Muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen Toyotan uusi pakettiauto vastaa nykyhuutoon myös ominaisuuksiltaan.
Uusi Proace kuuluu globaalin autojätin Euroopan siipeen sanan varsinaisessa merkityksessä. Nykyajan henkeen sopivasti samaan autoon perustuvaa tuotetta myydään myös Citroënin ja Peugeotin merkeillä varustettuna. Uusi tuote on autonvalmistajien yhteinen voimanponnistus. Käytännössä auto on lähes tyystin PSA-konsernin käsialaa.
Toyotan pitkät perinteet tavara-automyynnistä ovat vielä suomalaisten mielissä, vaikka pari vuotta onkin ollut hiljaisempaa. Proacen väistynyt malli perustui myös samaan yhteistyöhön, mutta kesken malli-iän alkuun lähtenyt yhteistyö ei lähtenyt koskaan kunnolla käyntiin. Sen vuoksi odotusarvo on nyt korkealla.
Hiacen kultavuosiin nähden nykyiset pakut ovat mukavia automerkistä riippumatta. Uusi Proace on suoraa jatkumoa tähän kehitykseen. Työkalumaisesta ympäristöstä ei ole tietoakaan, vaan matka taittuu mukavissa merkeissä. Puolinahkainen kuljettajan istuin tosin saisi siirtyä kiskoillaan taaemmaksi, jottei ison miehen ajoasento muodostu liian pystyksi. Tähän on maahantuojan mukaan tulossa muutos, sillä jatkossa valittavissa on syvemmäksi muotoiltu väliseinä.
Ajo-ominaisuuksiltaan Proace kuuluu markkinoiden kärkipäähän. Ajofiilistä voisi kutsua sanoilla mukava ja helppo. Ohjaustunto on tarkka ja auto etenee maantieajossa ilman suurempaa ohjaamista. Vastaavasti taajama-ajossa sujuvan vaihteensiirron kanssa on helppo toimia. Lyhyen mutta pystyn etuylityksen kanssa ajaminen vaatii ainakin henkilöautokuljettajilta hieman totuttelua. Keulan jyhkeää olemusta sisältä katsoen korostaa vielä massiivisen oloinen kojelauta.
Valinta Proacen kohdalla tehdään ensin kolmesta koripituudesta (4,6 m – 4,95m – 5,3 m), joista piskuisimman eli Compactin akseliväli on lyhyempi kuin kahden pidemmän version. L1 ja L2 mallit eroavat toi toisistaan peräylityksen pituuden perusteella. Tavaratilan korkeus on sama kaikissa vaihtoehdoissa. Liukuoven saa halutessaan auton kummallekin sivulle.
Moottorivaihtoehtoja on kaikkiaan neljä, haarukassa 95–180 hevosvoimaa. Jo 120 hevosta kuljettavat ainakin tyhjää autoa ripeästi. Erikoiselta kuulostava seikka on se, että toiseksi tehokkaimman eli 150 hevosvoimaisen yhdistetty päästölukema on pienempi kuin tehottomimmissa moottorivaihtoehdoissa. Tankkausaukko löytyy kuljettajan kyljeltä kahdelle eri aineelle: takalokasuojan kaaressa on tankkausaukko ja heti kuljettajan oven takana on se harvemmin tankattava tavara eli AdBlue.
Koeajoautossa oli soittimena perusversio. Mieleen tulee heti, että pakettiautossa olisi hyvä olla isonäyttöinen multimediasoitin, jossa olisi myös peruutuskameratoiminto. Mutta ei hätää, paremmin varustelluista malleista löytyvät isonäyttöinen soitin sekä monet muut turva- ja mukavuusvarusteet. Turvallisuus-, tyylikkyys- ja mukavuuspainotteiset paketit on valittavissa joko yhdessä tai erikseen, kunkin ostajan valinnan mukaisesti.
Toyotan uuden pakettiauton kohdalla puhutaan todennäköisesti myös hyvästä menestyksestä. Se kuinka kansa ottaa uuden Proacen vastaan, nähdään seuraavan vuoden aikana. Kaikki mahdollisuudet menestykseen ovat olemassa. Asia ei ainakaan jääne kiinni tuotteesta ja kokeneesta myyntiorganisaatiosta.
Toyota Proace L1H1 2,0 D 120
- Hinta: 33 947,22 € (hinnat alk. 26 899,43 €)
- Moottori: 1 997 cm³ (4-syl. diesel)
- Suurin teho: 122 hv/90 kW (4 000 rpm)
- Max. vääntö: 340 Nm (2 000 rpm)
- Kulutus: 5,3 l/100 km (yhdistetty)
- Kantavuus: 1 200–1 400 kg
- Tavaratilan tilavuus: 4,6 m³ (L1H1)
- CO2 -päästöt: 139 g/km (yhdistetty)