Suosikkiluokan rokkistara

25.1.2018 Ajankohtaista
Vaikka kaksivärinen. T-Rocin värityksen voi valita useista eri vaihtoehdoista.

Volkswagenin uusi T-Roc sekoittaa entisestään kuumana käyvää katumaasturisoppaa.

On oikeastaan pieni ihme, että yksi maailman suurimmista autonvalmistajista tuo vasta nyt oman mallinsa korkeammalla maavaralla varustettujen henkilöautojen suosikkiluokkaan. T-Rocin versiomallisto on hyvin monipuolinen, sillä sama auto taipuu etuvetoisesta perusautosta aina nelivetoiseen automaattiin.
T-Roc perustuu Volkswagenin MQB-modulaariseen alustarakenteeseen. Tiloiltaan se on Golfin kokoluokkaa, joka tietää kelpo oloja lähinnä neljän aikuisen ihmisen käyttöön. Etuistuimilla tilaa on riittämiin joka suuntaan. Takapenkillä tilanne on hyvä myös korkeussuunnassa, tosin reilumpaa jalkatilaa vaativan täytyy pyytää mahdollisesti istuimen siirtoa etupenkkiläiseltä. Parasta takaistuimella on kuitenkin reilu istuinkorkeus pääntilasta tinkimättä.
T-Rocin muotoilu ei edusta mitään mullistavaa, mutta poikkeaa silti merkin muusta linjasta hieman räväkämpään suuntaan. Melko pystyssä olevat maski ja tuulilasi luovat jykevyyttä ja ulkomuodoissa on aistittavissa muutenkin rokkipojan meininkiä. Kooltaan T-Roc sijoittuu merkin kokohierarkiassa Tiguanin alapuolelle, ollen noin 25 senttimetriä lyhempi.
Ulkoisesti suurin huomio kiinnittyy D-kirjaimen muotoisiin päiväajovaloihin, jotka hallitsevat maskin ja ajovalojen muodostaman leveän vaakalinjan ohella etunäkymää. Erikoista on se, että LED-toimiset päiväajovalot toimivat myös vilkkuina. Takaviistosta katsoen T-Roc on mielestäni parhaimmillaan: lokasuojan pullistukset jatkuvat yhtenäisenä takavalojen yli aina toiselle puolelle saakka. Urheilullista ilmettä tukevat myös puskurin alareunassa olevat yksityiskohdat, jotka näyttävät pakoputken päiltä.

Maukkaimmillaan. Takalokasuojien pullistukset jatkuvat takavalojen ja -luukun kautta toiselle puolelle.
Maukkaimmillaan. Takalokasuojien pullistukset jatkuvat takavalojen ja -luukun kautta toiselle puolelle.

Sisältä auton voi valita personointiosien avulla omaan makuun mieleiseksi. Korin väriset paneelit hallitsevat kojelautaa, keskikonsolia ja ovia. Nykytyylin mukaisesti erilaisia vaihtoehtoja on viljalti ja kieltämättä tämä suuntaus tuo väriä muuten toistensa kaltaisten uusien autojen maailmaan.
Kojelaudan keskellä on 6,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jonka tarkkuus on kohdallaan. Fiksuinta käytännön kannalta on kuitenkin pyöritettävän volyyminappulan paluu. Tämä on kirjaimellisesti osoitus siitä, että pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen.

Lisävarusteena on saatavilla 11,7” kokoinen digitaalimittaristo. Turvavarustelun osalta vakiona löytyy esimerkiksi ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä ja kaistallapitoavustin. Saatavilla on myös säädettävä alusta, aktiivinen vakionopeudensäädin ja ruuhka-avustin.
Moottori-, vaihteisto ja vetotapavalikoima osoittavat sen, mistä nykyaikaisessa automallissa on kysymys. T-Rocin sielu voi olla perheen nöyrä palvelija pienellä bensakoneella tai ihan yhtä hyvin vaativampiin olosuhteisiin tarkoitettu neliveto väkivahvalla dieselillä varustettuna.

40/60. Takaistuin kaatuu tarpeen mukaan osissa isomman tavaratilan saamiseksi käyttöön. Sisustuksen väriteema toistuu paneeleiden lisäksi myös istuimien kangaskuosissa.
40/60. Takaistuin kaatuu tarpeen mukaan osissa isomman tavaratilan saamiseksi käyttöön. Sisustuksen väriteema toistuu paneeleiden lisäksi myös istuimien kangaskuosissa.

Koeajoauton sydämenä oli yhden litran iskutilavuuden omaava kolmisylinterinen TSI-moottori 115 hevosvoiman turvin. Tasaisen vahvan vääntökäyrän ansiosta arjen eteneminen tapahtuu nöyrästi. Vain hieman arvokkaampi, sylinterien lepuutustekniikalla (ACT) varustettu nelisylinterinen 150 hummainen TSI, saattaa olla monelle se houkuttelevampi vaihtoehto. Malliston huipulla on niin diesel- kuin bensapuolellakin 190 hevosvoimainen vaihtoehto. Sähkö- tai kaasuversioita ei toistaiseksi ole saatavilla, kuten ei bensakoneista vaihtoehtoa suorakytkentälaatikolla. Sen aika tosin tulee hieman myöhemmin.
Ajamisen osalta T-Roc lunastaa ennakko-odotukset ja vähän ylikin. Ajonvakautusjärjestelmä sallii hienoisen liukumisen, kun autoa pöllyttää talvisella sivutiellä hieman reippaammin. Koeajoon auton luovuttaneen myyjän maininta käteen käyvästä ajettavuudesta ei ollut tällä kertaa mikään mainoslause. T-Roc on näppärä ja tukeva auto, joka ottaa crossovereiden markkinakakusta varmasti oman palansa.

Volkswagen T-Roc 1,0 Style

  • Hinta: 26 300 € (hinnat alk. 23 963 €)
  • Moottori: 999 cm3 (3-syl., bensiini, turboahdin, EURO 6)
  • Suurin teho: 115 hv/84,5 kW (5 000–5 500 rpm)
  • Max. vääntö: 200 Nm (2 000 – 3 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,1 s
  • Huippunopeus: 187 km/h
  • Kulutus: 4,5/6,1/5,1 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt :117 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0