Uusi E-sarjan Mercedes näyttää suuntaa monin tavoin.
Suomen eniten istuttu takapenkki lienee Mercedes-Benzin hallussa. Nyt taksi-luokan ikoni, E-sarja, uusiutui täysin. Jos tähtikeulia on pidetty tähän asti Premium-luokan kilpailijoitaan vanhoillisempana, niin viimeistään nyt tuo käsitys joutaa romukoppaan.
Vaikka ulkomuodot muistuttavat isoveli-ässää, niin piirteissä on myös paljon samaa kuin luokkaa pienemmässä C:ssä. Uusi E näyttää edeltäjäänsä verrattuna selkeästi sirommalta ja samalla urheilullisemmalta. Ulkomuodoissa on myös ripaus aikoinaan maailman kauneimmaksi autoksi äänestetyn CLS-mallin coupemaisia linjoja.
Tekniikkapuolella uusi malli tuo ostajilleen tarjolle todellisen tekniikkaähkyn. Tarjolla on liki autonomista menoa, sillä auto osaa ohittaa lähes itsenäisesti. Tämä aktiivinen kaistanavustin on jo saatavilla merkin kotimarkkinoilla Saksassa. Myös pysäköiminen on mahdollista älypuhelimeen saatavan applikaation avulla auton ulkopuolelta.
Sisältä E on yhtä aikaa avaran sekä urheilullisen oloinen. Kojelaudan ilmeessä on jotain samaa kuin 50-luvun kulttiautossa SL:ssä. Pystyt mittarit ja pyöreät tuuletuslaitteen suulakkeet ovat todisteita tästä. Koeajoautossa mittariston yhteydessä oli suuri keskinäyttö ja erilliset mittarit, mutta saatavilla on myös yksissä karmeissa oleva leveä näyttö, joka sisältää myös mittariston.
Auton media- ja tietojärjestelmän käyttö onnistuu vanhan tutun Comand-pyörän avulla tai sitten lisävarusteena saatavilla olevan kosketusalustan kautta. Itse pidän ainakin ajon aikana säätöpyörää kätevämpänä. Valikon takaa voi liittyä nettiin, säätää auton asetuksia ja vaihtaa sisätiloja komeasti kiertävien LED-valojen väriä koko sateenkaaren kirjolta sopivaksi. Tämä valaistus luo pimeän aikaan varsin näyttävän kokonaisuuden, eikä sisustuksen laatua ja materiaaleja pääse muutenkaan moittimaan.
Turvavarusteista ja niiden toiminnoista voisi kirjoittaa lisää vaikka kaksi aukeamaa. Pre-Safe Impulse Side-toiminto suojaa etuistuimilla matkustavia väistämättömän sivutörmäyksen uhatessa. Systeemi ohjaa silmänräpäyksessä istuimen ulkoreunassa sijaitsevia ilmatyynyjä. Samalla matkustajia siirretään istuimien avulla auton keskiosaan päin kauemmaksi ovista.
Upeasti soivan viihdejärjestelmän kautta voidaan antaa myös turvallisuuteen liittyvä äänimerkki. Kun vaara uhkaa, niin kaiuttimien kautta tuotetaan lyhyt ja kovaääninen melusignaali. Sen avulla voidaan laukaista sisäkorvan refleksi: lopputuloksena on luonnonmukaisesti paremmin suojattu korva kovilta ääniltä.
Etuistuimet ovat voimakkaasti muotoillut ja saksalaiseen tapaan kovahkot. Tilaa on takapenkilläkin hyvin, eikä kaartuva kattolinja verota pääntilaa. Tämä lienee ammattiautoilijoiden mieleen. Tavaratilan lastausaukko ei ole kovin suuri, mutta itse kontti tarjoaa lisätilaa pohjalevyn alla olevan reiluhkon syvennyksen ansiosta.
Ajamisessa huomio kiinnittyy väistämättä erittäin alhaiseen melutasoon. Jos Mercedekset ovat aina olleet hiljaisia, niin nyt lyödään luokan ennätykset uusiksi, jos kuuloni vähänkään toimii kuten aiemmin. Tuulensuhinoita ei ole ja sisälle kantautuu vain pientä ääntä renkaista, mutta vain pientä.
Jousitukseksi voi valita kaikilla kulmilla vaikuttavan monikammioilmajousitetun Air Body Controlin. Sen avulla voidaan kasvattaa myös maavaraa mökkitielle suunnattaessa. Koeajoautossa oli perinteisempi jousitus, jolloin ajomoodin säätö tarkoittaa käytännössä moottorin, vaihteiston ja ohjauksen muutoksia. Näistä eri asetuksista osuvin eteläsavolaisille teille oli ehdottomasti Comfort, joka tarjoaa mukavuutta olematta silti mikään lulla.
Moottorit edustavat täysin uutta suunnittelua. Merkin kielellä moottorin koodi on OM654, joka on edeltäjä OM651-moottoria pienempi iskutilavuudeltaan. Tuo OM on muuten lyhenne sanoista ”Oil Motor”, joka Mersun kielellä tarkoittaa dieselillä toimivaa moottoria. Mercedes on pahimpien kilpakumppaniensa tavoin päätynyt puolen litran sylinterikokoon. Kokonaan kevytmetallista valmistetun moottorin iskutilavuus on kaksi litraa, ja se antaa yhden ahtimen turvin 143 kilowatin huipputehon. Mukaan tulevat myöhemmin myös 110 ja 170 kW:n versiot. Merkille pantavaa aiempaan moottoriin verrattuna on se, että uusi voimanlähde on varustettu yhdellä ahtimella entiseen kahden ahtimen taktiikan sijaan.
Kulutus- ja suorituskykyarvot ovat isolle autolle jopa mairittelevat. Samalta näyttää dieselmoottorien kehitys: kun Mercedes toi ensimmäisen henkilöautodieselinsä markkinoille 80 vuotta sitten, oli moottorin litrateho 13,4 kW. Nyt tuo lukema on 73,3 kW eli ominaisteho on noussut yli viisinkertaiseksi kun polttoaineenkulutus on pienentynyt lähes kolme kertaa pienemmäksi. Nämä luvut kuvaavat hyvin sitä, mitä tietokoneen tarkalla moottorinohjauksella ja ahtamisella on ajan saatossa saatu aikaan.
Moottorin jatkeena oleva 9-vaihteinen automaatti antaa pehmeän sinetin koko voimalinjan toimivuudelle. Uusi ”Emppu” on saatavana aluksi porrasperäisenä, farmari on tulossa mukaan myöhemmin. Nelivetoisen version aika on näillä näkymin ensi vuoden puolella.
Mercedes-Benz E 220 d A Premium Business
- Hinta: 62.219,52 € (hinnat alk. 52.932,03 €)
- Moottori: 1.950 cm³ (4-syl. diesel, yht. paineruiskutus, turbo)
- Suurin teho: 194 hv/143 kW (3.800 rpm)
- Max. vääntö: 400 Nm (1.600–2.800 rpm)
- Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7,3 s
- Huippunopeus: 240 km/h
- Kulutus: 3,9 l/100 km (yhdistetty)
- CO2 -päästöt: 102 g/km (yhdistetty)