Renaultin mallistossa oli vuosia ison sedanin mentävä aukko. Nyt tämän paikan ottaa puhtaalta pöydältä suunniteltu Talisman.
On paljon puhuttu C-segmentin autojen suosion hiipumisesta. Näin on vuosien varrella toki käynytkin, sillä automarkkinoiden suuntaus on ollut pienempiin malleihin päin. Isommilla autoilla on kuitenkin valmistajilleen myös mentaalista merkitystä, sillä ne kääntävät katseita ja esiintyvät niin pienempien kuin isompien poikien puheissa.
Ja Talisman kääntää todellakin päitä. Muotoilua voi hyvällä omalla tunnolla sanoa onnistuneeksi. Uusimman tulokkaan myötä koko mallistossa on nyt sama muotokieli. Ison Renaultin linjat ovat urheilulliset mutta samalla arvokkaan oloiset. Reilut lokasuojan pullistukset ja korkea vyötärölinja sekä ahnaan näköinen keula pistävät ensimmäisenä silmiin.
Tekniikkapuoli tarjoaa niin paljon erilaisia asioita, että äkkiseltään iskee ähky. Multi-Sense järjestelmän avulla kuljettaja voi valita auton toimintaympäristön viiden eri vaihtoehdon välillä, joista yksi on itsesäädettävä. Renault ei ole yksin tässä liikenteessä, vaan kilpakumppaneiltakin löytyy asetuksia, jotka vaikuttavat moottorin, automaattivaihteiston ja ohjauksen toimintaan. Uusimmassa ranskalaisessa voidaan lisäksi vaikuttaa näyttöjen, sisävalaistuksen ja kuljettajan hierovan istuimen toimintaan sekä moottorin äänimaailmaan. Valmistajan mukaan tavoitteena on saada autolle monta eri luonnetta yhdellä napin painalluksella.
Kilpailijoihinsa verrattuna Talisman repii eroa nelipyöräohjauksen avulla. Tämä 4Control-järjestelmä saa auton kaupunkiajossa ketterämmäksi kääntämällä takarenkaita etupyöriin nähden eri suuntaan, kun taas suuremmissa nopeuksissa kaikki pyörät ohjautuvat samaan suuntaan. Lisää ajo-ominaisuuksia nostattaa elektronisesti ohjattu iskunvaimennus.
Koeajoautona toimi 130 hevosvoimaisella dieselillä kehräävä malli, jota ei tuoda kuitenkaan Suomeen. Saatavilla ovat 110 ja 160 hevosvoimaiset vaihtoehdot, joista jälkimmäisessä on turboahtimia kaksin kappalein. Bensamoottoreita on saatavilla kahta eri tehoa, 150 ja 200 hevosvoimaiset vaihtoehdot. Talisman on pääosin varustettu automaattivaihteistolla, ainoastaan pienimmän dieselin saa manuaalilla.
Koeajoauton 130 hevosvoimaa liikuttavat isoa sedania hyvin, lievää miinusta moottoripuolelta tulee joutokäynnillä matkustamoon kantautuvasta kevyestä värinästä. Myös tehopiikki tuntuu reilummassa kiihdytyksessä selvänä potkuna. Suomessa myydyin malliversio lienee pienempi diesel, joka on pihi polttoaineelle. Sen yhdistetty kulutus on vain 3,7 litraa sadalle.
Tiloiltaan auto on reilun kokoinen. Kuljettajan ympäristö tuntuu hyvältä ja hierontatoiminnolla varustetut istuimet ovat mukavuuspainotteiset, mutta silti sopivan napakat. Takaistuimella on tilaa hyvin sekä syvyys- että pituussuunnassa, joskin istumakorkeus on hieman matala. Tavaratila on 608 litran vetoinen ja muodoltaan huomattavan syvä pituussuunnassa. Pohjakantta nostamalla varapyöräkotelon paikalla on tarjolla reilusti lisätilaa. Isompaa kuljetustarvetta omaavan kannattaa odotella ensi kuussa maahan saapuvaa farkkuversio Sport Toureria, jonka tavaratila saadaan muokattua liki 1,7 m³ vetoiseksi.
Nykyautoissa keskikonsolia hallitsee kosketusnäyttö. Talismanissa näyttö on kuin tablet-tietokone olisi käännetty pystyasentoon. Itse järjestelmä kantaa nimeä R-Link 2. Kuvakkeet voidaan muokata haluttuun järjestykseen ja tutut suosikkisovellukset on ladattavissa kuin kotikoneella konsanaan. Järjestelmän avulla voidaan säätää istuimien ja taustapeilien säätöjä. Nämä voidaan tallettaa eri käyttäjäprofiileihin ja kun kuljettaja vaihtuu, niin valitaan vain halutut asetukset ja ajoympäristön säädöt ovat siinä.
Ajossa Renault on mukava, siitä ei pääse mihinkään. Ohjaustunto on täsmällinen ja alusta on viritetty leppoisaksi, jopa pehmeäksi. Talisman etenee maantiellä rauhallisesti ja pitkällä akselivälillä (2.808 mm) on iso osuus tähän asiaan. Vain se jäi harmittamaan, kun koeajoauto ei sisältänyt nelipyöräohjausta. Näin ollen tätä ominaisuutta en päässyt kokeilemaan lainkaan.
Käytännössä hyvä varuste on esimerkiksi jalanheilautuksella avautuva tavaratilan kansi. Avainkortin avulla autoon kulkeminen ja poistuminen on helppoa, lukituksesta ei tarvitse juuri huolehtia. Musiikista saa nauttia Bosen valmistaman audiojärjestelmän myötä peräti 13 kaiuttimen välityksellä.
Sanomattakin on selvää, että turvavarustelu on kattava. Renault Laguna sai aikoinaan ensimmäisenä autona EuroNCAP- törmäystestissä viisi tähteä. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii yli 30 km/h nopeuksissa. Tämä on hyvä muistaa varsinkin silloin, kun vauhti tippuu suuremmasta nopeudesta alaspäin. Kaista-avustimen antama varoitusääni kuuluu tehostettuna matkustamossa, mikäli ajolinja leikkaa sivuviivan.
Vaikka Talismanin ominaisuudet ovat jopa enemmän kuin kohdallaan, ei merkin ison sedanin taival tauon jälkeen tule olemaan helppo. Aktiivisia kilpakumppaneita riittää, mutta onneksi tyyliä ja tekniikkaa löytyy. Lisäksi neljän vuoden tai 100.000 kilometrin takuu vahvistaa monen isoa Renaultia mielivän ajatuksia.
Renault Talisman DCI 130 EDC-aut Intens Launch Edition
- Hinta: 38.590 € (hinnat alk. 28.690 €)
- Moottori: 1.598 cm³ (4-syl. diesel, yht. paineruiskutus, turbo)
- Suurin teho: 130 hv/96 kW (4.000 rpm)
- Max. vääntö: 320 Nm (1.750 rpm)
- Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,4 s
- Huippunopeus: 205 km/h
- Kulutus: 3,5/3,9/4,5 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2 –päästöt: 102 g/km (yhdistetty)