Suosikkiluokan pakan sekoittaja — Opel Astra 1,4 Innovation Turbo ecoFLEX Start/Stop

11.11.2015 Auto & Kone
Sirompi. Edelliseen sukupolveen nähden uusi Astra on laihdutettu onnistuneesti.

Opelin tärkein malli uusiutui täysin. Markkinoille hyökätään hintaan nähden muhkean varustelun kautta.

Perinteisen saksalaismerkin ote automarkkinoista on voimistunut. Uusia malleja pukkaa vauhdilla markkinoille ja viestinnässä on terävä ote. Silti Astran merkitys tulee olemaan merkille, jos ei nyt ihan kohtalokas, niin ainakin erittäin suuri. Perinteitä menestykseen riittää, mutta mitkä ovat eväät nyt?

Vuosikausia on totuttu siihen, että automallit kasvavat sukupolvi toisensa jälkeen. Astran kohdalla tilanne on toinen: viisi senttiä pituussuunnasta, noin 2,5 senttiä korkeudesta ja akseliväliltään kaksi senttiä kutistunut auto on silti takajalkatiloiltaan suurempi. Tähän on päästy uudelleen suunnitellun takaistuimen avulla. Pienempien mittojen ohella Astra on käynyt läpi myös melkoisen dieetin, sillä painoa on jopa 200 kiloa aiempaa vähemmän. Tilaa on tarjolla ihan kelvosti, vaikka luokan suurin Astra ei ole. Takakontissa tilanne on sama, mutta käytettävän tilan muoto on selkeä.

Muodoiltaan auto on piirretty nykytyyliin sekä pyöreyttä että särmiä hyväksikäyttäen. Jännä yksityiskohta on kelluva katto, joka tarkoittaa ikkunavyöhykkeen mustan linjan pyörähtämistä A-pilarista toisen puolen A-pilariin saakka. Astran muodoissa on monta tuttua piirrettä, jotka ovat käytännössä tuulitunnelin sanelemia. Silti se on selkeästi nykytyylin mukainen Opel.

Siisti. Sisustuksen viimeistelyä ei pääse moittimaan.
Siisti. Sisustuksen viimeistelyä ei pääse moittimaan.

Merkki on pitkään mainostanut saksalaista insinööriosaamistaan. Laatuvaikutelma on kohentunut ja sen aistii viimeistään istumalla kuljettajan paikalle. Mainospuheet premium-luokasta eivät ole katteettomia, varsinkaan mikäli sisustuksen osalta on ruksattu laadukkaampi vaihtoehto.

Ajossa Astra on kelpo kumppani. Koeajoauton pellin alla vaikutti uusi täysalumiininen 1,4 litran bensaturbo. Polttoaineen suorasuihkutuksella varustettu moottori kehittää mukavasti voimaa, joskin aivan kierrosalueen alapäässä vääntö tuntuu hiukan kuminauhamaiselle. Tosin huippuvääntö, 235 Nm, on saatavilla jo 2.000 kierroksesta lähtien. Mikään heiveröinen menijä Astra ei tällä moottorilla siten ole.

Kierroksilla auto liikkuu rivakasti. Tien päällä huomio kiinnittyy eniten miellyttävän tuntuiseen melutasoon. Se oli kitkarenkailla vähintäänkin aisoissa. Ainoastaan soratiellä ajaessa kuului takapyöräkoteloista kivien kopinaa. Syynä ovat kovamuoviset sisälokasuojat kosteutta keräävien huopamaisten lokareiden sijaan. Sen minkä melutasossa häviää, niin tulevaisuudessa korin kestävyydessä voittaa.

Monin tavoin. Jopa konepeiton etureunasta on otettu materiaalia pois painoa säästäen.
Monin tavoin. Jopa konepeiton etureunasta on otettu materiaalia pois painoa säästäen.

Bensakoneista 1,4 litrainen on saatavana myös 125 hevosvoiman versiona. Malliston tehokuningas tulee tarjolle ensi keväänä, kun 200 hv:n 1,6 Ecotec Turbo saapuu markkinoille. Pienin bensakone on litran iskutilavuuden omaava kolmisylinterinen. Dieseleitä on tarjolla kaksi tehoversiota 1,6 litran lohkosta. Vaihteistoja on tarjolla kahta eri automaattia ja manuaali. Automaatin saa jo pienimmän bensakoneen yhteyteen.

