 6)
- Suurin teho: 115 hv/84,5 kW (5 000–5 500 rpm)
- Max. vääntö: 200 Nm (2 000 – 3 500 rpm)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 11,9 s
- Huippunopeus: 182 km/h
- Kulutus 4,3/5,9/4,9 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
- CO2-päästöt: 113 g/km (yhdistetty)