Hirvensalmen Autourheilijoiden sisäkarting-hanke valmistuu hyvää vauhtia. Sähkökäyttöiset autot on tilattu ja ajamaan pääsee pääsiäiseen mennessä.
Sisäkarting-hallissa huhkitaan paikkoja kuntoon talven ensimmäisten paukkupakkasten naristaessa nurkkia. Marko Salmikunnaksen ja Kari Liimataisen lisäksi talkootöissä on kunnostautunut viime kesästä lähtien noin 45 eri henkilöä. Talkootunteja on kasassa jo yli 3 000 ja lisää kertyy ennen kuin lopputulos on mieleinen.
– Maaliskuussa tai viimeistään pääsiäisenä, vastaa Liimatainen kysymykseen milloin ovet aukeavat vauhdinnälkäiselle yleisölle.
Viimeksi rautakauppana tunnettu kiinteistö on kokenut autourheiluseuran osaajien toimesta melkoisen ehostuksen. Ulkoa halli on maalattu sinivalkoiseksi ja metsää on raivattu Mikkeliin johtavan tien ja hallin väliltä reilulla kädellä. Sisällä sama väriteema toistuu aina rataa reunustavia renkaita myöten.
Korjaus- ja muutostyöt on tehty noin 10 henkilön ydinryhmän toimesta. Kysymyksessä ovat olleet lähinnä aktiiviset seuran eläkeläiset. Vuoden vaihteeseen saakka HAU:n puheenjohtajana ja edelleen varapuheenjohtajana vaikuttava Liimatainen on syystäkin ylpeä yhteisistä ponnisteluista.
– Ei me olla monia isoja talkoita loppujen lopuksi järjestettykään. Eläkemiehet ovat tehneet suurimman osan ihan pikku hiljaa päiväsaikaan, mies kiittelee.
Kaikki remonttihommat joitakin sähkö- ja putkitöitä lukuun ottamatta on tehty talkooporukan voimin.
– Kaikkinensa tämä projekti on sujunut enemmän kuin hyvin, vaikka työn määrä on ollut suurempi kuin mitä kaavailimme.
– Toisaalta nälkä on kasvanut syödessä eli olemme tehneet remontin aikana asioita alkuperäisiin suunnitelmiin nähden paljon paremmin, Liimatainen tähdentää.
Edessä ovat vielä ajanottojärjestelmien asennukset sekä sillan rakentaminen varikkoalueelle. Alun perin varikon piti tulla hallin päätyyn, mutta nyt se on tarkoitus sijoittaa keskialueelle. Tehdyn ratkaisun avulla saadaan radan profiili entistä paremmaksi. Ratakierroksen pituus on nyt 220 m.
– Kun autot saapuvat, alkaa meidän opetteluvaihe. Silloin nähdään kuinka autot ja rata käytännössä toimivat ja tarvitseeko jotain vielä muuttaa, miehet pohtivat.
Hankkeen aikataulu selkeytyi kun rahoituskuvio nytkähti liikkeelle. Seura saa hakemaansa EU-pohjaista hankerahaa unelmansa toteutumiseksi. Talkootunneille löytyy siten oikeaa taloudellista katetta.
– Myötämielisiä yhteistyökumppaneita pitää kiittää suuresti kaikesta tähänastisesta. Etsimme lisää yhteistyötahoja mukaan menoon koko ajan, Liimatainen kertoo.
Jatkohaaveitakin on jo olemassa. Haukartingiksi ristityn radan toimintaa pyöritetään aluksi omin voimin, mutta toiminnan vakiintuessa tarkoitus on palkata työntekijä. Kesäkauden kuluessa on ajatuksissa rakentaa radalle ulkolenkki.
– Toisesta päästä ajettaisiin ulos ja toisesta sisään. Sään ollessa huono on helppo laittaa ovet kiinni ja jatkaa sisällä kuten talviaikaankin, Liimatainen visioi.
HAU:n tarkoituksena on tuottaa jatkossa elämyspaketteja yhdistyksille ja yrityksille. Kokonaispakettien aikaansaamiseksi on kaavailtu sauna-, ruokailu- ja majoituspalveluja. Liimatainen korostaa Haukartingin vetovoimaisuuden olevan lopulta monen eri asian summa.
Autoja punnittiin pitkään
Karting-autojen valinta tapahtui neljän eri valmistajan väliltä. Pitkän pohdinnan jälkeen seurassa päädyttiin italialaiseen vaihtoehtoon. Autot saapuvat Suomeen ja Hirvensalmelle helmi-maaliskuun taitteessa.
Asiaan tarkoin perehtyneet Liimatainen ja Salmikunnas pitävät nyt hankittuja OTL-merkkisiä autoja markkinoiden parhaimpina. Vastaavat autot ovat käytössä esimerkiksi Alahärmässä sijaitsevassa Power Parkissa. Autojen akustot puolestaan tulevat suoraan Kiinasta.
– Niissä on esimerkiksi suoravetomoottorit. Se tarkoittaa heti parempaa luotettavuutta ja yksinkertaisempaa toteutusta, Salmikunnas tietää.
Kaikkiaan aikuisille sopivia autoja tilataan kahdeksan ja erillisiä junioriautoja kolme. Ajamaan pääsevät kaikki 120–200 cm pitkät henkilöt ikään katsomatta. Mistään halpiksista ei voida sähkökäyttöisten karting-autojen osalta puhua, sillä yksi auto on akkuineen ja latauslaitteineen noin 10 000 euron arvoinen. Polttomoottoriautoon nähden hintataso tuntuu suolaiselta, mutta käytön edullisuus, vaivattomuus ja puhtaus käänsivät kupin sähköautojen hyväksi.