Astrassa kelpaa oleilla. Opelin istuimet ovat aina olleet ryhdikkäitä, mutta nyt merkki on heittäytynyt suorastaan hurjaksi varustetykityksessään. Lisävarusteena oleviin AGR-istuimiin saa kahdeksan suunnan säädön ja ilmastoinnin ohella kuljettajan puolelle hierontatoiminnon.

Hallintalaitteet on jaoteltu loogisesti ja toimintojen keskiössä ovat mittariston ja kojelaudan keskellä olevat näytöt. Ne muodostavat toimivan kahden näytön taktiikan, joiden infosisällön voi muokata mieleisekseen kulloisenkin tilanteen mukaan. Kätevä yksityiskohta on älypuhelimelle tarkoitettu oma kolo kojelaudan alaosassa. Viihdejärjestelmä toimii nykytyyliin aukottomasti vasta oman puhelimen kautta, kun tutut sovellukset ovat keskinäytön kautta käytettävissä.

Opel tuo OnStar-palvelun pian markkinoille. Se tarkoittaa yhteyttä yhden painalluksen takaa päivystäjään, jolta saa tietoa matkan varrella sijaitsevista palveluista tai reittivalinnoista. Myös teknisen häiriön kohdalla on saatavilla apua. Mahdollisessa varkaustilanteessa palvelun avulla saadaan auto paikannettua ja pitkäkyntisen matkanteko jää siihen.

Ympäri auton. Terävä pokkaus kiertää koko auton. Kelluva katto keventää vaikutelmaa.
Ympäri auton. Terävä pokkaus kiertää koko auton. Kelluva katto keventää vaikutelmaa.

Tuulilasissa on taustapeilin yhteydessä iso koteloitu alue täynnä tekniikkaa. Siinä sijaitsee myös etukamera, jota kautta toimii liikennemerkkien tunnistus ja kaistavahti. Pakkasaamuna autolla lähteminen oli mukavaa tehokkaan tuntuisten rattilämmittimen ja istuinlämmittimen ansiosta, mutta tuulilasista täytyy muistaa raaputtaa huurre pois tämän tekniikkamöykyn kohdalta. Näin taataan avustimien toiminta heti aamusta. Kaistavahti toimi hyvin ajon aikana myös katkoviivasta, joka ei ole itsestäänselvyys kaikille automerkeille.

Varsinainen älyvaruste on LED Matrix –ajovalot. Toiminnon avulla ajovaloista himmennetään vastaantulevien ja edessä ajavien kohdalta keila pois käytöstä. Valoja ei siten tarvitse vaihtaa lainkaan pitkien ja lyhyiden välillä. Jujuna tässä ei kuitenkaan ole pelkästään vaivattomuus, vaan hyvä valaistus myös sivuille. Myöskään valojen vaihdon kohdalla olevaa pimeää hetkeä ei ole lainkaan. Järjestelmä toimi syksyn säkkipimeässä hyvin. Ainoastaan kerran valokeilassa ollut isokokoinen liikenneopaste sai järjestelmän heijastamalla huijatuksi.

Törmäysvaroittimen huomaa pomminvarmasti. Kuuluva äänimerkki ja mittariston näyttöön tuleva varoitus saa kuljettajan hiljentämään vauhtia. Aktiivisten turvavarustelujen ansiosta autoilu tuntuu entistä miellyttävämmältä ja ennen kaikkea turvallisemmalta jo perheautoluokassa.

Opelin suosituin malli on uudistunut fiksusti. Kun erilaiset, lähinnä kalliimpien hintaluokkien autoista tutut varusteet on vielä järkevästi hinnoiteltu, voi uudelle Astralle povata hyvää tulevaisuutta ilman isompia ennustajan lahjoja.

Opel Astra 1,4 Innovation Turbo ecoFLEX Start/Stop

  • Hinta: 24.517,70 € (hinnat alk. 21.264,11 €)
  • Moottori: 1399 cm3 (4-syl., 4-ventt./syl., turbo, bensiinin suorasuihkutus)
  • Suurin teho: 150 hv/110 kW (5.000 – 5.600 rpm)
  • Max. vääntö: 230 Nm (2.000 – 4.000 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 8,5 s
  • Huippunopeus: 215 km/h
  • Kulutus: /4,9/ l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 114-117 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0