Perheauto voi olla nykyään urheiluauto, eikä vain pelkästään urheilullinen auto. Ärrä-Golfin kohdalla useamman kuljettajan kantti loppuu aiemmin kuin auton voimavarat.
Saksalaismerkki on muokannut syömähammasmallistaan melkoisen määrän erilaisia versioita. Malliston huipulla viilettää nelivetoinen, tasan 300 hevosvoiman voimavarat omaava Golf R. Samaan aikaan, kuluvan vuoden keväällä, esiteltiin niin ikään nelivetoinen ja korkeammalla maavaralla varustettu Alltrack sekä urheilullisesti maustettu etuvetoinen diesel, GTD.
Ärrän yhteydessä on turha puhua peräkontin litroista tai takaistuimen korkeudesta. Ne kestävät varmasti vertailun lähes kaikkiin saman voimavaran omaaviin autoihin, varsinkin tässä hintaluokassa. Halpa auto R-Golf ei tietenkään ole, mutta mikä 300 hevosvoimainen nelivetoinen race-henkinen auto on?
Nelisylinterisen, kaksilitraisen ja 150 hevosvoiman litratehon omaavan voimanlähteen luonne on lähes uskomaton. Huippuväännön (380 Nm) tuotto onnistuu 1.800 – 5.500 r/min välillä, joka on kunnioitettava suoritus. Auto toimii arkisessa ajossa kuin säyseä kultainen noutaja seurakoirana. Kaasua isommin annosteltaessa luonne on kuin nälkäisellä vahtikoiralla. Käytännössä omalle menotyylille sopiva luonne valitaan viidestä eri ajomoodista.
Kaksi senttiä matalampi alusta ja kevyesti urheilulliset somisteet tekevät autosta suhteellisen huomaamattoman ajoneuvon. Sisältä urheilullisen leiman luovat muhkeasti muotoillut istuimet ja tumman puhuva sisustus mustaa kattoa myöten. Tällä autolla jos millä voi fiilistellä erilaisissa maailmoissa, eikä naapuri välttämättä edes hoksaa mistä on kysymys. Se taitaa olla itseasiassa oleellinen osa koko R-Golfin ideaa.
Suomeen tuotava Golf R on aina koriltaan farkku ja vaihteistona on DSG-suorakytkentälaatikko. Lähes kymmenen vuotta sitten esiteltyyn ensimmäiseen versioon nähden on downsizing iskenyt huolella: iskutilavuudesta ja sylinterien määrästä on kadonnut kolmannes pois. Voimaa on silti tarjolla samanmoisesti, mutta pienemmällä kulutuksella.
Isän rataraaseriksi ärrä muuttuu ajomoodia vaihtamalla ja ruuvaamalla pitävämmät renkaat alle. Kaikki elektroniset ajoa avustavat järjestelmät saa tarvittaessa kytkettyä pois päältä. Launch controlin avulla lähtö onnistuu kuin kilpa-autolla ja rattivaihtimien avulla onnistuvat vaihtamiset ja moottorijarrutukset. Mutta arjen nopeassa etenemisessä vaihteita rapläämällä menettää vain aikaa. Niin nopeasti suorakytkentävaihteisto toimii.
Nopeusrajoitusten puitteissa ei voinut auton voimavaroja ihmeemmin testata, mutta jyvälle pääsi hyvin. Valtatien rampissa auto lähti kaasulla ja pienellä ratin liikkeellä nättiin luistoon, jossa ainoa miinus tuli alla olleista kitkarenkaista. Elektroniset avustimet pitivät auton ”isoveljen” hanskassa. Vaikka ärrä paukuttaa täyskaasukiihdytyksessä todella miehekkäästi ja äänimaailma on muutenkin viritetty urheilullisen kumeaksi, niin silti nopeus tahtoo helposti karata liian suureksi.
Nelivedon ansiosta eteneminen on vakaata ja todellisuuden taju nopeuden suhteen sumenee. Osaavissa käsissä auto on varsinainen peto menemään. On helppoa kuvitella olevansa astetta parempi kuljettaja, kun tekniikka pitää huolta kuljettajan virheistä. Silti ne kuuluisat fysiikan lait toimivat kuten ennenkin. Uskon silti henkisen kantin useimmissa tapauksissa loppuvan ennemmin kesken kuin voiman ja ajo-ominaisuuksien. Sen verran raju auto ärrä vaan on.
Volkswagen Golf R Variant
- Hinta: 59.412,86 € (hinnat alk. 57.468,42 €)
- Moottori: 2,0 (4-syl., 4-ventt./syl., turbo, bensiinin suorasuihkutus)
- Suurin teho: 300 hv/221 kW (5.500 – 6.200 rpm)
- Max. vääntö: 380 Nm (1.800 – 5.500 rpm)
- Kiihtyvyys: 0-100 km/h 5,1 s
- Huippunopeus: 250 km/h
- Kulutus: 6,0/7,0/8,6 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2 –päästöt: 162 g/km (yhdistetty)