”Pakkanen on paras myyntimies”

22.1.2016 Auto & Kone
Lämpöä kehiin. Misran Automekaanikko Perttu Karjalainen asensi polttoainekäyttöistä lisälämmitintä asiakkaan autoon.

Pitkä kylmä jakso sai ajoneuvojen heikot kohdat esille. Autoalalla on paiskittu töitä kellosta välittämättä.

Arjen sujuminen pakkasessa aiheuttaa enemmän työtä. Autoja ei turhaan käynnistellä, mutta töihin ja asioille on päästävä. Linja-autoilla ja takseilla on ollut kova kysyntä. Pakkanen näkyy selvästi matkustajamäärien nousuna. Tämän asian huomasi myös Joutsan ja Hirvensalmen suunnalta Mikkeliin linjaliikennettä harjoittava liikennöitsijä Veijo Pulkka.

– Yhtään vuoroa ei ole peruttu pakkasten takia ja vain yhden auton kohdalla oli ensimmäisenä kovana pakkasaamuna käynnistysongelmia.

Pulkka tietää kokemuksesta, että yli -30 asteen tulee ongelmia vastaan enemmänkin. Polttoaine alkaa jähmettyä ja sähkölaitteet ovat kovilla.

– Itse lämmitän rakennuslämmittimellä akkua, polttoainetta ja öljypohjaa jonkun aikaa ennen käynnistystä, Pulkka paljastaa.

Pitkän linjan varaosakauppias Jussi Hyvärinen Pitkäjärven Auto-Osilta kertoo pakkasen olevan paras myyntimies.

– Akut, moottorilämmittimet ja polttoaineiden lisäaineet menevät kuin kuumille kiville.

Hyvärinen muistuttaa, että kova pakkasjakso näkyy autokorjaamoissa pitkälle loppukesään saakka. Kaikki alustan osat ovat kovilla pakkasilla ajettaessa. Iskunvaimentimet ja ohjausnivelet ottavat helposti siipeensä ja tulevat lopullisesti tiensä päähän vasta kuukausien kuluttua. Nämä vauriot huomataan yleensä vasta huollossa tai katsastuksessa.

Autosähköliike Misralla on vaihdettu akkuja ja korjattu lämmittimiä päivää venyttäen. Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Mikkelissä ja Varkaudessa vaikuttavan ketjun kaikissa pisteissä on ollut sama meno.

– Tietyt akut ja lämmittimet yksinkertaisesti loppuivat kesken, kertoo Misra Groupin osakas Mika Kirjavainen.

Kirjavaisen mukaan pakkaset kaksinkertaistavat myynnin tavanomaiseen talvikuukauteen nähden.

– Enemmänkin saisi kauppaa tehtyä, mutta henkilöstöresurssit loppuvat yksinkertaisesti kesken.

Lataamalla varmistat

Pakkasjakson aikana kovimmalle joutuu auton akku. Lyhyttä matkaa ajaessa akku ei ehdi latautua, sillä huippupakkasilla akku ei ota virtaa vastaan kuten kesäkelillä. Mika Kirjavainen ei myöskään allekirjoita väitettä akkujen laadun heikkenemisestä.

– Ehkä kehitys kaikin osin ei ole pysynyt vaatimustason mukaisena. Ennen autot vain eivät kuluttaneet virtaa kuin murto-osan nykyisiin nähden, niin akutkaan eivät joutuneet koville.

Varsinkin polttoainekäyttöisen lisälämmittimen pauhatessa tulisi muistaa, että autolla olisi ajettava vähintään yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä. Toinen tapa on asentaa autoon ylläpitolaturi. Laittamalla pistotulpan seinään illalla takaat varman startin aamuksi.

Heikkokuntoisen akun kanssa ei kuitenkaan kannata pelleillä.

– Jos akku tyhjentyy kerrankin ilman selvää syytä, on se ensimmäinen merkki heikkokuntoisesta akusta, Kirjavainen täsmentää.

Akun kuntoa on kotikonstein hankala ottaa selville. Lisälämmittimen käyttö on akun kannalta armotonta, eikä tavanomainen käynnistysakku tahdo jaksaa toimia kuin muutaman vuoden. Säästö tulee tässä kohtaa investoimalla akkuhankintaan enemmän, mieliharmista ja hinauslaskuista puhumattakaan.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0