Automatkapelit ovat yhteistä ajanvietettä

7.7.2016 Vapaa-aika
Keltainen auto –pelissä bongataan matkan aikana keltaisia autoja. Aina sellaisen nähdessä saa yhden pisteen. Keltaisesta avoautosta, kuplavolkkarista tai rättisitikasta saa aina kaksi pistettä. Näillä autoilla saa jo seitsemän pistettä.

Kesä on matkailun aikaa, jolloin perheen kesken tehdään pitkiäkin automatkoja. Mutta miten matka-ajan saa hyvin kulumaan?

Matkailu on mukavaa ja jännittävääkin, kun matkakohteena on uusi ja entuudestaan tuntematon paikka. Mikään ei ole kuitenkaan tienpäällä rasittavampaa, kuin takapenkillä ikävystyneet pikkumatkustajat. Milloin ollaan perillä? Koska me syödään? Voidaanko pysähtyä? Minua pissattaa… Matkalla voi iskeä tylsyys, ellei ajanvietteeksi ole jotain mukavaa tekemistä.

Jos automatkalla ei ole mukana tabletteja tai muita elektronisia pelilaitteita, niin pienten tenavien kanssa voi pelata ikivanhoja automatkapelejä, joita pelattiin myös ennen kännykkäaikaa. Tässä muutama esimerkki, jolla ajan saa hyvin kulumaan ja perillä ollaan ennen kuin huomataankaan.

1. Tarinan kertominen

Yksi matkustajista aloittaa tarinan tai sadun kertomisen, jota toinen pelaaja jatkaa siitä mihin se jäi. Peli jatkuu näin vuorollaan ja tarina muuttuu jokaisen pelaajan kohdalla. Jos peliä pelataan isommalla porukalla, niin viimeinen vuorossa oleva lopettaa tarinan. Kun autossa matkustaa pienempi ryhmä niin peli loppuu, kun joku päättää keksiä sille hyvän lopun.

2. Laulaminen

Tuttuja lauluja voivat hoilata yhdessä niin takapenkkiläiset, kuin kuljettaja ja ”vänkärikin”. Lauluja lauletaan niin pitkään, kuin mieleen vain muistuu ja matka sujuu huomaamatta. Laulujen lurituksia voi veisata myös ”suohonlaulannassa”, jossa kappaleiden nimi tai alku alkavat tietyllä alkukirjaimella.

3. Laulun nimeäminen

Tässä pelissä yksi matkustaja lähtee hyräilemään jotain laulua ja toiset yrittävät tunnistaa ja muistaa sen nimen mahdollisimman nopeasti.

4. Tavukilpailu

Tässä pelissä mietitään vuorollaan sanoja, jossa rimmaavat sanojen alku- ja lopputavut. Tavukilpailussa viimeisimmän sanan lopputavu aloittaa aina seuraavan sanan, kuten esimerkiksi: ruusu, susi, sinappi, piha, hame… ja niin edelleen.

5. Vastaan tulevien autojen laskeminen

Tässä pelissä jokainen matkustaja valitsee itselle oman värin, jonka perusteella tarkkaillaan vastaan tulevia autoja. Aina, kun oman värinen auto tulee vastaan, niin saa yhden pisteen. Peliä voi pelata niin kauan, kuin huvittaa, vaikka perille pääsyyn asti tai sitten ottaa kellolla aikaa. Kuka kerää eniten punaisia tai keltaisia autoja on voittaja.

6. Kaupunkien nimeäminen

Kun takapenkillä istuu murrosikäisiä teinejä kännyköineen ja nettiyhteyksineen, niin ajanvietteen kanssa tuskin on suuria ongelmia. Toisaalta pitkä ajomatka on perheen yhteistä aikaa, joten ehkä ainakin vanhemmat kaipaavat seurustelua lastensa kanssa. Jos puhelimesta on vaikea luopua, niin kännykällä voi pelata yhdessä myös ikivanhan leikin mukaan.

Tässä pelissä jokainen osallistuja voi miettiä esimerkiksi L-kirjaimella alkavia kaupunkien nimiä ja kuka niitä eniten omalla puhelimella muistiin kirjoittaa, on voittaja. Kirjaimia vaihdellen ajatusleikkiä voi pelata etunimien, hedelmien ja eläintenkin parissa.

+1
1
+1
5
+1
0
+1
1
+1
0