Opelin uusien mallien esittelytahti on ollut viime aikoina kova. Nyt esitelty Grandland X on salamamerkin vastaus kovasti kilpailtuun luokkaan.
Automarkkinoilla crossoverit eli korkeammalla maavaralla varustetut, hieman maasturimaiset henkilöautot menestyvät vuodesta toiseen. Kun monissa muissa autoluokissa tuskaillaan tippuvia myyntilukuja vastaan, kasvaa katumaastureiden siivu kohisten. Nyt tähän Nissan Qashqain aloittaman kokoluokan paremmuudesta kilvoitteluun on ilmoittautunut mukaan myös Opel.
Grandland X on ominaisuuksien puolesta jo hyväksi havaittu auto, sillä se perustuu teknisesti Vuoden Autoksi valittuun Peugeot 3008:aan. Opelin ja PSA-yhtymän yhteistyökuvion hedelmä kypsyi jo ennen General Motorsin ja PSA-yhtymän välistä yrityskauppaa. Uutukaista ei saa nelivetoisena, kuten ei saa aiemmin esiteltyä Crossland X-malliakaan. Näin Mokka on ainoa saatavilla oleva Opelin nelivetoinen katumaasturi.
Grandland X:n ilme on merkin viimeaikaisten mallien mukainen niin sisältä kuin päältä. Kyse ei siis ole halvan näköisesti tehdystä kloonista, vaan täysin Opeliksi suunnitellusta autosta. Kori on nimittäin puhtaasti omanlaisensa. Samoin on asianlaita sisällä, kojelaudan ilmettä ja erittäin miellyttäviä ergonomiaistuimia myöten.
Voimanlähteinä on aluksi joko 1,2 litran bensa tai 1,6 litran diesel. Ne tarjoavat voimaa lähes yhtä paljon (120 hv ja 130 hv). Silti hiilidioksidipäästöt jäävät alle 120 g/km. Tämä näkyy tietysti myös alhaisena veron osuutena hinnoissa. Vaihteistoksi voi valita kumpaankin voimanlähteeseen niin manuaalin kuin automaatin. Koko voimalinja tulee kummankin polttoainevaihtoehdon ja vaihteiston osalta PSA:n puolelta.
Ajossa dieselin ja automaatin paketti toimii hyvin. Perinteistä momentinmuunnintekniikkaa oleva automaatti toimii hyvin pehmeästi. Mistään kuminauhamaisesta vedosta ei silti ole tietoakaan, vaan tarvittaessa veto on topakkaa.
Alustan ja ohjauksen osalta moitteen sijaa on hankala löytää. Tutustumisajon aikana vallinneen sateisen ja tuulisen syyssään metkut olisivat varmasti tuoneet heikkoudet esille, mutta puuskainen sivuttaistuulikaan ei auton ohjattavuuteen pysty.
Tilaa on tarjolla perhekäyttöön mukavasti, vaikkei mistään tilajätistä tämän kokoluokan auton osalta olekaan kysymys. Mallinimen suuruuteen viittaava sana tarkoittaa siten jotain muuta. Matkustamon tilat ovat monikäyttöisesti muokattavissa, mikä on tilankäytön kannalta lopulta kaikkein oleellisinta.
Turvatekniikaltaan uutukainen surffaa luonnollisesti aallonharjalla. Varsinaisia varustetasoja on kaksi, Enjoy ja Innovation. Vakiona löytyvät jo edullisemmasta Enjoysta lähtien oleelliset turvavarusteet, Innovation eroaa lähinnä kaistallapitoavustimen, hätäjarrutustoiminnon, kuljettajan vireystilan ja etutörmäyksen varoituksen suhteen. Innovationiin saa lisäksi Plus -paketin, joka tuo alle tuhannella eurolla
sivupeilien katvehälytyksen, 360 asteen kameran ja edistyneen pysäköintiavustimen. Paketin konkreettisin varuste ovat ergonomiset AGR-istuimet, joiden säätömahdollisuudet ovat hyvät.
Nelivedon puutetta paikkaa keskikyynärnojan edessä oleva IntelliGrip-valintakatkaisin. Sen avulla voi valita viisi erilaista ajotilaa alustan mukaan. Omat erikoistoimintonsa löytyvät muun muassa lumelle, mudalle ja hitaille nopeuksille. Opelin tapaan monia varusteita voi ruksata mukaan ilman paketteja, joka saattaa olla loppuhintaa vahdittaessa ratkaiseva tekijä. Mukavuusvarusteita on saatavilla vähintäänkin riittämiin ja syvällisemmät asiat ja säädot löytyvät 7” keskinäytön avulla. Kojelauta onkin nappuloiden osalta rauhoitettu melko hyvin.
Grandland X:n erikoisuus on korkeat ovet, jotka alkavat kynnyskotelon alareunasta asti. Ratkaisun ansiosta lahkeet eivät tahraannu autoon noustessa kuraan, mutta vastaavasti ovien alareunat on syytä pyyhkäistä silloin tällöin pesurilla puhtaaksi.
Opelin uusin malli on tasapainoinen auto. Sen ominaisuudet riittävät varmasti luokkansa kärkikaartiin, mutta kaupallisen menestyksen ratkaisevat lopulta ostajat. Kiihkeästi kilpailluilla markkinoilla kun mikään ei ole tänä päivänä enää itsestäänselvyys.
Opel Grandland X Innovation 1,6 CDTi Start/Stop A
- Hinta: 37 536 € (hinnat alk. 25 906 €)
- Moottori: 1 560 cm3 (4-syl. diesel, EURO 6))
- Suurin teho: 120 hv/88 kW (3 500 rpm)
- Max. vääntö: 300 Nm (1 750 rpm)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 12,2 s
- Huippunopeus: 185 km/h
- Kulutus: 4,0/4,9/4,3 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
- CO2-päästöt: 112 g/km (yhdistetty)