Sähköbensamaasturi — Toyota RAV4 2,5 Hybrid FWD Active

22.1.2016 Auto & Kone
Vähemmän haikua. Hybriditekniikka mahdollistaa alhaisen kulutuksen ja reilut voimavarat reilun kokoiselle autolle.

Luokkansa esi-isänä tunnettu auto sai pellin alle hybridivoimaa.

Toyotalle hybriditekniikka on tuttua jo viime vuosituhannen puolelta. Samoin on RAV4:n laita, sillä sen ensimmäinen versio esiteltiin jo vuonna 1994 alle neljän metrin pituisena pätkämaasturina.

Sittemmin RAV4 on kasvanut alkuperäisestä luokastaan ulos jo aikapäiviä sitten. Viime keväänä rapakon takana pidetyssä autonäyttelyssä esitelty facelift perustuu vuonna 2013 esiteltyyn malliin. Päivityksen ansiosta ilme on aiempaa tuimempi. Mielenkiintoisin osa-alue löytyy kuitenkin etukannen alta, vai pitäisikö sanoa myös taka-akselin seutuvilta, jossa sijaitsee 204 kennoinen nikkeli-metalli hybridiakku.

Konsernin kirkkainta kilpeä kantavasta Lexuksesta tuttu tekniikka on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla Toyotan merkillä varustetussa SUVissa. Sen sijaan Toyotan perheautomalleissa hybridi on nykyään tarjolla lähes kaikkiin syömähammasmalleihin.

Hybridin mukavimmat puolet ovat ehdottomasti äänettömyys ja muhkeat voimavarat polttoainetaloudellisuuden ohella. Käytännössä polttomoottori käynnistyy ajoon lähtiessä, jos käynnistyy. Tämä ei johdu kylmästä kelistä, vaan siitä yksinkertaisesta syystä, että lähes äänetön sähkömoottori pärjää varsinkin kaupunkiajossa pitkän pätkän akustoon varatun energian avulla.

Älä koske. Oranssi väri tarkoittaa terveydelle hupaa korkeaa jännitettä.
Älä koske. Oranssi väri tarkoittaa terveydelle hupaa korkeaa jännitettä.

Koeajon aikana vallitsi niin kylmä keli (-31°C), että sähkökäyntiä ei juuri tapahtunut. Jos jollakin on ollut ennakkoluuloja hybridiauton toimivuudesta pakkasessa, niin voin kertoa, että se on melkoisen turhaa. Eniten itseäni yllätti se, kuinka nopeasti auto saavutti paukkupakkasilla polttomoottorin osalta oikean käyntilämpötilan.

Voimapaketti koostuu kahdesta voimanlähteestä, 2,5 litran Atkinsonin työkiertoon perustuvasta bensiinimoottorista ja sähkömoottorista. Ne tarjoavat yhdessä peräti 197 hevosvoiman tehon kulutuksen ollessa kaupunkiajossakin alle 5 l/100 km. Nämä tiedot koskevat etuvetomallia.

Keväällä Suomeen saapuu myös nelivetoinen hybridi. Siinä on taka-akselille asennettu oma 50 kW:n tehoinen sähkömoottori. Sen avulla saadaan lisää vääntöä kumikinttuihin ja 1.650 kilon vetokyky. Monista Toyotan henkilöhybridimalleista poiketen saa RAV4:ään asentaa vetokoukun. Mitään hurjan painavaa ei kuitenkaan passaa nykiä, sillä valmistaja ilmoittaa vetokyvyksi alhaisimmillaan 800 kiloa.

Valittavana on kolme eri ajomoodia, EV, Eco ja Sport. Ensin mainittu vie autoa pelkän sähkön avulla, keskimmäinen arjessa nuukasti ja viimeisessä vaihtoehdossa mennään eikä meinata. Ja tarvittaessa voimavaroja toden totta löytyykin, kuten teholukemat osoittavat. Hybridimalli on paitsi dieseliä ja bensiiniä rivakampi, niin myös taloudellisempi dieselin maantiekulutusta lukuun ottamatta.

Pieni patti. Akuston huomaa tavaratilan etureunan pienenä pattina. Samassa yhteydessä on myös kannellinen pikkutavaroille sopiva säilytyslokero.
Pieni patti. Akuston huomaa tavaratilan etureunan pienenä pattina. Samassa yhteydessä on myös kannellinen pikkutavaroille sopiva säilytyslokero.

RAV4 on varustettu perinteisellä kahvamallin käsijarrulla nykyisestä sähköisestä tyylistä poiketen. Ajonestot pois päältä kytkien on autoa talvikelissä mukava pyöritellä. Alusta toimii hyvin ja kiiteltyjä ajo-ominaisuuksia ei pääse moittimaan. Auto on toyotamaisen helppo ajaa, mutta samalla myös tanakka.

Keskinäytön osalta auto puhuu suomea, mutta mittarinäytön osalta turvaudutaan englantiin. Koeajoautossa oli Active Plus & Safety Sense – paketti, joka sisältää mediakeskuksen navigoinnilla, kuolleen kulman varoittimen, peruutusvahdin ja pysäköintitutkat eteen sekä taakse ja kaukovaloautomatiikan. Myös jalankulkijan ja liikennemerkkien tunnistukset, kaistavahti ja adaptiivinen vakionopeussäädin löytyvät listalta. Varusteista voisi kirjoittaa helposti vaikka kuinka paljon, mutta luonnollisesti kaiken informaation löytää perusvarustetason autoa lukuun ottamatta ison kojelaudassa olevan kosketusnäytön takaa.

Takuu on merkille ominaiseen tapaan pitkä. Hybriditekniikan kuluvalle osalle, akustolle, valmistaja lupaa 10 vuoden tai 350.000 kilometrin takuun, joka edellyttää kerran vuodessa merkkiliikkeen tarkastusta. Mielenkiintoista on puolestaan se, että rapakon takana RAV4:ää on valmistettu myös puhtaana sähköautona. Pienen tuotantoerän voimalinjatekniikasta vastasi sähköautoistaan tunnettu Tesla.

Uusi RAV4 on Toyotalle luonnollinen jatkumo. Lexuksissa ja Toyotan henkilöautomalleissa hyväksi havaittu hybriditekniikka pääsee esiintymään edukseen kohta koko mallistossa.

Toyota RAV4 2,5 Hybrid FWD Active

  • Hinta: 43.204,54 € (hinnat alk. 32.239 €)
  • Moottorit:
    • Bensiinimoottori; 2.494 cm³ (4-syl. 16-ventt. DOHC, VVT-i, polttoaineen monipistesuihkutus)
    • Kestomagneetti synkronimoottori
  • Suurin yhteisteho: 197 hv/145 kW (4.000 rpm)
  • Sähkömoottorin max. vääntö: 270 Nm
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,3 s
  • Huippunopeus: 180 km/h
  • Kulutus: 4,9/4,9/4,9 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 115 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0