Ajo-opetus seuraa aikaansa

18.8.2016 Auto & Kone
Kuva: Liikenneturva.

Autoilu muuttaa muotoaan ja ajokortin hankkiminen ei ole enää itsestäänselvyys.

Autokouluissa kerrotaan, että ajokorttia suorittamaan tulevat henkilöt eivät välttämättä ole koskaan ennen olleet auton ratissa. Muutamia kymmeniä vuosia sitten ajoneuvoja kokeiltiin pelloilla ja jääradoilla, joten auton käsittely oli tuttua.

– Nykyään ei ole niin paljon tilaisuuksia kokeilla autolla ajoa. Toisaalta se on hyvä asia, pääsee aloittamaan niin sanotusti puhtaalta pöydältä, eikä ole syntynyt vääriä tottumuksia. Toisaalta taas on mukavaa, kun auton käsittely on hallinnassa, Mikkelin Autokoulun liikenneopettaja Seppo Viljakainen toteaa.

Ajokortin suorittaminen ei ole enää selvää. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuttaessa autoa tarvitaan luonnollisesti enemmän kuin esimerkiksi Helsingissä.

– Joukkoliikennettä käytetään kasvavassa määrin, joten autolle ei ole Etelä-Suomessa välttämättä niin suurta tarvetta, Viljakainen miettii.

Ajokortin voi toki hankkia myöhemmälläkin iällä, kun siihen koetaan olevan tarvetta.

– Tällä hetkellä vanhempia ajo-oppilaita ei ole ollut paljon. Jokin aika sitten erityisesti leskirouvat suorittivat paljon ajokortteja, kun piti päästä liikkumaan esimerkiksi mökille, Suur-Savon Autokoulun liikenneopettaja Olli Hämäläinen kertoo.

Nyt reserviin jää paljon nuoria, joille voi tulla myöhemmin tarve hankkia ajokortti.

– Tulevaisuudesta on hankala sanoa. Voihan se olla, että mennään tavallaan taaksepäin ja ajokortteja aletaan suorittaa enemmänkin keski-ikäisenä, Viljakainen puolestaan pohtii.

Seppo Viljakainen muistuttaa turvallisuudesta liikenteessä, ykkösjuttu on turvavyö. Muutkin ajamiseen vaikuttavat säädöt ratista ja penkistä on laitettava kuntoon ennen liikkeelle lähtöä.
Seppo Viljakainen muistuttaa turvallisuudesta liikenteessä, ykkösjuttu on turvavyö. Muutkin ajamiseen vaikuttavat säädöt ratista ja penkistä on laitettava kuntoon ennen liikkeelle lähtöä.

Liikennekulttuuriin on myös vaikuttanut tietotekniikka, niin hyvässä kuin pahassa.

– Ennen liikennettä seurattiin ja katseltiin maisemia. Nyt nuorisolla on niin paljon aktiviteettia, kuten tabletit ja älypuhelimet, etteivät he ehdi seurata ympäristöä, Hannun Liikennekoulun liikenneopettaja Hannu Salmikunnas toteaa.

Kehitys on kuitenkin mahdollistanut ajo-opetuksen teoriaosion etänä.

– Oppilas voi seurata opetusta tietokoneelta tai kännykästä ja osallistua samalla tavalla kuin ollessaan fyysisesti paikalla. Toki suositeltavaa on, että ollaan täällä paikan päällä. Tämä kuitenkin madaltaa kustannuksia, jos oppilas asuu kaukana, kolmella paikkakunnalla autokoulua pyörittävä Salmikunnas kertoo.

Vaikka tietokoneiden kanssa touhutaan paljon ja ne ovat vieneet myös ajokoulutusta eteenpäin, myös perinteinen kirja on säilyttänyt asemansa.

– Meidän oppilaat ainakin pääsääntöisesti valitsevat kirjan. Tarjolla on tietenkin myös sähköinen versio, Hämäläinen kertoo.

Ajokoulutus jaetaan nykyään kolmeen eri vaiheeseen, jotka ovat perusvaihe, palautejakso sekä syventävä vaihe. Perusvaiheen voi suorittaa opetusluvalla, jolloin opettajana toimii perheenjäsen tai tuttava. Muut vaiheet suoritetaan autokoulussa.

– Opetusluvalla ajettaessa opettajan täytyisi aina muistaa sitoutua asiaan. Se on kuitenkin oma tai läheisen lapsi, joka autoa ajaa. Täytyy perehtyä asiaan ja muistaa olla siirtämättä omia virheitä eteenpäin, Viljakainen muistuttaa.

– Liikenteessä on tehty valtava työ 70-luvulta alkaen ja liikenneonnettomuuksien määrä on tipahtanut. Toivottavasti emme ota askelia taaksepäin, Hämäläinen puolestaan miettii.

– Jos ajattelee kustannuksia, niin esimerkiksi jos sinulla on ajokortti 50 vuotta, hinnaksi tulee 0,10 euroa päivässä. Suuremman säästön tekisi, jos esimerkiksi leikkaisi hiukset itse.

Kaiken kaikkiaan autokouluista kerrotaan nuorten autoilijoiden olevan hyvää ainesta.

– Oppilaat oppivat tänä päivänä hyvin. Tottai kai itsekin on oppinut vuosien myötä, kuinka ketäkin pitää opettaa, Mikkelin ajokoulutuskeskuksen liikenneopettaja Mervi Kaipainen kertoo.

Hänen mukaansa oppilaita täytyy ohjata niin, että pieniäkin mokia sattuu mahdollisimman vähän. Silloin tulee tunne ajamisen helppoudesta ja oppiminen nopeutuu. Mopokorttiin vaadittava käsittely- ja teoriakoe ovat lisänneet nuorten tietoisuutta ja parantaneet turvallisuutta.

– Onnettomuudet ovat tilastollisesti vähentyneet ja kyllähän sen näkee omin silmin liikenteessä. Ennen mopoilijoilla ei ollut hallussa esimerkiksi väistämissääntöjä vaan mentiin mistä mahtui, Suur-Savon autokoulun Hämäläinen toteaa.

Mopokortin omaavat tietävät siis jo kuinka liikenteessä toimitaan ja autolla liikkuminen helpottuu. Turvallisuuteen, niin omaan kuin muidenkin, on kuitenkin kiinnitettävä huomioita, liikkui liikenteessä millä kulkuneuvolla tahansa.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0