Luksuskyytiä korealaisittain — Kia Optima 1,7 CRDi ISG Business Premium DCT A/T

22.1.2016 Auto & Kone
Muodollisesti pätevä. Optima halkoo ilmeisen hyvin tuulta, siitä kielii omaa tarinaansa takaosan pienet alipainealueet, jotka näkyvät kuvassa lumisina kohtina.

Korealaisen Kian vastine perinteisille premium-merkeille on Amerikalle maistuvan Optiman uusi sukupolvi.

Äkkiä katsottuna Optima näyttää liki samalta autolta kuin edeltävä malli. Tarkemmin tutustuttaessa alkavat uudistukset hahmottua paremmin. Keula ja peräosa näyttävät erilaisilta ja sisältä kojelauta on laitettu uusiksi. Korin mitat kielivät myös muutoksista, sillä uusi, jo neljäs sukupolvi, on kolme senttiä pidempi ja leveämpi kuin väistynyt malli.

Tiloiltaan Optima oli jo aiemmin kelpo peli, ja pari lisäsenttiä akselivälissä ei tee ainakaan hallaa. Takapenkillä istuvien pääntila on pitkällä matkustajalla hieman kortilla, sillä katto kaartuu coupémaisesti. Mutta ehkä juuri nuo muodot ovat Optiman suurin valtti, ulkokuori on sporttisuutta uhkuva ja sivusilhuetti eroaa massasta edukseen. Joka tapauksessa kysymyksessä on reilun kokoinen auto.

Mallisto täydentyy myöhemmin syksyllä farkulla, joka sattuu tunnetusti suomalaisten makuun. Samoin tekevät varusteet, joita Optimassa on vähintäänkin riittävästi. Koeajossa ollut Business Premium pitää sisällään kaikki modernimmat ajoa edistävät keksinnöt. Kaista-avustin ohjaa auton pysymään tiellä, vaikka kuljettaja hetkeksi nuokkuisikin. Vielä tammikuun hyisessä ja talvisessa kelissäkin auton sensorit haistoivat missä kaistaviivat ovat, ja ratti kääntyi itsekseen tarvittaessa.

www_IMG_0054
Jotain tuttua. Kojalaudan ilmeessä on paljon samaa kuin saksalaisissa premium-autoissa.

Vaalean ja tumman voimakas kontrasti sisustuksessa tuo ylellisen vaikutelman, vaikka materiaalit eivät mitenkään kersku. Kaukoidän ajoneuvoista huokuu yleensä muutama asia ylitse muiden: ne ovat hieman muovisia, mutta kaikenlainen tekninen toimivuus ja kestävyys ovat omalla tasolla. Tätä fiilistä tukevat myös lukemattomat luotettavuustutkimukset.

Ajossa Optima pärjää, kunhan ensin saa säädettyä hyvin varustellun istuimen mieleisekseen. Keskialueen ohjastuntuma antaa luokan terävimmälle kärjelle hieman periksi. Vastavuoroisesti moottorin sivistynyt käyntiääni on jotain sellaista, mitä moni muu autonvalmistaja voisi opiskella. Pitkän akselivälin myötä auto on mukava ajaa tien päällä.

Valmistaja on panostanut korin materiaaleihin ja korikehikko on entistä jäykempi. Myös melutaso on aiempaa alhaisempi. Maantieajossa sisälle kantautui lähinnä nastarenkaista kantautuvaa rengasääntä. Tuulensuhinat ja voimalinjan antamat äänet ovat vaimeita, vaikka armottomassa pakkasessa luulisi kuuluvan kaikki äänet oikein korostettuna. Optima on hyvin viimeistelty auto, sillä pikkukitinät loistavat poissaolollaan.

Koeajoauton dieselin jatkeena oli 7-portainen automaattivaihteisto. Ratin yhteydessä olevista valitsimista pykäliä voi vaihtaa manuaalisesti nykytyylin mukaisesti. Liukkaalla nopeasti lähdettäessä automaattivaihteisto hieman niiaa, kun veto katkeaa liian jyrkästi. Muuten kaksoiskytkintekniikalla toteutettu laatikko pelaa hienosti.

www_IMG_0065
Puoliympyrä. Ajovalot kiertyvät lähes täysin auton kylkiin. Kaikki on konehuoneessa siistissä järjestyksessä.

Tienpäällä Optima kulkee 1,7 litran dieselin turvin riittävästi. Kahden litran bensiinimoottori tarjoaa huipputehoa enemmän, mutta silloin dieselin antama vääntö jää pois. Sivusuunnassa sisätilat tuntuvat autoa leveämmiltä, sillä ovipahvit on muotoiltu koveriksi.

Runsaasta varustelusta johtuen Optimassa riittää nappuloita vaikka muille jakaa. Business Premium sisältää esimerkiksi automaattisen taskupysäköintijärjestelmän, kaukovaloautomatiikan ja avaimettoman järjestelmän. Mielenkiintoinen varuste on myös langaton matkapuhelimen lataus.

Uusi Optima on kieltämättä näyttävän näköinen auto. Hyvä varustelu, pitkä takuu, tekninen luotettavuus ja ominaisuuksiin nähden linjassa oleva hankintahinta ovat tämän auton valttikortit. Kun kulutus, ja sitä myötä myös päästöt, on puristettu mukavan alhaisiksi, luulisi yritysautoilijoidenkin jo heräävän.

Kia Optima 1,7 CRDi ISG Business Premium DCT A/T

  • Hinta: 38.020,90 € (hinnat alk. 29.646,88 €)
  • Moottori: 1.685 cm³ (4-syl. diesel, turbo)
  • Suurin teho: 141 hv/104 kW (4.000 rpm)
  • Max. vääntö: 340 Nm (1.750 – 2.500 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s
  • Huippunopeus: 203 km/h
  • Kulutus: 4,1/4,4/5,1 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 116 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0