Kiinteistöhuolto Brahen isäntä vaihtui

Terho Pistool ja Matti Räisänen solmivat yrityskaupat toukokuun viimeisenä päivä.

Matti Räisäsen perustama Kiinteistöhuolto Brahe Ky vaihtoi kesäkuun alussa omistajaa, kun Terho Pistoolin omistama MHS-palvelut osti sen liiketoiminnan.

Räisäsen päätti luopua vuonna 2011 perustetun yrityksen omistuksesta sairastuttuaan vakavasti 2,5 vuotta sitten. Vaikka miehellä on tällä hetkellä sairauden taistelua vastaan terveen paperit, hän katsoi viisaammaksi siirtää toimiva yritys toisen huomaan.

– Tärkeintä on hoitaa jäljellä olevaa terveyttä ja antaa kerrankin aikaa itselle, vaimolle ja kissalle, Räisänen toteaa.

Keskustelu yrityskaupasta alkoi viime vuoden marraskuussa ja tuli huippuunsa keväällä, kun Pistool päätti ostaa yritystoiminnan.

– Ei yritystoimintaa voi elää eteenpäin puolen vuoden periodilla ja varsinkaan, kun pitäisi tehdä uusia investointejakin. Terho on tähän vahvasti sitoutunut ja hän haluaa kehittää yritystä.

– Haluamme, että Ristiinassa ja Suomenniemellä on myös jatkossa laadukasta kiinteistönhoitoa. Meillä on vahva konekanta, joka mahdollistaa myös koneurakoinnit, Pistool sanoo.

Kiinteistöhuolto Brahe jää Ristiinaan aputoiminimenä, joten yrityksen tuttu brändi valkoisine autoineen ja koneineen säilyy edelleen samana. Ristiinassa kiinteistönhoidosta vastaa Jukka Lahtinen ja henkilökunta siirtyy vanhoina työntekijöinä Pistoolin palvelukseen.

– Entiset puhelinnumerot säilyvät ja asiakkaat löytävät palvelut edelleen helposti. Asiakkaat eivät välttämättä edes huomaa muutosta, Pistool toteaa.

Kaksikko sanoo miettineensä yhdessä yrityksen tulevaisuutta. Räisänen pysyy taustalla niin sanottuna tutorina, sillä hän tuntee parhaiten entisen asiakaskuntansa. Aalan ammattilaiset toteavatkin, että kaupunkialueeseen verrattuna kiinteistönhoito on maalla aivan toisenlaista.

– Siellä kiinteistönhoidolla pitää olla kasvot. Se on tärkeää, sillä asiakkaalle tulee siitä luottamus ja turvallisuus, Räisänen toteaa.

Vuokra-asunnoissa asunnossa asuvista osa haluaa sellaisia palveluja, jotka eivät varsinaisesti kuulu sopimukseen.

– Esimerkiksi lavuaarin vaihtaminen on asiakkaalle samalla sosiaalinen tapahtuma, jonka yhteydessä juodaan kahvit ja jutellaan asioista. Ei sen tarvitse olla kuin pieni hetki, viisi tai kymmenen minuuttia. Se kuvaa sitä, ettei kahvipöydässä istu vastakkain yrittäjä ja asiakas, vaan siinä kohdataan henkilöinä, kaksikko päättää.

+1
3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0