Kilpailu premium-merkkien kesken kaikista kilpaillummassa segmentissä on armottoman kovaa. Uusi A4 nostaa rimaa yhä ylemmäs.
Täysin uusi Audi A4 näyttää äkkiä katsottuna hyvin samanlaiselta kuin edeltävän sukupolven malli. Tarkemmin silmäiltäessä totuus alkaa paljastua: uusi A4 on tyylikkäämpi ja jotenkin sirompi. Sama linja jatkuu myös sisällä, kojelautaa hallitsee nykytyyliin näyttö ja koko auton leveydellä virnistävä tuuletusritilä.
Kuljettajan katseen vangitsee suomalaisen yrityksen osaamista esittelevä virtuaalinen mittaristo. Kysymyksessä on itseasiassa 12,3” värinäyttö, jota ohjataan monitoimiohjauspyörästä yllättävän pienellä nappulamäärällä. Näyttöä voi muokata monella tapaa ja väistämättä tulee mieleen ajatus, että miksi tämä mittarikeksintö on vasta nyt kansan ulottuvilla? Tammikuisten käyttökokemusten mukaan näyttö toimi hyvin kovallakin pakkasella.
Audin tapaan myöskään keskinäyttöä ei ohjata koskettelemalla, vaan kaikki hoituu säätöpyörän ja painikkeiden avulla. Hallintalaitteiden tyyli on nykyisissä premium-autoissa selkeä: kaikki usein käytettävät toiminnot ovat helposti saatavilla ja harvemmin tarvittavat löytyvät mutkan takaa valikoista. Esimerkiksi soittimen äänenvoimakkuuden säätö ja mykistys onnistuu helpoimmin keskikonsolissa sijaitsevan kiertokytkimen avulla. Tämä on hyvä asia kaiken nykyisen tietoähkyn seassa.
Ajaminen on aina ollut se osa-alue, jossa Audi on loistanut. Yksi syy on merkin jo 35 vuoden kokemus nelivetoisista autoista. Alla ollut auto oli Quattro ja A4:n kohdalla puhutaan siitä oikeasta, jatkuvatoimisesta nelivedosta. Kuljettaja voi valita mieleisen ajotilan viiden eri vaihtoehdon välillä.
Taloudelliseen ajoon tarkoitettu Efficiency laskee matka-ajossa kierrokset todella alas, kun comfort painottuu mukavuuteen. Sport asetuksen yhteydessä voi ottaa ajonvakautuksen pois päältä, eikä tätä asiaa voinut olla kokeilematta. Voin sanoa, että jokainen voi tuntea itsensä hetkeksi paremmaksikin kuljettajaksi, sillä niin hyvin A4 käyttäytyy lumisilla ränneillä.
Maantiellä auto on hiljainen, oikeastaan erittäin hiljainen. Sisälle kantautuu moottoria kuormitettaessa ääntä, mutta syy tähän on yksinkertainen: äänimaailmasta puuttuu rengas- ja ilmavirran aiheuttama melu lähes tykkänään. Oma osansa asiaan lienee vielä koeajoautossa olleilla äänieristelaseilla, jotka sisältyvät muuten vakiona Comfort-varustepakettiin.
Erilaisia ajamista ja turvallisuutta edistäviä järjestelmiä on vähintäänkin riittävästi. Lisävarusteena saa taloudellisuusavustimen, joka auttaa ajamaan ennakoivasti ja mahdollistaa valmistajan mukaan jopa 10 % alhaisemman polttoaineenkulutuksen. Adaptiivinen vakionopeussäädin sisältää ruuhka-avustimen, jonka ansiosta ajaminen on rennompaa, sillä avustin ohjaa autoa osittain aina 65 km/h saakka.
Oiva varuste on Matrix LED –ajovalot. Land of Quattro Sport Edition –varustetasossa ne ovat vakiona. Automatiikka hoitaa kuljettajan puolesta valojen vaihdon, tai itseasiassa himmennyksen, kohtaavan liikenteen osalta. Tunnelma on joka tapauksessa vähintään valoisa, sillä ledit luovat valoa paljon myös auton sivuille.
Suomeen tuotavat autot ovat melkoisen kattavasti varusteltuja, oli sitten kysymyksessä etuveto- tai nelivetomalli. Jo etuvetoisten Business-varustelu pitää sisällään monta toiminnallista ja herkullista asiaa.
Moottoreiden osalta nelivetoisen version heppoisin voimanlähde tuottaa 190 hevosvoimaa. Silloin sylintereitä on neljä ja polttoaineena diesel. Saatavana on myös kuutosdiesel, jonka voimareservi on peräti 272 hevosvoimaa. Ainoa bensamoottori, 2,0 TFSI, tuottaa sekin kunnioitettavat 252 hevosta.
Kaksilitraisen dieselin jatkeena oleva S tronic toimii hyvin pehmeästi. Nopeaa sekä manuaalisempaa vaihtamista voi harjoittaa ratin yhteydessä olevista painikkeista. Ajossa voimanlähde tuntuu nöyrälle ja erilaisten ajoasetusten ansiosta autolla on monta luonnetta. Polttoaineenkulutus on aisoissa, sillä yhdistetyksi kulutukseksi luvataan 4,4 litraa sataa kilometriä kohden. Vaikka moottori on mallisarjan pienin, niin silti se antaa autolle kiitettävän suorituskyvyn.
Uusi A4 on auto, jonka ajettavuutta on paha mennä moittimaan. Mikään tilaihme auto ei ole, mutta siksi se ei ole tarkoitettukaan. Premium-auton tehtävä on viehättää muilla ominaisuuksilla, jonka voi kokea lopulta vain ajamalla.
Audi A4 2,0 TDI quattro S tronic
- Hinta: 46.854,07 € (hinnat alk. 37.190,89 €)
- Moottori: 1.968 cm³ (4-syl. diesel, Common Rail yht. paineruiskutus, turbo)
- Suurin teho: 190 hv/140 kW (3.800 – 4.200 rpm)
- Max. vääntö: 400 Nm (1.750 – 3.000 rpm)
- Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,2 s
- Huippunopeus: 235 km/h
- Kulutus: 4,0/4,4/5,1 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2 –päästöt: 114 g/km (yhdistetty)