Kovasti kilpailtuun suosikkiluokkaan asettuva uusi Peugeot on tasainen pakkaus
Katumaasturit ja crossoverit kasvattavat suosiotaan jatkuvasti. Suomen korjausvelasta kärsiville teille nämä reilummilla joustovaroilla varustetut autot istuvat enemmän kuin hyvin.
PSA-konserni on linjannut Peugeotin rooliksi olla selvästi linjoiltaan se gentlemanni, kun taas Citroen on selvästi erilainen. Suunnitelman mukaan piirustuslaudalta lähteneen 3008:n kohdalla lopputulos on kieltämättä hyvä. Linjoissa on tiettyä arvokkuutta, mutta silti myös tuoreutta. Erityisen näyttävät ovat takavalot, jotka näyttävät hämärän aikaan kuin leijonan raapaisemilta kynnen jäljiltä.
Sisällä ilmettä hallitsee massiivinen keskikonsoli ja merkille ominainen, pienikokoinen ohjauspyörä. Mittaristo on oma erillinen kokonaisuutensa näkökentän ja ratin välissä. Tämä kokonaisuus on ylhäältä ja alhaalta litistettyine ohjauspyörineen entistä parempi. Täysin digitaalisen mittariston ohella vieressä on iso näyttö keskellä kojelautaa, joten informaation puutteesta tämän auton kuljettaja ei ainakaan kärsi.
Kärsimyksestä ei voi myöskään puhua ajettavuuden ja melutason osalta. Hintalappuunsa nähden 3008 on suorastaan hyvä ajettava ja sisällä saa istua rauhassa. Soitinta ei tarvitse huudattaa ajomelun vuoksi, tosin se seuraa tarvittaessa automaattisesti ympäröivää melutasoa ja säätää auton äänimaailmaa sen mukaan.
Ajamiseen ja jousitusmukavuuteen vaikuttaa kulutuslukemien ohella konsernin modulaarisen perusrakenteen käyttö. Citroenin puolella pari vuotta sitten käyttöön otetun rakenteen ansiosta uusi malli on edeltäjäänsä raavaan miehen verran kevyempi.
Voimanlähteenä koeajoautossa oli 120 hevosvoimaa omaava diesel, jonka jatkeena on Aisinin valmistama automaattivaihteisto. Yhdistelmä toimii arkisessa ajossa mainiosti, sillä siihen ei tullut liiemmin kiinnitettyä edes huomiota. Edes kovemmasta vauhdista jarrutettaessa matalaan nopeuteen ja uudelleen survaistaessa kaasu pohjaan, laatikko toimi moitteetta.
Meno maistui parhaalta mutkaisella maalaistiellä, silloin mukava alusta pääsee paremmin oikeuksiinsa. Istuimet näyttivät ensivilkaisulta hieman levymäisiltä, mutta pakaralihakset eivät asiasta valittaneet ainakaan koeajolenkin aikana.
Uuden 3008 voimanlähteen voi valita neljän dieselin ja kahden bensakoneen väliltä. Automaatin saa vaihteistoksi pienintä ja toiseksi suuritehoisinta dieseliä lukuun ottamatta. Epäilemättä 130 hevosvoimainen PureTech tulee olemaan asiallisina pysyvien kulutus- ja päästölukemien ansiosta suosittu vaihtoehto. Nelivetoisena autoa ei ainakaan toistaiseksi saa. Onkin mielenkiintoista nähdä, tuleeko jokapyöräveto mahdolliseksi, mikäli hybriditekniikka otetaan jatkossa mukaan.
Mittariston näkymiä voidaan säädellä mielen mukaan. Auton järjestelmä tukee parhaiten iPhonea ja Mirrorlinkiä, mutta Android Auton pitäisi olla pian myös pelissä mukana. Varusteita toiseksi korkeimmassa Allure- varustetasossa riittää. LED-ajovalot automatiikalla ja aktiivinen kaistavahti ovat näistä tärkeimmät. Jo perustasossa eli Accessissa on esimerkiksi liikennemerkkien tunnistus, kuljettajan vireystilan valvonta ja 8” kosketusnäyttö. Accessin ja Alluren välissä on vielä kolmas A eli Active. Malliston huipulla on GT, jossa on muun muassa navigointi, älyavain ja sähkötoiminen takaluukku jalkapyyhkäisyllä ylvään sisustuksen lisäksi.
Käytännön kannalta hyvänä jippona voidaan pitää auton pohjaan päin kääntyviä ovien alareunoja, joiden ansiosta kynnykset ja sitä kautta lahkeet pysyvät puhtaina. Lasikatto on plussakelin puolella oiva varuste, mutta talviaikaan tekee mieli ajaa sähkötoimisesti verhoilu suojaksi, ettei hartioiden välissä sijaitseva paise tulehdu entistä pahemmin.
Uusi Peugeot 3008 on luokkansa kärkeä ominaisuuksiltaan. Varsinkin ajettavuus ja alhainen melutaso jättivät muistiin selvän jäljen. Siksi ei ole ihme, jos tätä mallia myydään enemmänkin.
Peugeot 3008 Allure BlueHDi 120 aut.
- Hinta: 37 100 € (hinnat alk. 23 702,25 €)
- Moottori: 1 560 cm³ (4-syl. diesel, EURO 6)
- Suurin teho: 120 hv/88 kW (3.500 rpm)
- Max. vääntö: 300 Nm (1.750 rpm)
- Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,6 s
- Huippunopeus: 185 km/h
- Kulutus: 3,9/4,7/4,2 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
- CO2 –päästöt: 108 g/km (yhdistetty)