Luokkansa mittapuuna pidetty Golf sai uuden mallin myötä lisää varusteita ja edullisemmat hinnat.
Neljä vuotta sitten Vuoden Autoksi valittu seitsemännen sukupolven Golf uusiutuu nyt entistä ehommaksi. Tekniikkapuolella on tarjolla osin uutta, osin jo aiemmin tuttua. Päältäpäin Golfin uudistuksia ei äkkipoika edes huomaa. Muotoilumuutosten kohdalla ei valmistaja halua ottaa mitään riskejä, ja miksi pitäisi, kun Golf on yksi maailman myydyimmistä automalleista vuosi toisensa jälkeen.
Kosmeettisten sipistelyjen lisäksi valotekniikka on kokenut päivityksen. Tarjolla on lediä, eikä xenoneja saa enää edes rahalla. Perusmalleissa valot toimivat halogeenitekniikan turvin, mutta takalyhdyt loistavat kaikissa varustelutasoissa ledien voimalla.
Golf omaa luokassaan muutenkin lähes täydellisen paletin erilaisia voimanlähteitä. Tarjolla on bensiini-, diesel-, hybridi- ja sähköversion ohella myös kaasulla kulkeva malli. Koeajoautossa oleva litrainen TSI on konsernin tuoreimpia moottoreita. Ensimmäisen kerran kolmemukisen sai Golfiin muutama vuosi sitten. Keväällä tuotantoon tulee 1,4 litran TSI moottorin korvaaja, desiä suuremman iskutilavuuden omaava TSI Evo.
Koeajoauto edusti varustelultaan toiseksi alinta varustelutasoa eli Comfortlinea. Sanana perusauto tarkoittaa kuitenkin nykyään ihan toista, kuin mitä se tarkoitti joskus vuosia sitten: vakiona löytyy automaatti-ilmastointia, peruutuskameraa ja adaptiivista vakionopeudensäädintä. Turvallisuusvarusteista on mainittava koko mallistosta löytyvä hätäpysäytystoiminto. KPL
Kuljettajan paikalta katsoen kaikki on kunnossa. Matkustamossa on tehty pieniä fiksauksia ja esimerkiksi kummassakin etuovessa on pullokotelo 1,5 litran juomapulloille. Huomio kiinnittyy kuitenkin uusiksi viriteltyyn kojelautanäyttöön, Discover Mediaan. Tämä 8” kosketusnäyttö on ajanhengen mukaisesti koko ajoneuvon hermokeskus, johon voidaan synkata älypuhelin ja muut viihdelaitteet.
Kokonaisuus on paketoitu tyylikkäästi keskelle kojelautaa, tuuletussuulakkeiden alle, eikä omaksi patikseen sinne, minne se on saatu mahtumaan. Multimedialaitteisto toimii ulkoisten laitteiden kanssa Apple Carplayn ja Android Auton ohella myös Mirror Linkin avulla.
Paremman varustelun ohella uusien Golfien hinnat ovat laskeneet läpi malliston aina muutamasta satasesta jopa kahteen tuhanteen euroon saakka. Edullisimmillaan uuden Golfin saa karvan päälle 20 000 eurolla.
Litrainen moottori tarjoaa arkiseen ajoon voimaa riittävästi, tosin kuormattuna en päässyt suorituskykyä testaamaan. Polttoaineelle moottori tuntuu olevan myös pihi, sillä yhdistetty kulutus on alle viiden litran sataa kilometriä kohden. Dieselit menevät vielä litraa vähemmällä. Kolmisylinterinen voimanlähde värisee silmämääräisesti katsoen selkeästi. Hyvien värinäkumien ansiosta sitä ei kuitenkaan tunne sen kummemmin.
Ajamisen suhteen ei wolfsburgilaista pääse moittimaan. Syy, miksi Golf kuuluu luokkansa parhaimmistoon ajettavuuden osalta, löytynee modulaarisen pohjalevyrakenteen onnistumisesta. Taloudelliset panokset ovat olleet tässä kehitystyössä varsin mittavat. Luulenpa, että lausahdus ”rahalla saa ja hevosella pääsee”, pitää yhä vissisti paikkansa.
Uudistettu Golf osunee autoilevan yleisön pääsuoneen – jälleen kerran. Ajan tasalle päivitettynä resepti on tuttu ja turvallinen sekä toimiva.